Onan Geilduvel wint met Fischer score!!

Een bijzonder gezelschap streek neer afgelopen vrijdag 15 april in Fase Fier in Bakkum. Er was weer eens een Anagram-toernooi en dat was er sinds 2019 niet meer geweest. Met nieuwe deelnemers en de bekende oude namen. 12 deelnemers in totaal, geen geweldige opkomst, maar welllicht kwam dat ook omdat niet iedereen het prettig vindt dat zijn originele naam tot een vunzige omzetting wordt gereduceerd.

De uitslagen

Arne von Wipeendt was scherp want die zag dat de oorspronkelijke anagram naam Noa Geilduvel niet klopte. Er stond een N te weinig in. Regisseur Anus Wielerhek veranderde na een tip van Marie Betongok de naam Noa snel in Onan.

Bij ieder nieuwe ronde was er een hoop hilariteit… “Wie is dat nou weer”? Toch werd de juiste tegenstander snel gevonden en kon de snelschaakpartij beginnen.

Rijk Retediep stelde voor om een volgende editie iedereen te voorzien van een Anagram-naambordje om misverstanden en tijdverlies te voorkomen. Toch lukte het om de 5e editie rond de klok van twaalf af te ronden.

Vooraf werd al een blik gegund op de hoofdprijs, namelijk een anderhalve liter grote fles Big Chouffe: een zwaar Belgisch bier dat gelijk enthousiaste kreten ontlokte bij de deelnemers.

“Dan ga ik vanavond maar eens extra mijn best doen” zei Onan. En dat deed hij zeker! Hoewel hij in de eerste ronde verloor van Vivi Sloeri wist Onan daarna een waanzinnige score van 10 uit 10 te behalen. Het hele deelnemersveld werd weggevaagd ondanks het stevige biergebruik van Onan. Sommige partijen waren binnen 15 zetten al beslist, knap hoor!

Een gedeelde 2e en 3e plaats was er voor nieuwkomer Vivi Sloeri en Arne von Wipeendt.

Opmerkelijk was de partij tussen Ard Seijkgeur met wit en Rijk Retediep met zwart. Laat nou precies hetzelfde eindspel op het bord komen dat Ard woensdag bij de veteranen in Hoorn tegen Ron van Putten op het bord had. Ard had een verbonden g- en h-pion, een toren en een koning tegen Ron die alleen een toren en koning had. Ard liep een gekneusd schaakego op door deze totaal gewonnen stelling door een dolle toren te laten verpesten met remise tot gevolg.

Rijk Retediep wist er wel raad mee en won dit identieke eindspel op zijn sloffen. “Als ik dit nog verloren zou hebben, dan zou ik echt diep gezonken zijn” waarop toeschouwer Marie Betongok zei: “retediep Rijk”….. Het was trouwens de enige winstpartij van Rijk!

Een eervolle vermelding was er nog voor Hanncco Beverpis die van veel sterkere schakers won en een keurig 4e plaats scoorde!

Echt goed geschaakt werd er eigenlijk niet. Een aaneenschakeling van blunders en een pijlsnelle verandering van de stand op het bord van winnend naar verliezend, zorgde voor veel hilariteit en ook wel ergernis.

Tot volgend jaar weer!

Retediep wint van Seijkgeur!

Verslaggever: Anus Wielerhek