“Een nieuwe lente en een nieuw geluid”

Dit citaat uit “Mei” van Herman Gorter is heel bekend. Op de nieuwe lente moeten we nog even wachten, maar een nieuw geluid was er wel degelijk te horen op de wekelijkse schaak vrijdagavond. Er waren 4 nieuwe gezichten te zien, waarbij gezegd moet worden dat jeugdspeler Thijs Dings en zijn vader een keer een avond meespeelden. Voor wat betreft Olivier en Sven is er een kans dat zij lid gaan worden. Rein Reek is ze voorgegaan en is vanaf nu ook echt lid. Hoera!

Aardige opkomst!

In de 16e ronde interne competitie speelden Olivier Vis en Sven Heijdenrijk dus voor het eerst mee. Sven heeft 5 jaar geleden voor het laatst geschaakt bij de Oostentoren in Diemen en had daar een rating van 1953. Hij is net verhuisd naar Castricum en wil het schaken weer oppakken. Hij had met Piet van Wonderen gelijk een sterke tegenstander te pakken, want in mei 2010 had Piet nog een rating van 1991. De fanatiekste randjes van schaker Piet lijken er echter wat af, maar nog steeds is het een gevaarlijke tegenstander voor iedereen.

Sven en Piet maakten er een mooie partij van en nadat Piet een vergiftigde pion nam was het gedaan.

De andere nieuwkomer was Olivier Vis en die schaakt eigenlijk pas een jaar!! Er zit nog een leuke anekdote aan vast. In november 2021 werd de secretaris Egbert Kooiman gebeld door huize Vis met de vraag of er wellicht iemand van de schaakclub een partij bij hun thuis tegen Olivier wilde spelen. Dit zou dan een verjaardagscadeau zijn voor Olivier, die sinds een jaar erg fanatiek online aan het schaken is en daar inmiddels ook al een rapid-rating van 1800 heeft.

Hans Leeuwerik heeft aan dat verzoek voldaan en constateerde dat Olivier veel schaaktalent heeft. Hoe het op een club gaat uitpakken is dan natuurlijk de vraag. De grillige schaker Hidde Brugman heeft daar inmiddels wel een antwoord op.

Hidde en Olivier

In een Siciliaanse partij werd er voorzichtig geschoven, maar kon Hidde nergens echt voordeel krijgen. Olivier sloeg na een mindere zet van Hidde toe en won direct zijn eerste partij bij een schaakclub.

Gerard Kuijs met wit kreeg tegen Matthias de lastige Moderne verdediging op zijn bord. Met veel pionnen op de 6e rij is het een moeilijke klus om een aanval juist te timen. Gerard  rokeerde kort en met g4 speelde hij het spel agressief. Na een verrassende lange rokade van zwart leek de g-pion naar lucht te happen en na ruil met wat pionnen was het zwart die een mooie g-lijn  voor aanval in zijn bezit had.

Analyse Matthias: “Over die partij met Gerard: ik moest de stelling in het begin gesloten houden vanwege ontwikkelingsachterstand. Gerard bleef pion f5 verdedigen, maar had deze pion misschien ook kunnen offeren vanwege die ontwikkelingsachterstand. Na mijn lange rokade stond ik wel prettig, helemaal na Pc8-Pd6 en Lf8-e7. In die fase had Gerard tijd om Ph4 naar Pf3 om te spelen door Lf3-g2 te spelen. Pe5 is dan een vervelende dreiging. Hij zei na afloop dat hij dat ook wilde, maar nadat ik mij ontwikkeld had – met indirecte dreigingen Lxh4, Pe4 en na slaan op e4 druk op pion d4. Die zetten op de damevleugel kostte alleen maar tijd en leverden uiteindelijk niets op”

Waar gaat ‘ie nou rokeren?

Nieuw lid Rein Reek pakte zijn eerste overwinning. Hij deed dat tegen Nico Lute die van een Lockdown naar een Meltdown is gegaan, zo lijkt het. Zijn de goeie ideeën in je hoofd als water uit een poreus reactorvat weggelekt Nico??

Hans kreeg Scandinavisch met dame d6 van Eric van der Klooster. Eric tastte mis in de opening en kwam snel verloren te staan. In de onderstaande partij weet Eric in de eindfase toch nog een half punt te scoren. Wit had het punt al bijgeschreven maar de druk in de eindfase werd hem teveel. Knappe save van Eric !

Hans en Eric

Pieter Dijker is weer wat ratingpunten rijker! Na de 1400 grens beslecht te hebben komt nu toch echt de 1500 zone in zicht. Over een schaakgroeispurt gesproken!

Hans Leeuwerik

34 Fred Kok 1812 357,17 67 2 0 1 1 25,0 2
35 Özden Tuna 1626 325,00 66 1 0 0 1 0,0 1
37 Rein Reek 322,00 64 4 1 0 3 25,0 -2

Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.