Jeugdschaak

9 juli 2021

In het seizoen 2020-2021 werd de jeugdschaakafdeling weer opnieuw ingericht. De schaaktrainers Guido, Eric en Fred gingen enthousiast aan de slag. Kinderen konden via de Chessity methode heel snel een behoorlijk potje schaken. Door de Corona Crisis ging dit met vallen en opstaan. Noodgedwongen moesten de activiteiten worden onderbroken. En stopten er kinderen. Er kwamen gelukkig ook weer kinderen bij.  Door schaaklessen via ZOOM steeg het niveau toch nog meer dan behoorlijk.  Alle kinderen haalden tenminste 3 schaakdiploma’s. Sven Reeze werd snelschaak kampioen, Casper van Dommelen werd online kampioen en Thijs Dings werd de Winterkampioen.  De vriendinnen Saar en Mirthe werden 1e en 2e bij de categorie t/m 9 jaar. Volgend seizoen gaat de jeugdschaakafdeling ook gewoon door. Voor de jonge kinderen geven we vanaf eind augustus les in de spelregels. In vier weken ken je de spelregels, weet je de waarde van de stukken en is mat zetten geen geheim meer. Daarnaast is er een schaakcompetitie, spelen we toernooien en is er de mogelijkheid van training.
Meer info:  Fred Kok, fredkok1963@gmail.com

Juni 2021

Heel lang geleden al werden schaakpartijen wel eens afgebroken. Het werd laat op de avond en er was na uren spelen nog geen beslissing.  Eind vorige eeuw is besloten partijen maar uit te vluggeren.  Toch was het afbreken van een partij wel interessant. Dan kon je thuis nog eens extra goed naar een schaakstelling kijken.
Maar bij de jeugdschaakclub is het weer ingevoerd.  De jeugdtoppers, Casper van Dommelen (lijstaanvoerder) en Thijs Dings (nummer 2) hadden 2 weken geleden al een ingewikkeld eindspel niet kunnen beëindigen.  En ook vrijdag waren ze niet klaar.  Kijk maar eens naar onderstaande stelling  Casper van Dommelen – Thijs DIngs . Thijs aan zet. Voor beginnende jeugdspelers niet zo makkelijk. Er kan veel fout gaan. Deze vrijdag gaan we dus zien hoe het afloopt.

image.png

Stand bij de zomercompetitie1. Casper van Dommelen  100 %  (4 uit 4)2. Thijs DIngs 80 % (4 uit 5)3. Sven Reeze 40% (2 uit 5)4. Mirthe Haverkamp 25% (1/2 uit 2)5. Saar de Heer 8% ( 1/2 uit 6)6. Obbo en Gabe de Groot, Norah Pullen nog niet gespeeld

STAND GEWONE COMPETITIE

Norah Pullen

4e/5e

1,5

Ook het jeugdschaken is weer opgestart.  De trainers Eric ( loop van de pion en paard) en Guido ( oefenen loper tegen pionnen) gaven met enthousiasme de beginners les. Fred gaf de gevorderden les in The Queens Gambit. En dan vooral de openingsvallen natuurlijk.
In de competitie bleef talent Thijs Dings weer alles winnen. Nieuwkomer Norah Pullen gaat niet bescheiden beginnen op de laatste plaats. Zij scoorde al heel goed met 1,5 uit 3. Gabe de Groot haalde de dag daarop zijn Torendiploma!

contactpersoon: Fred Kok (email: fredkok1963@gmail.com)

2 Oktober 2020

Stand na 2 oktober

1. Tirza Woudt.  88

2. Thijs Dingens en Chris Woudt 67

4. Gabe de Groot 50

5. Stendert van den Braak 29

6. Casper van Dommelen 25

7. Hunter Waaijer 20

8. Saar de Heer en Dean Heine 0

Het pion diploma werd gehaald door Saar de Heer en Stendert van den Braak

Juni 2021

Voor de  derde keer is het jeugdschaken weer opgestart. Door al die wisselingen zijn er een aantal jeugdleden gestopt. Maar er zijn er ook bijgekomen. Een aantal ging fanatiek door. Iedere woensdagavond en donderdagavond bood ik online training aan via ZOOM. De vruchten van de training zijn zichtbaar.

Ons meest enthousiaste lid Saar de Heer daagde trainer Guido uit voor een klokpartij. Had ze nog nooit gedaan. Met voorgift en tijdvoordeel.

“Saar, wannneer maak je nou een fout?” Zei Guido naar 10 zetten. Saar lachte.

Guido,s trukendoos ging open. Eindelijk had hij duidelijk voordeel maar weinig tijd. “Dit ga je nooit meer winnen “ zei Saar brutaal. “Dat nooit” dacht Guido. Saar werd mat gezet met 1 sekonde speling. “Als je 1 sekonde niet had nagedacht had ik gewonnen” zei het talent.

Vrijdag snelschaaktoernooi bij de jeugd…  We zullen zien.

Nieuwe geïnteresseerden kunnen zich melden bij fredkok1963@gmail.com

September 2020

Dag allen
Hierbij de bijzonderheden van het jeugdschaken. Tot nu toe veel enthousiasme!
1. Grote competitie We spelen met 9 kinderen. Gabe , Hunter en Rendert zijn erbij gekomen. Gabe heeft al veel ervaring op de Montessori school en staat bekend als genadeloze aanvaller. Hunter en Rendert pakte al direct punten.Tirza Woudt staat op 100% Thijs Dings en Chris Woudt op 67%.
2. Kleine competitie Is vooral bedoeld voor kinderen die net spelen.we spelen op een 6×6 bord.Casper heeft 5 uit 5! Heeft hier veel talent voor. En Saar gaat ook iedere week vooruit.
3. Diploma,s chessity Er is hard gewerkt! Casper kreeg 2 diploma,s en heeft nu het paard diploma. Christian had al wat ervaring en haalde het torendiploma. Maar helemaal fantastisch was Thijs die drie diploma’s op een dag haalde. Toren, Dame en Koning. Dat is in Castricum nog niet voortgekomen.
4. ToernooienGabe, Casper en Dean scoorden heel goed.Op chessity kan je ieder uur een toernooitje spelen. Het is leuk als we dat op vaste momenten doen. Dan spelen jullie tegen elkaar.- dinsdag 17:00- donderdag 19:00Via gamen en dan naar toernooi ( links boven)
Groet
Fred Kok

April 2020

Door de plotselinge komst van het Corona virus werd het schoolschaken en het jeugdschaken in De Kern plotseling gestopt. De Montessori speelde nog wel via internet het schoolkampioenschap. Jonatan Boonstra werd eerste vlak voor Sven Reeze. Ook Tara Hollenberg deed het heel goed.
We willen in september 2020 het jeugdschaken in De Kern opstarten. Dat is op vrijdagavond van 19.00-20.00 uur. We houden rekening met voldoende afstand en gaan uit van handen wassen. Wie interesse heeft meldt zich bijFredkok1963@gmail.com

Hoewel de jeugdafdeling is opgeheven wil dat niet zeggen dat de jeugd niet meer schaakt. Integendeel, we zien een stijgende populariteit. Er zijn dan ook nieuwe wegen ingeslagen. Fred Kok en Sander Mossing Holsteijn geven schaaklessen aan 40 kinderen op de Montessori school. Daarnaast zijn er ook schakende kinderen op de Klimop, de Juliana van Stolberg en de Cunera. Kinderen spelen vaak op internet en niet op een houten bord. Is veel handiger natuurlijk!

Op de Montessorischool wordt geoefend via Chessity. Al gamend leer je de spelregels en kan je een potje schaken. De plotselinge populairiteit in Castricum bleek ook uit de reservelijst die ontstond in het jeugdschaaktoernooi van afgelopen weekend.

Omdat de schaaklessen op de Montessori nu twee wekelijks zijn, heb ik als experiment twee vrijdagavonden in de Kern met enkele fanatieke kinderen ( en hun ouders) gespeeld en geleerd. Het lessen staat dan niet centraal. Dat doen ze thuis, het chessity systeem kijkt na, geeft diploma’s en houdt de vorderingen bij. Dat is handig voor eventuele vrijwilligers die hard nodig zijn als we dan toch weer wekelijks gaan schaken in de Kern. Het is voldoende om tussen de wedstrijden de kinderen wat aanwijzingen te geven en ervoor te zorgen dat zij vooral spelen. We spelen vooral op een 6×6 bord zodat zij vooral veel kunnen spelen.

Tot nu toe is Lois Verheijen de topper bij de jeugd. Zij heeft in vijf maanden vijf diploma’s gehaald. Zij heeft een 100% score in de voorlopige jeugdcompetitie. Lois heeft het in haar DNA en oefent met haar grootvader Willem Pool.

Hieronder volgt de uitslag van 28 februari.
1. Lois 3
2. Leen 2
3. Layan 1 1/2
4. Stefan en Dean 1
6. Haya 1/2

Vrijwilligers kunnen zich melden! 1x in de twee weken is al goed!
fredkok1963@gmail.com

Fred Kok