Lars kraakt Orang Oetan!

De Denker ( foto: Evert Schmit)

Zolang Han Duinker bij de SV Castricum speelt, zo lang opent hij met wit 1.b4, ook wel de Poolse- of Sokolsky-opening genoemd, maar het meest beroemd door de naam Orang Oetan- opening. Een flank-opening met een zeker ‘surprise’element in zich, maar met de huidige database beschikbaarheid een dankbaar object om mee te nemen in de openingsvoorbereiding.

Lars had van Sam wat wetenswaardigheden (lees:varianten) gekregen en in de partij kwam Han er niet aan te pas. Met secuur spel werd Han opgerold en gezien het ratingverschil tussen Lars en Han kunnen we nog mooie dingen verwachten van Lars. Na 14 zetten stond Lars namelijk al gewonnen! Zie partijen naspelen.

Ook pretschaker Jan van Riel verraste vriend en vijand door met wit de bijna 400 punten sterkere Pim Hoff op remise te houden. Zonder meer een knappe prestatie! Zie partijen naspelen.

Piet Kuijs verraste op zijn beurt Wouter Beerse, niet met een overwinning, maar doordat Piet zich wel zeer makkelijk op de slachtbank liet leggen. Hij leek de concentratie te missen om het Wouter echt moeilijk te maken en speelde voor zijn doen vrij gehaast en ogenschijnlijk achteloos. Tja en dan kunnen de mindere zetten zomaar uit je vingers rollen. Daar zullen veel spelers zichzelf in herkennen en het is dus zeker geen schande als dit je tegen een sterkere tegenstander overkomt.

Gelukkig was Evert Schmit ook weer eens aanwezig op de clubavond na een periode van fysiek malheur. Duidelijk was wel dat Evert nog wat ritme mist, want hij liet een overduidelijk ( voor de toeschouwers dan) winnend eindspel uit zijn handen glippen. Wellicht speelde de klok een rol want normaal gesproken was dit eindspel een ABC-tje voor Evert. Tegenstander Nestor Boor verdedigde overigens zeer secuur en behield zijn ongeslagen status. Knap gedaan Boor!

Een elementaire winst voor de sympathieke Evert- die er gelùkkig weer bij was- lijkt aanstaande… maar ja, die klok hè…

Paul Harmse won van Nico Kemp, maar het had zomaar andersom kunnen zijn. “Nico drukte niet door in gewonnen stelling verontschuldigde Paul zich en tja,… toen heb ik hem maar verslagen”… Terecht had Nico er behoorlijk de ziekte over in, dat hij de winst gemist had. Dat zijn de zuurste nederlagen en de pijn van een dergelijke nederlaag is vele malen groter dan de vreugde van de mooiste overwinning. Hopelijk is Nico er weer snel bovenop.

Hans Leeuwerik had over geluk niet te klagen, want zijn tegenstander Piet van Wonderen had winnend voordeel gemist in een overigens erg ingewikkelde stelling. Na een Morra-gambiet offerde wit de kwaliteit in een betere stelling, maar dit was niet de sterkste zet om het zwart moeilijk te maken. Het offer werd ingeleid door het foutieve f4, waarna zwart een lastig schaak kon geven. Uiteindelijk kreeg wit compensatie door een sterke loper op e7, gedekt door een vrijpion op f6.

Er zat heel veel venijn in de stelling en toen Hans met veel minder tijd op de klok remise voorstelde pakte Piet dit aanbod aan. Zo kon Hans met een blauw oog ontsnappen en behoudt hiermee zijn 1e plaats. Zie partijen naspelen

Han Kemperink raakte via een 1. Pf3 opening in een lange partij tijdens het middenspel de controle kwijt en tegenstander Kees Lute kon door een penning een paard winnen. Han had geen compensatie en streek vrij snel daarna de vlag.

Kees lijkt zich te verkneukelen en inderdaad, Han zit in een soort pythongrip waar hij niet meer uitkomt. Overigens niet zo erg, om van Kees met de hoogste ‘Gunfactor’ van de club te verliezen… toeschouwer Lou is zeer onder de indruk…

Jappe Koppenaal is van de jongste jeugd op dit moment de beste speler met alwéér een overwinning! Nu werd de taaie en in vorm zijnde Frank Sluiter verslagen. Ook weer geen schande, want Jappe ontwikkelt zich pijlsnel en heeft al veel Stappen-kennis op het bord laten zien. Jappe maakt Stappe zeggen we daarom!

Ook invaller Kees Egberts had net als Nico Kemp een nachtmerriemoment tegen Alex van der Leest. In een stelling die in remise leek te eindigen, produceerde Kees een horrorblunder. Ze zeggen wel eens: “Wees wijs met je geld” Voor Kees gold een andere wetmatigheid: “Wees wijs met je veld”… Kc3 was remise, Kb5 verloor op slag!! De vrijpion van Alex was niet meer te stoppen en Kees kon niet anders dan opgeven…Zie partijen naspelen. Alex speelde overigens weer een hele degelijke partij! Het is een kwestie van tijd en dan stoomt Alex door naar de 1400 en meer, wedden?

Nieuwkomers Roan en Bram zijn enthousiast en lieten zien dat ze veel gevoel voor het schaak hebben. Zij verloren weliswaar allebei, maar dat kan komende ronden zomaar de andere kant opvallen, dus lekker doorgaan jongens!

Van Sam is er nog een leuke externe partij na te spelen. Sam deed alles eigenlijk goed, maar een dame-eindspel met een pluspion is gewoon heel moeilijk om te winnen, zeker als er allerlei vijandelijke schaak in de stelling zit, dus prima om niet te forceren en de remise te pakken! En zijn tegenstander speelde ondanks zijn bescheiden rating uitstekend! Sam stond nergens gewonnen en uiteindelijk een correcte remise van hem. Teamleider Gerard Kuijs was wat strenger in zijn oordeel, maar daar gaven de engines hem geen gelijk in…. Zie partijen naspelen.

Externe zaken: foto’s: Evert Schmit

Overzicht voor ronde 18, gespeeld op 5 januari 2024