Verslag ronde 4, gespeeld op vrijdag 5 oktober 2012

Zwarte dag voor Schaakvereniging Castricum

Vrijdag 5 oktober j.l. werd de 4e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum gespeeld.

Voorafgaand aan het starten van de klokken werd stilgestaan bij het overlijden van clubnestor Jo Clarijs op woensdag  3 oktober.  Jo was erelid en al bijna 50 jaar actief als schaker, met bovendien diverse bestuursfuncties in het verleden en kampioen schaakverslagen schrijven voor clubblad de Schaakkern.

Ook al was Jo gezegend met een respectabele leeftijd van negentig jaar, zijn plotselinge dood kwam aan als een mokerslag voor de Castricumse clubschakers.

Jo leek haast wel onlosmakelijk met de Schaakvereniging verbonden.

Voorzitter Willem Pool bracht de wijze waarop Jo het schaakspel beleefde en speelde mooi onder woorden en alle schakers zullen Jo blijvend herdenken als een vriendelijke, opgewekte man met belangstelling voor iedereen.

Als schaker had hij een fenomenale kennis van de openingstheorie en kon hij rekenen als de beste. Dit seizoen was Jo ook weer sterk begonnen met twee punten uit twee partijen.

De crematie van Jo op maandag 8 oktober  in Schagen werd door vele schakers en anderen bezocht en voorzitter Willem Pool sloeg de spijker op de kop door in een toespraak te memoreren dat Jo zijn vlag was gevallen in goede stelling…. , we zullen Jo enorm missen!

Vrijdag werd er ook nog geschaakt en door winst met zwart op ‘Angstgegner’ Kees Lute heeft Wouter Beerse de koppositie overgenomen van Jan van der Maas. Wouter begint traditioneel zeer sterk met het schaakseizoen en zal de eerste plek koesteren.

Mark Min heeft zich hersteld van de nederlaag in de eerste ronde en pakte zijn tweede overwinning dit seizoen tegen Gerard Blees.

Ook Hidde Brugman is weer terug op een 50-procent score na een overwinning op Henk van der Eng die de vorm nog niet te pakken heeft.

Hans Leeuwerik