Een naar geval…..

In de 17e ronde interne competitie gebeurde er een aantal ongelukjes. Piet Kuijs leek in te zijn voor een partij ‘koffiehuisschaak’ en gooide nog voor de 1e zet zijn koffie op de grond. “Mooie openingsmove van Piet” mompelde Matthias.

Veel strijd tussen Nico en Frank

Later op de avond gooide Rein Reek zijn borrelglas ook maar tegen de vloer. Het servies overleefde het niet.

Egbert was er weer op de clubavond en had op schaakgebied de laatste partijen met een gevallen koning te maken en nu zelfs ook thuis met een gevallen dame. Zijn echtgenote Roos was vlak voor haar verjaardag lelijk gevallen op een natte Ikea trap. Het gaat gelukkig nu beter met haar.

Toch was Egbert een beetje in de war. Hans zag zijn schaakblaadje en vroeg aan buurman Gerard Kuijs of hij ook een broer had die Boor heette. Gerard ging lachend kijken en inderdaad stond het op papier. Gelukkig voor Egbert was hij wel messcherp in zijn partij tegen Boor, hij won een pion in de opening en Boor werd hard weggezet.

Verre neef van Gerard, namelijk Boor Kuijs deed ook mee…

Piet Kuijs kwam met wit minder te staan tegen Matthias na een flinke afruil van stukken. De loper van zwart werd sterker dan het paard van Piet. Toch bleef het allemaal redelijk in de remise haven, ook toen Matthias een kwaliteit verloor maar daar een beresterke loper voor terugkreeg. “Geef ik zo maar een kwaliteit weg” en : “Zet mij alsjeblieft niet meer naast Nico Lute”.. nou dat laatste gaan we regelen Matthias. Maar eerlijk is eerlijk, ook Piet die gevoelig kan zijn voor praatlawaai had met deze omstandigheden te maken en bleef geconcentreerd. De beslissende fout was dat Matthias dameruil toeliet waarna hij direct een verloren eindspel inging. Met weinig tijd op de klok is dat zeker ook geen schande en Piet speelde het onberispelijk uit. Zie verder: partijen naspelen

Partij van de avond werd gespeeld door Willem Pool met zwart tegen Kees Lute. Vanuit de opening ging het lang gelijk op maar Kees kon niet voorkomen dat hij met een chronische zwakte werd opgezadeld. Veld d3 kwam namelijk in handen van Willem en dit zou uiteindelijk tot de ondergang leiden van Kees. Het spel van beide spelers lag op hoog niveau, maar Willem won een pion en bleef dit minieme voordeel behouden. Er resteerde een toreneindspel met een pluspion van zwart. Met minder dan 5 minuten op de klok kon Willem een winnende  theoretische Lucena-positie innemen ( brug bouwen) maar deed dit niet. Evengoed was de positie niet meer houdbaar voor Kees en hij kon promotie en verlies niet meer voorkomen. Zonder meer een knappe prestatie van Willem tegen Kees Beton

Zie: partij naspelen

Pieter Dijker won zijn partij tegen René van der Linden door een dubbele dreiging van mat of dameverlies voor René. Het werd geen van beide, want René gaf op! Naspelen op de andere pagina

Piet van Wonderen speelde eindelijk weer eens een aanvalspartij uit 1 stuk. Slachtoffer was Sam ten Broek die lang heel knap verdedigde, maar uiteindelijk toch met de zwarte stukken ten onder ging. Hij werd mat gezet.

Zie verder: partijen naspelen.

Evert Schmit kwam met de witte stukken in een soort Siciliaanse partij terecht met kans op de bekende Maroczy ‘bind’. Tegenstander Hans ging dit uit de weg en al heel gauw waren beide spelers op eigen kompas aangewezen. Evert investeerde veel tijd voor zijn zetten, maar kwam wat gedrongen te staan, omdat zijn koningsloper lang niet mee kon doen. Na pionverlies van wit bleef het initiatief bij zwart en na afruil en nogmaals pionverlies vond Evert het mooi geweest. Zie verder: partijen naspelen.

Nico Lute leek zwaar in de problemen te komen met zijn dame tegen Frank Sluiter. Hij wist dit echter knap op te lossen en bracht daarop Frank in de verdrukking. Als Frank tegen Nico speelt noteert Nico de zetten en vanwege zijn gehoorprobleem gaat dit vaak gepaard met geluidsoverlast voor de buurschakers omdat hij niet verstaat waar de stukken van Frank naar toe moeten….

In de toekomst gaan we een oplossing zoeken om zetgeschreeuw als “E5 of C5, welke bedoel je nou” te voorkomen….

Nico won trouwens op knappe wijze van Frank en nam daarmee revanche voor een nederlaag eerder dit seizoen.

Aanstaande vrijdag Oliebollen Rapidschaak, georganiseerd door Egbert en Piet van Wonderen.

Overzicht voor ronde 17, gespeeld op 23 december 2022

WITZWARTUITSLAG