Broek viert rentree met overwinning!

Voor aanvang van de 26e ronde werd door Egbert Kooiman stil gestaan bij het overlijden van Peter Smit. Jarenlang was Peter lid van de schaakvereniging en hij had bestuursfuncties als competitieleider en materiaalcommissaris. Helaas werd naast een ongeneeslijke ziekte een Covid-besmetting hem fataal.

Thomas Broek speelde eindelijk weer eens een reguliere partij op de club. Tegenstander Piet Kuijs ondervond dat de speelkracht van Thomas niet echt heeft ingeboet na zijn lange afwezigheid. Vanuit een Albins tegengambiet kwam er uiteindelijk een opening op het bord die gerekend wordt tot de Franse opening met ECO-code C01. Tot zet 11 waren er partijen te vinden in de onlangs aangeschafte Mega Database van uw verslaggever. Daarna werd er een eigen koers gevaren en de hele partij stond Thomas beter. In een interessant loper-paard eindspel kreeg Piet een kans op remise die hij echter niet greep. De zwarte randpion van Thomas werd te sterk en hij won de partij. Goed om je weer op de club te zien Thomas!

Goede opkomst in de Kern! Dat hoofd op de voorgrond zweefde helaas alleen hinderlijk in beeld, excuus…..

Tot zijn verbazing werd Hans Leeuwerik die met wit speelde, stevig onder druk gezet door tornado Olivier Vis die zijn zetten in sneltrein tempo op het bord kwakte. Olivier had de sterkste bestrijdingswijze van de Grand Prix aanval thuis eens goed doorgenomen en dat leverde hem veel tijd op. Hans moest wat langer graven in zijn geheugen om de theoretische zetten te vinden. Zo werd het eigenlijk een spel geheugenschaak, want tot zet 20 was het voor beide heren bekend terrein. Toen beide spelers het zelf moesten uitzoeken zakte het niveau. Olivier pakte een pion maar kwam mede daardoor in een mat-net terecht. Op de 26e zet had wit kunnen oogsten met een geforceerd mat in acht. Hij wilde het te mooi doen met een incorrect loperoffer. De koning kreeg een vluchtveld en het was wit en niet zwart die op kon geven….

Wit gaat mat zetten, toeschouwer Egbert zag het, ziet u het ook?

Waar Gerard Kuijs ook speelt, tegen welke tegenstander dan ook, er zijn twee constanten: 1. Gerard laat zoveel mogelijk stukken op het bord en 2. Gerard is (bijna) altijd als laatste klaar. Sterke zetten worden door onbegrijpelijke misperen afgewisseld en daardoor blijft hij onberekenbaar. Niet zelden raakt hij niet alleen zelf het spoor bijster, ook zijn tegenstander wordt meegenomen in het irrationele zettenpatroon van de Kuijsman ( IK GA NIET GRAAG SNEL NAAR HUIS MAN!). Han Kemperink verloor mede hierdoor de controle in een allerminst slechte stelling. Een pionopstoot zorgde voor dame-verlies van Han en directe opgave.

Pieter Dijker verloor een stuk in de opening, probeerde het nog heel lang maar tegenstander Pim Hoff haalde terecht de volle buit binnen, waardoor hij nu met een extra lekker gevoel op vakantie gaat!

Al heel snel keek Pieter tegen een hopeloze eigen stelling aan… Brrrrrr….

Opvallend was vrijdag de sfeer in de bar waar het eindelijk weer eens ouderwets gezellig was. Nu alle Corona -perikelen achter ons lijken te liggen, is de beleving ook na de partij weer helemaal terug…

Koploper Eric van der Klooster speelde weer zijn London-systeem. Met zijn degelijke spel gespeend van aanvalslust, kwam hij dit keer met wit niet goed uit de opening. Tegenstander Sven had zetten lang een flink voordeel. Toch kon hij het Catenaccio-schaak van Eric niet kraken en werd tot remise besloten. De partij kon uw verslaggever helaas niet reconstrueren, dus dat komt dan wel bij een volgend treffen. Eric in ieder geval nog steeds op kop, gevolgd door Kees Lute, die ook remiseerde.

Nieuw lid Bram Luijendijk pakte zijn eerste overwinning tegen Frank Sluiter. Frank speelde lang uitstekend en pakte materiaal mee. Bram liet zien dat hij taai kan verdedigen en na een fout van Frank sloeg hij keihard toe! Het was een goed weekend voor de familie Luijendijk trouwens, want ook zijn meegekomen vader Hans won. Zijn slachtoffer heette Nico Lute en daarmee nam vader Hans revanche voor de nederlaag die Nico zijn zoon Bram een week geleden had bezorgd.

Overzicht voor ronde 26, gespeeld op 29 april 2022

WITZWARTUITSLAG