“Zeker 30 jaar geleden”…

Dat was wat Fred Kok zei, toen werd gevraagd hoe lang het geleden was dat hij een serieuze partij  tegen Eric van der Klooster gespeeld had… Ja, dan ga je natuurlijk wel een beetje respectvol met elkaar om en inderdaad deden de heren elkaar geen pijn en eindigde de eerste partij na zeker 30 jaar in remise!

Wie wel pijn leed, was Henk van der Eng die met de witte stukken vrij regelmatig naar een harde nederlaag werd gespeeld. Boosdoener was Piet Kuijs die een vrijwel foutloze partij speelde. Dat gebeurt niet zoveel op de club, waar de meeste schakers een bescheiden rating hebben. Vaak schiet het voordeel van de een naar de ander, maar dit keer was het anders.

Al in de opening had Piet met zwart gelijkspel mede door de rustige opzet van wit. Na een pionopstoot kreeg zwart voordeel dat gestaag werd uitgebouwd. Toen Henk met een set ongeneeslijke triple-pionnen op de e-lijn werd opgezadeld ging het bergafwaarts. Een nederlaag was niet meer te voorkomen. Hieronder de partij:

Kees Lute leek met wit lang aan de goede kant van de score te gaan zitten tegen Willem Pool. Er waren een aantal momenten dat er flink voordeel te halen was voor wit, maar de weg daar naar toe was niet heel duidelijk. Het werd na een lange strijd remise. Een paar schaakstuurlui dachten dat Willem verloren stond maar alles werd keurig weerlegd in de analyse. Ook dikke Fritz was het eens met het oordeel over de slotstelling: 0.00

Net als vorige week speelde Guido weer een hele creatieve partij, dit keer tegen Egbert en Guido had de witte stukken. Wit kreeg flink voordeel uit de opening en de situatie op het bord werd snel explosief.

Toen Guido een toren aanbood wreef Egbert even in zijn ogen, “Wat heb ik nou aan mijn kar hangen” zou hij zomaar gedacht kunnen hebben.. Egbert zag geen direct mat en greep de toren. Het was echter een zwaar vergiftigde toren en had geforceerd moeten leiden tot opgave als Guido juist had voortgezet.

Jaren geleden heeft de grootmeester Yasser Seirawan een boek geschreven dat de titel had: “Take my rooks”. Waarschijnlijk heeft Guido dit boek niet gelezen.

Dit was wel hét moment in de partij, Guido doet een zet waar weinig schakers van de SV Castricum op zouden komen , namelijk Dd3!

In de partij van Guido-Egbert was een tweede torenoffer beslissend geweest. Speelt u de partij maar eens na, er valt genoeg in te beleven. Uiteindelijk was het Egbert die het punt mee naar huis nam!

Eric van Benschop speelde een ijzersterke partij tegen Han Duinker. Han opende Siciliaans tegen het 1. e4 van Eric. Han werd teruggedrongen en kon zich geen moment bevrijden. Eric speelde de partij strak naar winst en was uiteraard zeer tevreden de recent nog zeer goed in vorm zijnde Han te verslaan!

‘Certainly not amused’ was volgens Pieter Dijker zijn tegenstander John Chadwick. De gelijk opgaande partij leek in een remise te gaan eindigen, nadat er een toreneindspel op het bord kwam. Pieter met zwart had een ver opgerukte pion die echter kwetsbaar zou gaan worden als de witte koning daar voor zou gaan staan. John ging met zijn koning naar het centrum, maar zag een vork over het hoofd. Na een pion-zet van Pieter stond John schaak én werd zijn toren aangevallen. Onthutst gaf hij op en Pieter kon een niet verwacht vol punt noteren!

Overzicht voor ronde 20, gespeeld op 23 juli 2021

40 Thomas Broek 2138 360,00 61 0 0 0 0 0,0 0
41 Alic Ismali 351,33 60 2 0 0 2 0,0 2
42 Hans Schagen 1642 334,33 59 2 0 0 2 0,0 0
Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.