Jeugdschaak

Competitie na 10 ronden is spannend! Onze nieuwkomer Wout staat eerste. En ook Mirthe doet het verrassend goed. Maar we schrijven Sven natuurlijk niet af. Alle nieuwe schakers halen trouwens punten. Veel oefenen en spelen zorgt ervoor dat je sterker wordt.  Volgende week is Eric er niet en ik doe dus een beroep op één van de ouders om een uurtje toezicht te houden.  We gaan trainen ( manieren om aan te vallen ) en snelschaken.

Het aantal schakers neemt toe. Er komt ook nog een nieuwe belangstellende ( 8 jaar uit Uitgeest) en misschien wil één van jullie een oefenpartijtje tegen hem spelen?

De stand na 10 ronden:

24-06-2022 Thijs Dings kampioen!

In 2021 / 2022 is ondanks de Corona weer een jeugdafdeling geweest. Door alle onderbrekingen zijn er veel kinderen afgehaakt maar evenveel weer aangehaakt. Thijs Dings en Sven Reeze waren een klasse apart. Thijs werd jeugdkampioen en Sven snelschaakkampioen.Voor hun waren er bokalen. Beiden gaan het volgend seizoen bij de senioren proberen. Anthony Bakang is nog maar enkele maanden lid en won de talentenprijs.

Daarnaast gaven Eric van Benschop en Fred Kok les en schaakcompetitie aan 22 kinderen op de Cuneraschool. Enkele kinderen stromen volgend seizoen door naar de jeugdcompetitie. Als toetje van het seizoen komt er een schoolkampioenschap met naar schatting 50-60  kinderen die gaan meedoen. Uitslag volgt op 1 juli.

Volgend jaar willen we meer nadruk leggen op schaakles zodat iets meer rust ontstaat. Uitbreiding van het aantal vrijwilligers ( nu Lou van der Heijden, Willem Pool, Garmt de Heer en Maarten Froma) dat af en toe helpt wordt op prijs gesteld.

Eindstand jeugdcompetitie.

1.     Thijs Dings 132 (jeugdkampioen)

2.     Sven Reeze 126 (snelschaakkampioen)

3.     Anthony Bakang  109 (talentenprijs)

4.     Saar de Heer 103

5.     Joost Haverkamp 100

6.     Ari Pirovano 99

7.     Mirthe Haverkamp 98

Kampioen bij de jeugd Thijs Dings.
Snelschaakkampioen Sven Reeze!
De talentenprijs was voor Anthony!

5-06-2022

Het aantal jeugdleden (7 + 1 aspirant) is weer licht aan het stijgen na de Corona Crisis. Ook prettig is dat er een pooltje is van 4 begeleiders.   Eric en Fred gaan nu ook schaaklessen geven op de Cunera school in Bakkum. Een logische stap want de helft van de jeugdschakers zit daar op school.

Het snelschaakkampioenschap op 20 mei is gewonnen door Sven Reeze met de maximale score. Eeuwige concurrent Thijs Dings werd 2e. Mirthe Haverkamp werd knap 3e.

1. Sven Reeze 6

2. Thijs Dings 4

3. Mirthe Haverkamp 3 1/2

4. Saar de Heer 2 1/2

5 en 6  Joost Haverkamp en Ari Pirovano 1

De jeugdcompetitie geeft een ander beeld. Hier is het Thijs Dings die een lichte voorsprong heeft op Sven Reeze.  Loet Laterveer staat op ruime afstand 3e.

13-12-2021

Op Lichess spelen we woensdag- en vrijdagavond oefentoernooitjes. Iedereen is welkom!
Jeugdlid Thijs Dings (wit) won op Lichess bijna van Rob Stolzenbach, een sterke speler die bizarre openingen speelt en zelden rokeert of verdedigt.  Dat zie je aan onderstaande stelling. Wat heeft Thijs gemist? Gelukkig won Thijs een week later wel een mooie beker (7 uit 7) in het jeugdtoernooi in Wijk aan Zee. En het zal niet lang duren of ook volwassenen verliezen punten tegen Thijs.

12-12-2021

De jeugdafdeling gaat gewoon door! Iedere vrijdagmiddag wordt er geschaakt. En dan is er nog Schaaktraining op woensdag of donderdag.
12 december was dan hun eerste toernooi, het Grandprix in wijk aan zee. Ze deden het heel goed. Thijs Dings ( 2e van rechts) won zelfs al zijn partijen.
Sven Reeze ( foto 1e van rechts) is clubkampioen geworden.

5-11-2021

In de jeugdcompetitie is het duidelijk dat het tussen Sven Reeze en Thijs Dings gaat.  Sven won vrijdag van Thijs en veroverde de koppositie. De verschillen zijn echter klein. Maar ze staan wel heel ver van de andere jeugdspelers af.In het bekertoernooi won Thijs wel van Sven. Thijs is daarmee direct favoriet om de beker te winnen.
We oefenden ook nog. Heel interessant was de Dolle Dame. Die wil zichzelf weggeven zodat het pat staat.  En schaakleraar Fred deed nog even een simultaan tegen 4 leerlingen met ieder 5 minuten op de klok en een toren voorsprong.  Dat is de schaakleraar slecht bekomen. Met de uitslag 2-2 voelden de jeugdspelers zich de winnaars.  Tenslotte vermeld ik dat Mirthe Haverkamp het Torendiploma heeft gehaald! Heel goed voor een 9 jarige!

4-10-2021

Vrijdag werden de 10e , 11e en 12e ronde van de jeugdcompetitie gespeeld. Omdat de jeugd wat sneller beslist dan de veteranen natuurlijk! 3 uur over een partij doen is ondenkbaar.Jeugdtrainers Eric en Fred keken elkaar bij de wedstrijd Sven Reeze tegen Thijs Dings aan. In sneltreintempo werd een ingewikkeld eindspel met ieder een Dame en 5 pionnen gespeeld. En op hoog niveau!  Sven ging voor de knock out en ging voor een pion promotie. Promotie was belangrijker dan behoud van de andere pionnen.  Thijs zocht wanhopig eeuwig schaak.  Sven speelde lang een foutloos eindspel maar wist zich toch te verleiden een schaakje te verdedigen met zijn dame.  Met ragfijn spel wist Thijs de gevaarlijke vrijpion te slaan en was Sven verder kansloos. Dit kostte Thijs heel veel energie en in de 12e ronde wist Mirthe Haverkamp Thijs op de rand van verlies te brengen.  Bijna. De partij is nog niet afgelopen en wordt vrijdag uitgespeeld.
De top 31. Loet Laterveer (hij was er niet, maar heeft wel op chessity geoefend) 1122. Thijs Dings  109 3. Sven Reeze 105

29-09-2021

Na 9 ronden is Loet Laterveer de verrassende nummer 1.  Loet is net met schaken begonnen maar heeft ondertussen 3 schaakdiploma’s gehaald en alle jeugdtalenten verslagen. Zijn concurrenten geven toe hem te hebben onderschat.  Of dat gaat leiden tot een felle strijd zal as. vrijdag blijken.Ook ons nieuwe jeugdlid Laith doet het trouwens prima.
Stand na 9 ronden1.Loet Laterveer   1122.Sven Reeze en Thijs Dings 1044. Casper van Dommelen 1025. Levi Bloemink 1006. Laith Eed 997. Mirthe Haverkamp 968. Paul de Vreugd 959. Saar de Heer 94
Nieuwe spelers kunnen nog steeds meedoen! info fredkok1963@gmail.com

Juli 2021