Eric verslaat Piet en neemt 1e plaats over!

In de 4e ronde interne competitie wist Eric vd Klooster met zwart Piet Kuijs te verslaan. Een lange spannende partij was het, waar Eric erin slaagde een zogenaamd “Aljechin kanon” op het bord te zetten. Dit is een zeer sterke manoeuvre waarbij de dame in lijn achter de twee torens geplaatst wordt. Reeds vele malen beproefd in het verleden en ook ditmaal met succes toegepast. Het kanon stond op de e-lijn en verlamde het spel van Piet. In arren moede probeerde Piet het kwetsbare punt e3 te dekken, maar tevergeefs. Hij verloor een kwaliteit en niet veel later de partij. Een dubbele overwinning voor Eric die niet alleen Piet versloeg, maar dus ook de koppositie in handen kreeg.

In diep gepeins verzonken

Wouter Beerse herinnerde zich de nare nederlaag van vorig jaar tegen Paul Harmse nog goed en ging er eens strak voor zitten, nu hij weer tegen Paul moest spelen. Met de witte stukken stak Wouter heel veel tijd in zijn stelling en met nog 5 minuten op de klok leek dat geen succes te hebben. Paul had een gevaarlijk ogende  aanval op h3 en daarbij had hij ook nog eens veel meer tijd op zijn klok. Omstander vroegen zich af waar Wouter mee bezig was…Toch betaalde het lange denken zich uit, want met een prachtige damezet kon Wouter de angel uit de zwarte aanval halen. Het eindspel wat resteerde zette Wouter naar zijn hand en na een blunder van wit was het direct over. Een mooie en zwaar bevochten revanche voor Wouter dus.

Hidde was even te snel in de opening en raakte met wit  een stuk kwijt voor 2 pionnen tegen Matthias. Het was zeker nog niet makkelijk voor zwart, ziij stukken werkten nog niet goed samen en dat zorgde lange tijd voor een dynamisch evenwicht.  Hidde leek met h4 een aanval te hebben maar dit kon gecounterd worden bleek in de analyse. Nadat Hidde zijn toren in de penning liet zetten was het afgelopen en gaf hij op.

Ai, een stuk tegen 2 pionnen kwijt voor Hidde

Nico!Nico! toch, wat ben je goed bezig. Na 4 ronden al meer punten dan in de twee hele seizoenen hiervoor. Zijn de vele trainingspartijen met Guido hier debet aan?  Nu werd de 350 punten sterkere Jan van Riel verslagen… De vraag is: houdt hij dit vol, want er komt een leger ratingpunten op zijn weg nu.

Gerard Kuijs is ook weer op de goede weg na winst op Hans Schagen. De tijdnoodverslaving van Hans deed hem de das om want in de slotfase had hij met een kwaliteit meer nog wel wat in huis, maar ja als je dan nog minder dan 10 seconden op de klok hebt, is het wachten op de slechte zet, die er inderdaad ook kwam.

John trof met de witte stukken Han Kemperink en hij kreeg druk op de zwarte koningsstelling. Han verdedigde secuur en kon de aanval overnemen, waarna John in de pufmodus ging. De ene krachtzet na de andere kwam uit de koker van Han tevoorschijn en hij bekroonde zijn aanval met een moot mat. Da’s een goede binnenkomer voor Han, die zijn eerste partij speelde!

Tja, niet veel meer aan te doen….

Willem Pool had bij de 55+ al 2 keer remise gespeeld tegen Nico Kemp en nu haalde Willem het scheepsrecht gezegde van stal. Met een betere stelling en materiaalvoordeel was er voor Nico dit keer geen eer te behalen en hij streek de vlag.

Hans Broenink was een tevreden man na zijn overwinning op René, die het volgens Hans wel heel lang wist vol te houden. Zo pakte Hans toch alweer zijn 2e overwinning en dat smaakt naar meer!

Hans is dik tevreden

Man van de avond was Frank Sluiter die zijn tegenstander Han Duinker onthutst achterliet na een verpletterend aftrekschaak. De dame van Han ging verloren en hij gaf direct op. De 300+ ratingpunten van Han gaven dit keer niet de doorslag mede veroorzaakt doordat Han zijn koning in het midden liet staan en zijn stukken slecht ontwikkeld waren. Frank profiteerde optimaal en pakte zijn eerste overwinning dit seizoen!

Wie heeft er hier gewonnen?