‘Swimming’ Pool slechts een nat pak!

In de 8e ronde interne competitie speelde koploper Willem Pool met de zwarte stukken tegen Matthias van Zwet.  Het werd de langste partij van de avond en naarmate de partij vorderde nam de spanning toe. Gesproken over spanning kunnen we concluderen dat Willem daar het beste mee omging. “Keep calm” kan zo zijn lijfspreuk zijn, want in aantoonbaar verloren stellingen blijft Willem opmerkelijk rustig en maakt hij het zijn tegenstander zo lastig mogelijk.

In de analyse wilde Willem er ook niet van weten dat hij verloren had gestaan terwijl een handvol omstanders een andere visie hadden. Maar in de slotstelling was inderdaad het ergste gevaar voorbij voor Willem!

Stel dat Willem’s huis in de brand staat en de brandweer wil opschalen naar uitslaande brand, dan nog achten we het mogelijk dat Willem zou zeggen: “heren, heren,…kalmeer, het is slechts de open haard die een beetje smeult”….

Matthias speelde vrijdag j.l. de rol van badmeester tot in perfectie. Drenkeling Willem dreigde diverse malen kopje onder te gaan, maar keer op keer trok Matthias hem weer op het droge. Zo bleef de schade uiteindelijk beperkt tot een nat pak.

Db3 wint

De partij is de moeite waard om na te spelen, diverse keren kondigt de engine een mat in zoveel ten nadele van Willem aan…

Op de andere borden werden er door diverse spelers kansen op groot voordeel gemist. Dan gaat het meestal om tactische motieven. Zo mistte Egbert een beslissende paardvork en Gerard Kuijs een mooie overbelastingszet met zijn toren. Gelukkig voor deze spelers wonnen zij allebei.

Egbert strafte heel goed de fouten van zijn tegenstander Evert Schmit af. Eerst was er pionwinst en daarna liep het materiële voordeel met stukwinst verder op. Na een grote afwikkeling hield Egbert een toren over waarna Evert de strijd staakte.

Han had tegen Gerard het ergste achter de rug en dacht: laat ik afwikkelen naar een remise-achtig eindspel….. laat het nou precies afwikkelen naar een verloren eindspel zijn….

Pieter Dijker zit momenteel in een schaakdip, zijn laatste 4 partijen gingen verloren en het lijkt dat hij weer even terug naar de basis moet. Zijn vroegere schaakmentor-wijlen Ger Holsteijn- zou zich omdraaien in zijn graf als hij de opening van Pieter van vrijdag zou kunnen zien.

Stukken ontwikkelen, snel rokeren en niet hetzelfde stuk 2x spelen. Als deze regels worden genegeerd zijn de rapen vaak al heel gauw gaar. “Ik dacht dat ik wat leuks zag” zei Pieter vrijdag. Het werd echter helemaal niet leuk, want Pieter werd weliswaar niet mat gezet maar was wel als eerste klaar.

Piet van Wonderen kreeg met zwart geen spel in een positionele Siciliaanse partij tegen Hans Leeuwerik. Piet stak geheel tegen zijn gewoonte in veel tijd in de partij, maar kon niet voorkomen dat hij met een zwakke loper tegen een heel sterk paard moest spelen. Bovendien was zijn pionnenstelling met een dubbelpion op c6 en c5 verzwakt.

Piet slaagde er  niet in om het paard met zijn loper af te ruilen en toen hij zijn loper op d4 zette kon Hans een overbelastingsval opzetten. De dame kon niet tegelijk pion g7 en a5 bewaken en nadat Piet met zijn dame de dekking van a5 losliet, zou het mat gaan. Nog voordat Hans dit kon uitvoeren gaf Piet op.

Wit heeft De1 gespeeld met voornamelijk dreiging Txg7, terwijl Piet bang was voor c3 met opsluiting van de loper. Daarom speelde hij Df7?? met aanval op de toren.

Rein Reek had met wit weer een leuke partij tegen de veel sterkere John Chadwick. Rein kwam materiaal achter en moest helaas voor hem de vlag strijken.

Er zijn weer 4 ronden verstuurd voor ratingverwerking in de november lijst. Dus 1 november staat de nieuwe lijst weer online!

Aanstaande vrijdag geeft Fred geen schaakles  over openingsvallen,vanwege een Corona besmetting. Die week daarna, 4 november geeft hij dan die les.

Overzicht voor ronde 8, gespeeld op 21 oktober 2022

WitZwartUitslag