Verslag en stand na ronde 30, gespeeld op vrijdag 3 mei 2019

De VAR nu ook in de interne schaakcompetitie??

Natuurlijk,.. in de eredivisie bewijst de VAR week in week uit zijn waarde. Bij de Castricumse Schaakvereniging in de herendivisie( met 1 dame) werd afgelopen vrijdag wat gemokt of het misschien niet eens tijd werd om dit digitale kleinood in de Kern op te hangen….

Een arme John Chadwick deed aan iedereen die het wilde horen zijn beklag over de wijze waarop hij door Egbert Kooiman van het bord was geschopt. “ Winnen is 1 ding, maar waarom moet dit met zoveel geweld gepaard gaan?” aldus “Brexit” Johnny.  “ Ik kan gewoon niet tegen die man (Egbert) spelen”.  “Eerst afgelopen dinsdag in Bakkum en nu wordt ik voor de 2e keer in 1 week binnen de kortste keren van het bord gemept”.  Egbert Destroyman lachte gemoedelijk, de punten waren binnen en de mooiste Knockouts komen nou eenmaal altijd snel!

Check het diagram en zie het noodlottige verloop van de partij voor Johnboy

“Bloody Hell” Ik ga nu toch gewoon een stuk winnen? Klopt helemaal John, alleen zorgt dan de ‘Sniper’ na het gespeelde Lb7 van Egbert voor een dodelijke mataanval… Mooi gedaan van Egbert en met veel oog voor aanvallende finesse!

Afgelopen vrijdag vond er weer eens ouderwets familiedrama plaats. De broers Nico en Piet Kuijs legden het loodje en niet veel later sloot Gerard K. zich daar bij aan.

Nico is met een slechte serie bezig, we hebben daar allemaal wel eens last van en het went nooit. Maar Nico heeft veel teveel kwaliteit in huis om deze schaakrecessie te continueren, dus ik verwacht nu gauw weer een punt van Nico! Wellicht speelde een snelschaakavond afgelopen woensdag tot in de kleine uurtjes bij Nico een rol. Fischer zei het al: “Frequent Blitz play kills your chess creativity”… zo, ‘t is maar dat we het weten!

Nico nu nog blij in de vakantiemodus…..misschien iets te relaxed?

De competitieleider zei tegen Piet K.: : “Je staat wel goed Piet” waarop Piet zei : “Vind je?”  Piet: “ Ja misschien op mijn benen maar op het bord is het s**t ! “Gerard(Von P.) kan verdorie inslaan op g2 en dan weet ik het even niet meer hoor” En inderdaad: Gerard Granaat sloeg in op g2 en dit was het begin van het einde voor Piet.

“Ik leer iedere keer weer bij, als ik jullie partijen bekijk” zei Victor toen hij Hans op de 4e zet in een KIA (Kings Indian Attack) opstelling dame g4 zag spelen. Toch stond het in de database met een plus van 0.8 voor wit na het gespeelde  4…g6 van Gerard. Een taxatiefout van Hans werd niet afgestraft door Gerard ( hij had een klein voordeel kunnen krijgen) maar daarna werd het stuk- en partijverlies voor weer een Kuijs.

Zijn kolenschoppen om het hoofd gevouwen…In een wilde partij verliest Gerard een stuk.

De tijd dat Pieter Dijker van zwakkere tegenstanders verloor lijkt voorbij. Nu won hij overtuigend van Frank Sluiter, die op de ranglijst werd ingehaald door Nico Lute die een punt pakte, omdat zijn tegenstander niet kwam opdagen helaas….. Blijf scherp mensen…..!!

Het is bijna volle maan bij Pieter. Je kan de hersens haast horen borrelen in ’s mans snelkookpan. Oef, wat is het weer moeilijk. Maar het werkt allemaal nog goed… 1-0 voor ‘De Dijk’

Piet van Wonderen speelde ook weer een ‘dijk’  van een partij tegen Evert Schmit. Lange tijd leek Evert de bovenliggende partij, maar in een eindspel van loper tegen paard speelde Piet het fantastisch uit. Evert verdedigde wat hij kon, maar de verbonden pionnen van Piet naderden met rasse schreden het promotieveld en toen dat bereikt werd gaf  taaie Evert op.

Helemaal geen makkelijk eindspel voor zwart ondanks de pluspion. Piet zijn pensioen nadert met rasse schreden, maar hij liet Evert ook alvast even kennismaken met een Vut regeling. Vroegtijdig uitgeschakeld in dit geval…

In de beker werden ook vorderingen geboekt en de finale gaat nu tussen Heleen en Rob die beiden uit 4 partijen 3 punten pakten. Omdat Heleen de volgende bekerwedstrijd niet kan, zal deze later of eerder plaatsvinden, we houden u op de hoogte!

1 Thomas Broek 2138 1792,83 100 17 13 4 0 88,2 1
2 Heleen van Arkel-de Greef 2044 1695,17 99 19 12 5 2 76,3 3