Van Zwet starring John Wick, liquideert John Chadwick

Matthias van Zwet leek de gedaante van John Wick (huurmoordenaar in ruste uit de gelijknamige Netflix-serie) te hebben aangenomen. Nietsontziend werd de arme John Chadwick met de zwarte stukken gemangeld.  In de opening produceerde “The Chad” met de zwarte stukken een blunder, die hem naast kwaliteitsverlies ook nog eens een zeer tochtig koningshuis opleverde. Met de moed der wanhoop probeerde zwart wat hij kon, maar zijn stelling was ‘beyond repair’. Op de 23e zet streek zwart de vlag.

Frank Sluiter is weer enigszins hersteld van zijn heupoperatie en ook een geconstateerde Corona-uitbraak in Klaverland ging aan zijn deur voorbij. “Heup doet leven” zei Frank lachend… Frank was wel een beetje bang voor zijn schaakniveau na een schaakloze periode en hij bood voorzichtig remise aan  tegen Nico Lute.

Proost makker!

Nico sloeg af, nam een biertje en ging er eens goed voor zitten. Je zag hem denken: “As Frank verdulleme remise aanbiedt, staat hij zekers te weten op verlies”. Toen Nico even later een foutje maakte “ja, ik maakte effe een foutje ja, ik hat ’t gewoon effe niet gesien”, was de remise toch een feit. We zijn blij dat Frank er weer bij is, de clubavonden zijn toch wat kleurloos zonder hem.

Meer ruimte en meer tijd, dit gaat goed voor Gerard!

Gerard van Pinxteren speelde een degelijke remise tegen Eric van der Klooster die op dit moment niet zijn kampioens-vorm kan etaleren. Netjes gedaan Gerard!

Han Kemperink speelde een hele thematische partij tegen Gerard Kuijs en liet zien dat hij de kenmerken van de stelling beter begreep dan zijn opponent. Het was een Spaanse opening waarbij Han zich bediende van een open Ruy Lopez, waarbij het paard op c6 werd geslagen door de loper.

Daar komen de zwarte pionnen!

Thematisch, omdat Han zijn damevleugelpionnen uitstekend op liet rukken, na de strategisch minder geslaagde afruil van zijn toren op d5 door Gerard. Waarschijnlijk raakte Han vermoeid, want diverse keren verzuimde hij een knock-out uit te delen.  Gerard was waarschijnlijk ook vermoeid door een eerder op de vrijdagmiddag bij de veteranen verloren partij. In de slotfase verknalde hij door een blunder zijn- als door een wonder- bereikte remisepositie. Toch nog gerechtigheid voor Han!

Paul Harmse werd er in een Franse partij behoorlijk afgezet door Piet Kuijs. Piet zei na afloop nog tegen Paul: “Ik had nog wel je partij tegen Evert bekeken” Paul zei: “dat heeft bij mij geen zin, want ik speel toch altijd anders”. Paul maakte tactisch wat kleine foutjes, die bij elkaar het verlies van de partij veroorzaakten.

Piet van Wonderen remiseerde alweer en wacht nog steeds op zijn eerste overwinning op de vrijdagavond. Die zal er waarschijnlijk wel gauw aankomen vermoeden we! En dat geldt natuurlijk ook voor tegenstander Evert.

Willem met wit en Hans maakten er een mooi spektakelstuk van met maar liefst 80 zetten. Via een omweg kwam de Benko-opening op  het bord. In deze opening offert zwart een pion en de opdracht voor zwart is om de a- of de b-pion terug te winnen. Lukt dat, dan is het resterende eindspel vaak beter en makkelijker speelbaar voor zwart. Niet in de laatste plaats is deze opening door het makkelijk te begrijpen concept, klokvriendelijk. Willem spendeerde veel meer tijd om zijn kostbare pluspion te houden en kwam niet aan een aanval toe. Door knap verdedigingswerk werd de schade beperkt. Op de 35e zet kon zwart met f5 een winnend eindspel bereiken, maar dit was meer een computer zet en werd in de partij niet opgemerkt.  In een iets betere stelling voor zwart, bood wit remise aan, hetgeen werd afgeslagen. In de slotfase had Willem nog diverse mogelijkheden op remise, maar toen zwart het aanbood sloeg wit dat op zijn beurt ook af. Met nog een paar minuten op de klok verloor wit een paard door een schijnoffer en kon opgeven.

Overzicht voor ronde 9, gespeeld op 29 oktober 2021

32 Özden Tuna 1626 184,00 69 1 0 0 1 0,0 1
33 Frank Sluiter 1151 170,00 68 3 0 1 2 16,7 1
34 René van der Linden 1149 161,33 67 7 1 1 5 21,4 1
Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.