Kees aan kop

In de 8e ronde interne competitie wist Kees Lute met de zwarte stukken Gerard Kuijs te verslaan. In een de Leeuw-opening wist de witspeler geen plan te bedenken en kon zwart zijn passieve maar stevige stelling rustig aan versterken. Gerard speelde f4 terwijl zijn toren al ontwikkeld was naar e1 en nadat hij zijn paard terugtrok naar h2 was het signaal duidelijk voor Kees: aanvallen. Kees deed normale goede zetten en zijn voordeel werd steeds groter. Toen Gerard een centrumpion verloor ging het snel. Zware stukken vielen de witte stelling binnen en zwart verloor. Door deze overwinning neemt Kees de 1e plaats over van Eric, die zelf remiseerde tegen Willem.

Partij Gerard-Kees:

Hans Broenink was gelukkig weer aanwezig op de clubavond na enige tijd uitgeschakeld te zijn geweest vanwege een opgelopen virus. Hans speelde een prima partij tegen Jan en kwam met licht voordeel uit de opening. Al snel gingen de dames eraf en volgde er correct schaak van beide kanten. Nadat Jan plannen maakte om zijn torens te verdubbelen kwam er een penningmogelijkheid in de stelling. De eerste keer overzag wit deze, de tweede keer niet. In de partij hieronder kunt u zien dat het lang niet zo erg was als Hans vreesde. Uiteindelijk door de penning; stukverlies en 1-0 voor de ‘grote’ Jan van Riel.

Goed om Hans weer op de clubavond te zien, in een prima gespeelde partij door beiden, overzag Hans een penning en gaf hij op.

Terwijl bovenstaande partij een correcte partij was met één beslissende misser, was de partij van Fred tegen Hans – hoewel interessant- een incorrecte partij met vele missers over en weer. De partij stond na een twijfelachtig pionoffer door Fred, bol van de tactiek. In een belangrijke openingsfase investeerde Fred ruim een half uur voor een zet. Het fragment staat hieronder. Dit brak hem later op toen hij in gewonnen stelling ‘second rate moves’ ging produceren, waardoor hij alsnog verloor.

Fred dacht een half uur over Pxd4, en dan is het heel verleidelijk voor zwart om aan e5 te denken, waarna wit overwegend staat. Pf6 na Pxd4 was gelijk geweest.

Gerard van Pinxteren boekte weer een overwinning. Een Italiaanse partij, waar Gerard een initiatief kreeg. Tegenstander Hidde raakte volkomen onnodig in paniek in een fase waarin er aanvalskansen voor wit leken te zijn, maar het was gebakken lucht. Toen Hidde zomaar zijn dame liet instaan was het natuurlijk gelijk gedaan. Ongelooflijk! Zie hieronder:

Paul Harmse won weer en dit keer werd Pieter Dijker de man met een nederlaag rijker. Ook weer met het wapen, dat de meeste slachtoffers maakt onder schakers:

DE PENNING….. HÚÚÚÚÚ….

De partij tussen Maarten en Matthias ging vrij gelijk op, met steeds een klein voordeel voor wit. Maarten dacht in de turbofase een dame te winnen maar verloor door een tussenschaak zijn eigen dame en de partij….

Piet staat iets beter, het lijkt een marathonpartij te gaan worden en inderdaad heeft zwart een duurloper in huis die voor de beslissing zorgt!

Overzicht voor ronde 8, gespeeld op 22 oktober 2021

32 Özden Tuna 1637 163,33 69 1 0 0 1 0,0 1
33 René van der Linden 1180 156,83 68 6 1 1 4 25,0 2
34 Frank Sluiter 1151 134,00 67 2 0 0 2 0,0 0

Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.