Jeugdschaak

5-11-2021

In de jeugdcompetitie is het duidelijk dat het tussen Sven Reeze en Thijs Dings gaat.  Sven won vrijdag van Thijs en veroverde de koppositie. De verschillen zijn echter klein. Maar ze staan wel heel ver van de andere jeugdspelers af.In het bekertoernooi won Thijs wel van Sven. Thijs is daarmee direct favoriet om de beker te winnen.
We oefenden ook nog. Heel interessant was de Dolle Dame. Die wil zichzelf weggeven zodat het pat staat.  En schaakleraar Fred deed nog even een simultaan tegen 4 leerlingen met ieder 5 minuten op de klok en een toren voorsprong.  Dat is de schaakleraar slecht bekomen. Met de uitslag 2-2 voelden de jeugdspelers zich de winnaars.  Tenslotte vermeld ik dat Mirthe Haverkamp het Torendiploma heeft gehaald! Heel goed voor een 9 jarige!

4-10-2021

Vrijdag werden de 10e , 11e en 12e ronde van de jeugdcompetitie gespeeld. Omdat de jeugd wat sneller beslist dan de veteranen natuurlijk! 3 uur over een partij doen is ondenkbaar.Jeugdtrainers Eric en Fred keken elkaar bij de wedstrijd Sven Reeze tegen Thijs Dings aan. In sneltreintempo werd een ingewikkeld eindspel met ieder een Dame en 5 pionnen gespeeld. En op hoog niveau!  Sven ging voor de knock out en ging voor een pion promotie. Promotie was belangrijker dan behoud van de andere pionnen.  Thijs zocht wanhopig eeuwig schaak.  Sven speelde lang een foutloos eindspel maar wist zich toch te verleiden een schaakje te verdedigen met zijn dame.  Met ragfijn spel wist Thijs de gevaarlijke vrijpion te slaan en was Sven verder kansloos. Dit kostte Thijs heel veel energie en in de 12e ronde wist Mirthe Haverkamp Thijs op de rand van verlies te brengen.  Bijna. De partij is nog niet afgelopen en wordt vrijdag uitgespeeld.
De top 31. Loet Laterveer (hij was er niet, maar heeft wel op chessity geoefend) 1122. Thijs Dings  109 3. Sven Reeze 105

29-09-2021

Na 9 ronden is Loet Laterveer de verrassende nummer 1.  Loet is net met schaken begonnen maar heeft ondertussen 3 schaakdiploma’s gehaald en alle jeugdtalenten verslagen. Zijn concurrenten geven toe hem te hebben onderschat.  Of dat gaat leiden tot een felle strijd zal as. vrijdag blijken.Ook ons nieuwe jeugdlid Laith doet het trouwens prima.
Stand na 9 ronden1.Loet Laterveer   1122.Sven Reeze en Thijs Dings 1044. Casper van Dommelen 1025. Levi Bloemink 1006. Laith Eed 997. Mirthe Haverkamp 968. Paul de Vreugd 959. Saar de Heer 94
Nieuwe spelers kunnen nog steeds meedoen! info fredkok1963@gmail.com