Duif zorgt voor stront in de Kern

Afgelopen vrijdag opende Jan van Riel nietsvermoedend de deur van de bar in de Kern en werd bijna overhoop gevlogen door een op drift geraakte duif. Waarschijnlijk is de duif door een openstaande deur in de bar terecht gekomen, waarna een vrijwilliger het beest niet heeft opgemerkt en na zijn dienst de deur gesloten.

Jan was er druk mee, vooral nadat hij merkte dat de duif diverse ‘visitekaartjes’ had achtergelaten. Na veel gedoe en een paar op ’doffers’ wist hij de geschrokken duif naar buiten te werken.  Vervolgens kon Jan met dweil en mop aan de gang om de bar weer toonbaar te maken. De schade bleef gelukkig beperkt tot een aangevreten zak chips en het door duivenuitwerpselen gemêleerde design van de toog.

Het gaf het spel van Jan in ieder geval geen vleugels want tegen René van de Linden kon Jan met de witte stukken niet meer bereiken dan remise.

Helaas staat Frank na een tweede verlies op de laatste plaats….

Op het scherpst van de snede was de Koningsindische partij tussen Willem Pool en Piet van Wonderen. Piet met de witte stukken belaagde de niet gerokeerde koning van Willem met dame en dubbele torens op de f-lijn en gericht op f2. Willem had een gevaarlijk initiatief op de damevleugel en Piet zijn paard stond er kleurloos bij op de één na onderste rij.

Heeft Piet ergens de winst gemist? De stelling was zeer gecompliceerd en Willem heeft er al vaker blijk van  gegeven dat er altijd tegenkansen zijn. Ook nu weer wist hij koelbloedig te blijven en de remise tegen houthakker Piet te pakken!

“Eureka, ik heb de oplossing” lijkt Willem met de vinger omhoog te willen zeggen.

Het duel tussen de twee Gerards, namelijk Kuijs en van Pinxteren leek maar niet op gang te komen. Met een zeer hoog Halma-gehalte werd alles dichtgeschoven. Tja en als je eigen pionnen dan in de weg zitten en de stukken er wat zielig bij staan kom je moeilijk verder en dus remise. “Zonder open lijn is het schaken minder fijn” was een uitdrukking van Dr. Olland, een schaakspeler van voor de oorlog die in het harnas stierf doordat zijn hart stilviel tijdens de partij. Of er nog wat inzat voor hem in de plotseling afgebroken stelling is niet bekend.

Breek eens wat open jongens!

Hans speelde met wit de Engelse opening tegen Maarten Froma. Vanuit de opening had Maarten al vrij snel gelijk spel. Nadat wit in het middenspel min of meer gedwongen een kwaliteit offerde kwam Maarten heel goed te staan. Hans probeerde nog wat te rommelen, maar meer dan dat werd het niet en hij werd knap opgerold door Maarten.

Nieuwkomer Arnout Twisk beging een akelige blunder tegen Nico Lute. Hij gaf een dame weg….dat komt eigenlijk nooit meer goed en Nico- die bij de veteranen in Bakkum  op de 1e plaats staat met 3 uit 3- rondde bekwaam af.

Koploper Eric beging geen fout en won met wit na een lange partij tegen Egbert Kooiman. Ondanks het krachtsverschil bood Egbert heel lang uitstekend tegenstand. Uiteindelijk gaf de routine van Eric de doorslag en won hij.

Een plus voor de houding van Egbert, maar goed, hij is dan ook fysio. Helaas zakte het spel van Egbert wel in en verloor hij na hevige strijd.

Kees Lute kon zijn specialiteit weer eens demonstreren. Vanuit een vrijwel gelijke stelling de tegenstander verleiden tot een fout en daarna direct een beslissende counter plaatsen. Exact zo ging het tegen Piet Kuijs die even concentratie miste en het volgende moment teleurgesteld een nul achter zijn naam kon noteren.

Komende twee vrijdagen is uw verslaggever er even niet en kunt u dus uw nette pak voor de foto’s in de kast laten hangen. Afmelden gaat door zoals gebruikelijk via jjleeuwerik@ziggo.nl.

En voor Hemmo in Spanje: na mijn vakantie komen er weer partijen op de site!

Overzicht voor ronde 2, gespeeld op 10 september 2021

WITZWARTUITSLAG