Voorzitter geridderd!

Verslag ronde 33, 26 april 2024.

Het was de dag vóór Koningsdag, lintjesregen dus. ’s Morgens werd onze voorzitter Willem Pool lid in de Orde van Oranje-Nassau. Zo had het de Koning behaagt volgens onze nieuwe burgemeester Ben Tap die de onderscheiding opspeldde. Dit vanwege Willems jarenlange vrijwilligerswerk op vele gebieden, maatschappelijk, kerkelijk en als mantelzorger, waarmee ook hij een van de drijvende krachten van het verenigingsleven is en dus van ons sociale leven. Ook vanwege zijn inzet voor onze schaakvereniging waar hij al 20 jaar voorzitter is. Van harte gegund.

Voorzitter Willem Pool, ridder van de 64 velden

Na een daverend applaus van alle aanwezige schakers gaf Willem meteen weer blijk van zijn menslievende gulheid. Hij gaf een rondje voor allen!

Willem Pool, te midden van de acht geridderden van 26 april 2024

Vervolgens werd er weer gestreden op de 64 velden. Er was het nevengevecht, geen strijd terzijde van iets maar van de twee neven, van Gerard en Piet Kuijs. Deze keer was het Piet die Gerard geen enkele kans gaf. Er kwamen zelfs twee zwarte dames op het bord, waarmee het voor Gerard over en uit was. 0-1 voor Piet.

Dan was er de grandioze overwinning van Hidde Brugman op Henk van der Eng, de laatste met toch 100 ratingpunten meer. Hidde leek ten onder te gaan door een penning van de loper op g5 via h6 en matdreiging op g2. Maar enkele zetten later bleek zwart niet te hebben doorgepakt en ging wit met de zege naar huis. 1-0 voor Hidde.

John Kaal met zwart bleek niet opgewassen tegen routinier Han Kemperink. Hij was kansloos in het midden- en eindspel met maar liefst twee witte pionnen die zouden gaan promoveren. 1-0 voor Han.

John had wel schaakvriend Peter Konijn meegenomen, die net niet sterk genoeg bleek voor Nico Kemp. Nico kreeg een open d-lijn waar dame en toren heersten. Een venijnige penning op paard en koning kon door Peter niet worden gepareerd, en zijn stelling stortte in. 1-0 voor Nico.

De jongere spelers zijn relatief snel klaar met hun partijen, maar Tobias van den Enk en Bram Kortekaas namen alle tijd. Zo hoort het en dat resulteerde in een lange spannende partij waar Bram ten slotte aan het langste eind trok. 0-1 voor Bram.

Nieuw lid (na enige weken proefdraaien) Leon Thomasse was deze keer te sterk voor Frank Sluiter die misschien zijn energie wilde sparen voor de festiviteiten van Koningsdag? Hoe dan ook, het werd 0-1 voor Leon.

Ten slotte was daar Rein Reek die gelukkig weer eens het zoet van een overwinning smaakte. Deze keer tegen Roan van Brussel, die alweer maanden lid is van onze club en ongetwijfeld met een stijgend niveau doordat hij vrijwel altijd te zien is op de vrijdagavond. 1-0 voor Rein.

Egbert

Uitslagen ronde 33,  vrijdag 26 april 2024