Jeugdschaak

Hoewel de jeugdafdeling is opgeheven wil dat niet zeggen dat de jeugd niet meer schaakt. Integendeel, we zien een stijgende populariteit. Er zijn dan ook nieuwe wegen ingeslagen. Fred Kok en Sander Mossing Holsteijn geven schaaklessen aan 40 kinderen op de Montessori school. Daarnaast zijn er ook schakende kinderen op de Klimop, de Juliana van Stolberg en de Cunera. Kinderen spelen vaak op internet en niet op een houten bord. Is veel handiger natuurlijk!

Op de Montessorischool wordt geoefend via Chessity. Al gamend leer je de spelregels en kan je een potje schaken. De plotselinge populairiteit in Castricum bleek ook uit de reservelijst die ontstond in het jeugdschaaktoernooi van afgelopen weekend.

Omdat de schaaklessen op de Montessori nu twee wekelijks zijn, heb ik als experiment twee vrijdagavonden in de Kern met enkele fanatieke kinderen ( en hun ouders) gespeeld en geleerd. Het lessen staat dan niet centraal. Dat doen ze thuis, het chessity systeem kijkt na, geeft diploma’s en houdt de vorderingen bij. Dat is handig voor eventuele vrijwilligers die hard nodig zijn als we dan toch weer wekelijks gaan schaken in de Kern. Het is voldoende om tussen de wedstrijden de kinderen wat aanwijzingen te geven en ervoor te zorgen dat zij vooral spelen. We spelen vooral op een 6×6 bord zodat zij vooral veel kunnen spelen.

Tot nu toe is Lois Verheijen de topper bij de jeugd. Zij heeft in vijf maanden vijf diploma’s gehaald. Zij heeft een 100% score in de voorlopige jeugdcompetitie. Lois heeft het in haar DNA en oefent met haar grootvader Willem Pool.

Hieronder volgt de uitslag van 28 februari.
1. Lois 3
2. Leen 2
3. Layan 1 1/2
4. Stefan en Dean 1
6. Haya 1/2

Vrijwilligers kunnen zich melden! 1x in de twee weken is al goed!
fredkok1963@gmail.com

Fred Kok