Onderste rij? Nee,… een bek-renk!

In het Engels heet de onderste rij een  backrank, na de partij van Pieter met zwart tegen Eric van Benschop wordt het tijd om daar Bek-renk van te maken, dat bekt veel beter. Slachtoffer van dit tactische motief was Eric van Benschop. Eric die eigenlijk best een prettige stelling had, dacht dat het tijd werd voor een aanval op de zwarte koning met toren en paard. Pieter zat al een tijd te azen om zijn beslissende reactie op deze fantoomaanval uit te voeren. Na schaak op f7 met de toren nam Pieter met zijn dame de toren en toen zag een beduusde Eric dat als hij de dame met zijn paard zou nemen hij direct mat zou gaan. Opgave door een teleurgestelde Eric, die kwaad was op zichzelf.

Een troostende Pieter, het kan iedereen gebeuren hoor Eric…

Elke schaker is op zoek naar de perfecte partij. Hoe vaak komt het echter niet voor dat je denkt een uitstekende partij te hebben gespeeld en dat er vervolgens in de analyse thuis door zo’n digitale drammer gehakt van je kostbare zetjes wordt gemaakt.

Groot was dan ook de vreugde van Matthias, die na inspectie door een of andere Fritz een “stamp of approval” kreeg van zijn perfecte meesterpartij tegen Piet van Wonderen. Piet verliet de theorie op zet 12 en kwam verder in het stuk niet voor. Na verzwakking  van h6 en g5 met pionnen door Piet, kreeg Matthias een positionele drukstelling. Veld f5 was een sleutelveld, dat achtereenvolgens door paard, loper en dame bezet werd. Piet’s koning bleef lang in het midden en hij sloop weg richting zijn damevleugel. Het hielp hem niet, 1 pion weg, 2 pionnen weg ( zou hij het weer gaan redden?). Toen Piet nog een 3e pion kwijtraakte was het over en uit.

Piet in houthakkersoutfit zit met de handen in het haar. Matthias heeft wel vaker met dit bijltje gehakt en na 38 zetten klinkt er : “VAN (W)ONDEREN”en is boom Piet geveld.
Hieronder de partij:

Peter Smit was er eindelijk ook weer bij! Tegen Nico Lute werd het weer allegaar ouderwets spektakel. “Wat een vuile boevestreke” klonk weer regelmatig uit de mond van Nico. Uiteindelijk was Nico zelf de grootste boef door de dame van Peter van het bord te plukken. De eerste winstpartij van Nico na de Corona-sores!

Vuile boevestreken zegt Nico, maar uiteindelijk is hijzelf de grootste boef van de avond

“Je hebt het knap gespeeld Jan”, “ik moet weer terug naar de tekentafel om te zien waar ik het liet liggen in de opening”, aldus  Nico Kemp die met zwart ten onder ging tegen Jan van Riel. “Ik moest wel”,zei Jan die twee partijen achter elkaar verloren had… Jan speelde geconcentreerd, won wat pionnen waarna hij het geroutineerd afmaakte.

Meest betreurde man van de avond was Gerard van Pinxteren, die een voor hem totaal gewonnen stelling tegen Gerard Kuijs om zeep hielp. Het zal het gebrek aan wedstrijdritme zijn, want Gerard heeft sinds december 2020 geen serieuze partij meer gespeeld. Had de ongelukkige Gerard het gevaar van de witte h-pion onderkend dan was het over en uit geweest voor Kuijsman. Zoals het nu ging kon Gerard K. zelf promoveren en bood nog remise aan. Het was de dood of de gladiolen voor GvP en hij verloor in moeilijke stelling op tijd…. Aaaaarrrrrgh.

Frank Sluiter ging heel lang gelijk op met Hans Broenink, maar verloor een pion en toen nog ééntje. . Na afwikkeling had Hans een gewonnen eindspel op het bord. Frank liet de dekking van een vrijpion los en toen kon promotie niet meer worden voorkomen. Jammer voor Frank, fijn voor Hans!

Nog even aandacht voor het volgende: helaas gaat  Hemmo Dekkers de club verlaten. Zijn oog was eerst gevallen op Kreta, maar de plannen zijn veranderd en Hemmo gaat nu in Spanje van zijn pensioen genieten. Zijn voorlopig laatste partij heeft hij bij de SV Castricum gespeeld en we zullen hem zeker gaan missen! Adios Hemmo.

Overzicht voor ronde 13, gespeeld op 4 juni 2021

WIT ZWART UITSLAG