Schaakseizoen weer gestart!

Eindelijk kan het weer!

Afgelopen vrijdag werd er voor het eerst sinds ongeveer een half jaar weer gespeeld in een “live-setting”. Dus gewoon weer 2 spelers tegenover elkaar en spelend met houten stukken op een schaakbord. Dat is toch weer even wat anders als een online potje schaak. Hoewel deze vorm van schaak voor de profs gemeengoed is, kunnen de recreanten – die immers ook voor de sociale voldoening schaken- het digitale gebeuren missen als kiespijn.

Een beetje onwennig was het allemaal nog wel om volgens de nieuwe richtlijnen de partijen te spelen. Enkele spelers vergaten dit en schudden elkaar de hand na opgave van de partij…. oeps. Verder ging het uitstekend en was de afstand tussen de tafels ruim voldoende. Gelukkig kan in de Kern een recent aangelegd ventilatiesysteem zijn waarde nu onmiddellijk bewijzen. Een vooruitziende blik dus kennelijk van de beheerders.

De sterkste speler van de club, Thomas Broek zal vanwege zijn revalidatie in Heliomare,voorlopig nog niet kunnen spelen, maar we hopen dat hij half oktober weer van de partij kan zijn. Verder is er van de groep Kuijs één speler afgehaakt en dat is Nico. Heel jammer, maar op zich niet zo erg, want we hadden drie Nico’s in huis.. Bovendien is er een Hans (Broenink) bijgekomen zodat er toch weer een nieuw supertrio aanwezig is.

Naast Hans Broenink, vroeger een sterke speler die ruim 40 jaar niet actief heeft geschaakt verwelkomen we Özden Tuna die in IJmuiden woont en naast Chess Society Zandvoort ook af en toe bij Castricum wil schaken. Zo komen we dus weer op 41 leden, op weg naar de 50!

En dan naar de partijen.

Na loting in de speelzaal werden de diverse spelers aan elkaar gekoppeld en en kon er geschaakt worden. Matthias van Zwet speelde met wit tegen Hans Broenink en kreeg een niet veel gebruikt Marshall gambiet in de d4 opening tegen zich. Hans verweerde zich lang heel taai en had met het loperpaar zeker compensatie. Toch kon hij niet verhinderen dat een opgerukte a-pion voor de beslissing ging zorgen en bijna als laatste moest Hans de vlag strijken.

Nu de Brexit wat naar de achtergrond is verdrongen geeft Engelsman John zijn grens aan: remise en niet verder.. tegen de sterkere Willem Pool!

Piet Kuijs speelde –hoe kan het ook anders- weer zijn vertrouwde Frans tegen het 1.e4 van Guido. Wit had niet zijn avond en zwart kreeg flink voordeel. De witte stelling stond bloot aan een koningsaanval en een ver opgerukte centrumpion zorgde voor de beslissing. Piet’s broer Nico, die naar Zweden is verhuisd had aangegeven dat hij best wel eens een gespeelde partij wil ontvangen (maar niet te snel…) Piet was echter zo trots op zijn vakwerk dat Nico de verhuisdozen nog maar even niet moet uitpakken, maar eerst getuige moet zijn van het meesterwerk van broer Piet. In Nico’s in-box staat inmiddels de bejubelde zettenreeks!

Hemmo Dekkers die naar het schijnt gaat verhuizen naar Spanje wil nog wel even wat galerijschaak laten zien. Vrijdagavond werd de koning van Egbert op een klassieke manier uitgerookt. Hemmo die met wit speelde had de aanval met een mat kunnen bekronen, maar zag een voortzetting die Egbert ook kansloos liet. Heel snel wikkelde Hemmo af naar een winnend eindspel en Egbert gaf op.

Egbert neemt een pauze, het zal hem niet helpen…

De twee Nico’s deelden behalve de voornaam ook maar het punt. Een hele knappe prestatie van de met wit spelende Nico Lute want Nico Kemp heeft tenslotte ruim 400 ratingpunten meer in zijn bagage. Nico L. deelde zijn vreugde met iedereen, want de hele club heeft zo’n beetje op zijn rekening bier genuttigd. We zijn benieuwd wat hij gaat doen als hij wint!

Met een oerkreet zorgde Frank Sluiter halverwege de avond voor opschudding. Frank lag dubbel gevouwen in het toilet (helaas niet van de lach) en zat volledig in de knoop. Met vereende krachten kon hij weer gestabiliseerd worden en verder gaan met zijn partij. De knoop en kluwen van stukken op zijn bord was echter niet meer te ontwarren. Tegenstander en witspeler René van der Linden had een stuk en twee pionnen meer en Frank verloor.

Overzicht voor ronde 1, gespeeld op 4 september 2020

WIT   ZWART UITSLAG