Russische opening voortaan taboe!

Het lijkt wel alsof alles waar een Rus bij betrokken is – of dat nou een vi-rus of een oorlogs-rus is- voor ellende zorgt. Dit alles resulteerde in het feit, dat de Russische opening nergens op het bord kwam in de 19e ronde interne competitie en hopelijk blijft dit zo.

En het kon allemaal weer! Lekker kletsen aan de bar na je partij, mondkapjes verdwenen en 1,5 meter alleen voor een bierbestelling ( 20 kleintjes op een houten bierhouder)

De partijen kunnen nagespeeld worden op de pagina: Partijen naspelen

Koploper Eric van der Klooster liet na een aantal mindere partijen toch weer zien, waarom hij nummer 1 staat. Runner-up Gerard van Pinxteren liep tegen zijn eerste nederlaag aan en kon in de partij nergens een voordeel pakken. Eric speelde een prima partij schaak en na pionwinst kwam de zege nergens meer in gevaar.

Achtervolger Hans Leeuwerik liep in de vorm van tegenstander Kees Lute tegen een blok beton op. Kees kreeg met zwart flink nadeel vanuit de opening, maar hij verdedigde hardnekkig. Hans offerde een kwaliteit, maar kon het juiste vervolg niet meer vinden. Met degelijke ‘moves’ nam Kees het initiatief over en scoorde met een mooie mataanval het volle punt!

Maarten Froma won met wit voor de 2e keer op rij van Willem Pool, die geen antwoord had op de gezonde positionele zetten van Maarten. Na pionverlies voor zwart stond Willem al heel snel verloren. Hij hield het nog lang vol maar Maarten liet de spartelende vis niet meer glippen. 1-0 voor Maarten.

Han Duinker speelde met wit planloos en kreeg het deksel op de neus van Sven Heidenrijk, die het initiatief na de opening overnam. Het “tikkie, jij bent” schaak liep voor Han niet goed af. Kom op Han, je kan beter!

Piet van Wonderen zette zijn ratingoverwicht in op het juiste moment. Met een mooi getimede aanval liet hij tegenstander Nico Kemp kansloos. De opening van Nico was prima, in het middenspel liep hij averij op, nadat Piet een h-lijn operatie begon. Een leuke partij, met een krachtige afsluiter!

En weer flikte Pieter Dijker het! Hij leek over een “Mighty Horse”te beschikken. Of deze viervoeter dressuurlessen heeft gevolgd bij Ankie is niet bekend, maar de manier waarop dit beest over het bord galoppeerde lijkt onze vermoedens te bevestigen. Hulde voor Pieter van Grunsven! En tegenstander Jan van Riel nam er maar een portje op…. 0-1 voor Pieter dus.

Paul Harmse had zijn revanche op Gerard Kuijs. In de vorige ontmoeting had hij al moeten winnen en dit keer sloopte hij vakkundig de Franse opening van Gerard. Met een heuse “Zwickmühle” sloeg hij alle hoop van de Kuijsman de grond in. Met een hatelijk “ja het is maar 1 pionnetje hé Gerard” liet hij Geer uiteindelijk kansloos in het eindspel.

Exact deze stelling heeft Gerard in rapid- en snelschaak met de schrijver van dit stuk diverse malen op het bord gehad. Helaas trapte hij er toch weer in, dit keer door die ‘vuile’ Harmse

Het was fijn om de sympathieke Evert Schmit weer achter het bord te zien schaken. En natuurlijk werd het weer een hele lange uiterst spannende zit. Tegenstander Boor trok helaas voor hem aan het kortste eind. Geen schande hoor, Evert heeft zijn repertoire aardig bijgehouden schijnt het….

Prachtig, 2 monumenten in actie!

Rein Reek trof in Lourens van der Heiden een stevige tegenstander. Het leek gelijk op te gaan, totdat Rein een lelijke penning overzag die hem de das omdeed. Leuk om te zien dat Rein er veel plezier in heeft om een partij schaak te spelen, als hij dat vasthoudt komen de resultaten van zelf!

Ook nieuwkomer Olivier beleeft veel plezier aan het schaken. Na veel online geschaakt te hebben, doet hij dit nu live! En hij gaat echt goed! Tegen routinier Han Kemperink werd een Spaanse opening van stal gehaald, waar Han best veel vanaf weet. Een mooie correcte partij legden de beide spelers op het bord, het naspelen zeker waard!

Olivier’s commentaar: “Over de partij die ik en Han vrijdagavond gespeeld hebben: Vrijwel het hele spel was erg gelijk. Uiteindelijk maakte ik een grote fout en Han had daarna een geweldige zet, die mij uiteindelijk twee stukken voor een toren opleverde, maar Han 3 pionnen extra gaven. Uiteindelijk op zet 28 bood Han een remise aan en ik stemde er mee in”. .

Overzicht voor ronde 19, gespeeld op 25 februari 2022

WITZWARTUITSLAG