Het Paard van Duinker

Het Paard van Troje kennen we natuurlijk allemaal. Een mooie list om je tegenstander te overrompelen.

Schaker Han Duinker kende zijn klassiekers goed, want ook hij had met zijn eigen Duinker Superpaard tegenstander Henk van der Eng mooi te grazen. “OOOCCHH….” liet een verblufte Henk zich tijdens de partij ontsnappen toen hij ineens uit het niets met kwaliteitsverlies werd geconfronteerd. Oplettende toeschouwers zagen een wolkje boven Henk’s hoofd met daarin de tekst “hoe kan ik dit nou gemist hebben?? “.

Wat Henk gemist had, was dat Han Duinker zich bediend had van een ordinaire zwendeltruc. Een paard van c5 naar e3 laten draven, dat hoort niet op een schaakbord, dat paard kan direct door naar Duindigt! En dan met Han als jockey….,een gouden combinatie, wedden?

Gelukkig voor Henk viel de partij ondanks het bedrog (door Henk de methode Duinker genoemd) toch nog zijn kant op. Klasse Henk! En voortaan de paarden van je tegenstander in de gaten houden!

En hier speelt Han Pc5 naar e3!!!! En Henk slaakt een diepe zucht en speelt door……

In het Engels zijn er veel Duitse schaaktermen te vinden die gemeengoed onder de internationale schakers zijn geworden: ‘Zugzwang’ is een hele mooie, maar ook ‘Zwischenzug’ en ‘Zeitnot’ mogen er zijn. ‘Patzer’ is ook zo’n leenwoord dat het goed doet. Weing vleiend, dat wel, een Patzer is een knoeier, een soort schaakstumper.

Bekend van Bobby Fischer is het citaat: “Patzer sees a check- Patzer gives a check”. Uit zijn boek “My sixty memorable games”.

Afgelopen vrijdag was Hans Leeuwerik de Patzer van de avond. In zijn partij tegen Gerard van Pinxteren, zag hij in gewonnen positie een schaak en deed dat in de rapidfase dan gelijk ook maar. Zo kon Gerard onverwacht, na de hele avond in de touwen te hebben gehangen, een halfje bijschrijven. De eerlijkheid gebiedt echter wel te zeggen dat Hans die een aardige plusscore tegen Gerard heeft wel een aantal keren volstrekt onterecht heeft gewonnen. Nu is er wat dat betreft weer een beetje genoegdoening voor Gerard!

Eric van der Klooster speelde Frans tegen Gerard Kuijs. Dat kun je beter niet doen, want Gerard kent door de duizenden snelschaak partijen tegen neef Piet de contouren van deze opening van haver tot gort. Eric kon weinig vorderingen maken en met het versnelde tempo, leek het hem uiteindelijk maar beter om remise te pakken. Een zeer goede prestatie van Gerard die bijna 300 ratingpunten minder op zak heeft!!

Maarten Froma leek met pionwinst tegen Piet Kuijs rechtstreeks op winst af te koersen mede door zijn gevaarlijke vrijpionnen op de a- en b-lijn. Door op het juiste moment met tegendreigingen te komen werd nog net het halve punt veilig gesteld.

Piet heeft het moeilijk…

Frank Sluiter was weer op dreef en boekte zijn 2e overwinning op rij, dit keer tegen aspirant lid Rein Reek.

Frank wint weer!

Egbert Kooiman speelde met zwart een uitstekende partij. Het werd een Siciliaanse opening waarbij tegenstander Paul Harmse al snel met het agressieve f4 aan de gang ging. Toch zat Egbert beter in de partij en was hij Paul tactisch de baas. Na een grote afruil won Egbert twee stukken voor een toren. In de partij kon zwart een familieschaak geven en Paul gaf direct op. Dat was eigenlijk te vroeg. Waarschijnlijk dacht Paul nog een kwaliteit te verliezen…

Matthias had ondanks dat hij in de opening een stuk won van Jan van Riel een zware avond. Jan leek niet mee te willen werken en zijn soms raadselachtige zetten leken Matthias wat in de war te brengen. Een eindeloos laveren van stukken volgde en Matthias bekende na afloop dat als Jan remise had aangeboden hij het zonder meer had aangepakt. Het liep uiteindelijk toch nog terecht goed af voor wit. Maar wat had wit moeten werken zeg…

Overzicht voor ronde 15, gespeeld op 28 januari 2022