Verslag ronde 1, gespeeld op vrijdag 7 september 2012

Schakers gaan weer los!

Afgelopen vrijdagavond was de start van een nieuw schaakseizoen. De 1e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum vond weer plaats in Dorpshuis de Kern.

Clubkampioen Robert van der Wal kwam niet in actie, maar Thomas Broek liet met wit tegen Erik Schoehuijs zien, dat er weer terdege rekening met hem moet worden gehouden.

Na een witte paardzet met aanval op de toren dreigde er ook een kwaliteitsoffer met direct daarna een paardaanval op dame en toren op f7.

Zwart moest met een aantal verplichte zetten zijn stelling bij elkaar proberen te houden, het geen uiteindelijk toch teveel gevraagd bleek. Broek won, hoewel Schoehuijs heel lang taai verdedigde.

Piet van Wonderen bezet de eerste plaats na een overwinning op de verrassing van het vorig seizoen Gerard Kuijs.

Beide spelers waren tevreden over hun stelling en Gerard leek ook beter te staan hoewel dat betwist werd door Piet. Van Wonderen had echter een prachtig dameoffer in petto voor een verbouwereerde Kuijs, die niet anders kon dan opgeven. Een mooie start voor Piet Houwdegen dus.

Willem Pool hield de onderlinge schaaktraditie met Hans Leeuwerik in stand. Die traditie houdt in dat degene die gewonnen staat verliest. Vorig seizoen verloor Pool tot tweemaal toe onterecht en dit keer was Leeuwerik weer aan de beurt. Een remiseaanbod werd door Leeuwerik volkomen onterecht geweigerd en hij verloor nadat wit eerder promoveerde en direct met schaak de enige troef van zwart verorberde.

Raymond Chin-a-Loi was als bijna laatste nog bezig met een marathon-partij tegen Peter Smit.

Raymond had al een kwaliteit voorsprong en kon in de eindfase promoveren en zijn tegenstander mat zetten.

Frank Sluiter had succes met zijn agressieve brulopening, die zorgde dat zijn tegenstander Nico Lute (en niet allen hij) er stil van werd. Er klonk zelfs geen “shit”meer door de speelzaal, toen Nico op nare wijze have en goed verloor!

Hans Leeuwerik