Verslag ronde 2, gespeeld op vrijdag 14 september 2012

90-jarige schaakt sterren van de hemel!

In de 2e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum speelde clubnestor Jo Clarijs met wit werkelijk een prachtige aanvalspartij tegen de jonge Maarten Froma.

Jo liet zien dat hoge leeftijd en een prima partij spelen heel goed samen kunnen gaan.

Maarten had wel een pion die dreigde te promoveren, maar good ol’Jo wist zijn tegenstander geforceerd mat te zetten en staat nu op een keurige derde plaats.

Jan van der Maas is ook prima begonnen met een score van 2 uit 2. Hij versloeg Raymond Chin-a-Loi met zwart, hoewel Raymond het Jan wel lastiger had kunnen maken. Maar dat telt niet in schaken.

Willem Pool hoeft nog niet in retraite, want deze pensionado slaat weer fiks om zich heen. Dit keer was George ten Bosch het slachtoffer. “Jij speelt helemaal geen theorie” was het enigszins korzelige commentaar van George. Dat hoeft ook niet dacht Willem, want ik pak de punten! Ook voor Willem een maximale score van 2 uit 2. En we schrijven zijn naam met potlood op!

Op kop gaat Sander Mossing Holsteijn, die in de slotfase van hun partij won van Piet van Wonderen. Het was een mooi loper- tegen paardeindspel. Sander had twee pionnen meer, maar verloor er onnodig één. Wel had Sander nog een sterke vrijpion op de a-lijn en omdat Piet vermoedde dat zijn loper en koning de pion niet meer konden stoppen, gaf hij op.

Wellicht te vroeg, want Sander had geen idee of de partij werkelijk in zijn voordeel zou worden beslist, met ook nog heel weinig tijd op zijn klok.

De fanatiek racefietsende schakers Hidde Brugman, Gerard Kuijs en Hans Leeuwerik verloren voor de tweede maal op rij en moeten nu ook in het schaakspel een tandje bij gaan schakelen. Fietsen en schaken, gaat dat nog goedkomen?

Hans Leeuwerik