Verslag en stand na ronde 15, gespeeld op vrijdag 13 december 2019

Knappe winst schaakteam op koploper.

Vrijdag de dertiende zal voor de Castricumse schakers geen ongeluksdag zijn. Met een knappe winst op de koploper in de eerste klasse, Kijk Uit uit IJmuiden, deed het achttal in deze thuiswedstrijd prima zaken.
Vorige week had teamleider Piet van Wonderen een partij vooruit gespeeld die in remise was geëindigd.
Debutant Maarten Froma liet zien uit het goede “schaakhout” gesneden te zijn en wist als eerste met wit een winstpunt te scoren. Hij wist een paar pionnen te winnen, waarna zijn opponent al spoedig “de pijp aan Maarten” gaf.
Dat was een opsteker voor zijn teamgenoten. Bert van Oudvorst vergiste zich in een combinatie, verloor een kwaliteit en moest opgeven.
Gerard van Pinxteren is uitstekend op dreef. Hij wist, spelend met de zwarte stukken, knap te profiteren van een mindere zet van zijn opponent in het middenspel, won een stuk en de partij. Ook Eric van der Klooster speelde, met wit, een prima wedstrijd. Hij zette zijn tegenstander flink onder druk en won een kwaliteit in een verwoestende aanval. Zwart stribbelde vergeefs nog wat tegen.
Daarna werd het nog spannend. Zo verloren de gebroeders Kuijs, Nico en Piet, vrij snel na elkaar wat ongelukkig in moeilijke eindspelen met lichte stukken en pionnen. De stand werd gelijk met nog één partij te gaan.

Secure Piet redde het dit keer niet. Een moeilijk eindspel met een pion achter bleek niet meer houdbaar. Gelukkig was er toch teamwinst!

Matthias van Zwet speelde sterk in de tijdnoodfase aan het eerste bord tegen de kopvrouw van de IJmuidenaren. Hij hield het beste zijn hoofd koel en won in een lichte combinatie over de horizontale lijn, met een venijnig aftrekschaak, de dame van zijn tegenstandster die hem niet veel later, de hand reikte ter overgave.
Het werd zo een nipte, maar verdiende 4½ – 3½ overwinning voor de Castricummers
Het eerste team van schaakvereniging Castricum heeft zo een plaats bereikt in de subtop in de eerste klasse B van de NHSB en komt op vrijdag 10 januari opnieuw in actie als in dorpshuis “De Kern” de inhaalwedstrijd tegen S.C. Westeinder wordt gespeeld.

teamleider en verslaggever: Piet van Wonderen

3e team remiseert tegen De Waagtoren

Het 3e heeft ook de tweede ronde gelijkgespeeld, nu tegen De Waagtoren. Niet in het vertrouwde Gulden Vlies, want daar speelt de Waagtoren niet meer. Dus zo kwamen we een kwartier te laat aan in Wijkcentrum Overdie. Het is maar dat u het weet!

Op bord 1 was al snel duidelijk dat Eric wederom succesvol was tegenover de drakenvariant van het Siciliaans. Alleen al als Eric dit woord “Drakenvariant” uitspreekt spuwt het vuur gluiperig uit zijn ogen. Na twee stukken van het bord te hebben geplukt werd de vlag van zijn tegenstander gestreken.

Op bord 2 kon Pieter het niet winnen van zijn tegenstander van ook al enkele weken eerder bij het Veteranentoernooi toen dat wel lukte. Toen liet zijn tegenstander het liggen in een betere stelling voor hem, door onnodig de dame van Pieter met moordende messen te laten binnenkomen. Dinsdag stond Pieter er beter voor, maar overzag de beslissende mogelijkheid om direct de winst te pakken. Na verlies van een pion wist Pieter het, mede dankzij zijn grote tijdsvoordeel p remise te houden.

Aan bord 4 zat Nico en klonk al snel een enorme SHIT! En dat terwijl er schaak technisch niets aan de hand was. Nou ja niets, het schaakbord was een waterpoloveld geworden, alle stukken zwommen in de koffie van Nico. Na de stukken te hebben afgedroogd kon de partij worden voortgezet, maar het lukte Nico helaas niet om ondanks een stukvoordeel zijn tegenstander af te drogen. Nadat zijn extra paard was opgesloten kwamen de matadors remise overeen.

Op bord 4 kon helaas het zo gewenste halve puntje niet worden binnengehaald. Peter had het eerlijk gezegd qua zijn spel ook niet verdiend, vond hij zelf ook, want al vroeg in de partij kwam hij een stuk achter. Wat kan deze man toch hard zijn voor zichzelf. Op naar februari 2020 met nog alle kansen op een goed resultaat.

teamleider en verslaggever: Pieter Dijker

Eric komt dichterbij!

In de  15 e ronde wist Eric van der Klooster door winst in zijn externe partij in te lopen op Thomas. De voorsprong van Thomas is nog wel groot, maar er is nog niets beslist. Vrijdag speelt Eric weer tegen Thomas en wie weet!

De andere Eric, namelijk van Benschop die de 14e ronde al opviel door heel knap een +remise tegen van der Klooster te noteren, redde het dit keer niet tegen Piet van Wonderen. Een zwarte toren van Piet op Eric’s 2e rij en een doorgebroken pion deden hem de das om. Maar gelukkig voor Eric, had hij al zijn externe punt binnen, dus hij handhaaft zijn hoge klassering op de ranglijst!

Henk van der Eng had met zwart na een Nimzo-Indier een dijk van een stelling opgebouwd tegen Willem Pool. Willem bleef nog heel lang knap verdedigen maar de stelling was niet meer houdbaar. Vlak voor 24:00 uur streek Willem de vlag.

Hidde Brugman won van Boor Fekkes die een dubieuze zet in de opening afgestraft zag worden. Overigens: Peter Smit wist met exact dezelfde zetten (1.e4,e5-2.Pf3,Pc6 3. Lc4, Pd4?!) grootmeester Eric van den Doel te verslaan in een simultaan van jaren terug. Hidde nam de aangeboden pion op e5 niet en voorkwam daarmee geforceerd verlies. Cool Hidde!!

Ranglijst bijgewerkt t/m ronde 15

38 Egbert Kooiman 1687 303,67 63 8 1 2 5 25,0 -2
39 Ab Hoolhorst 1642 289,33 62 1 0 0 1 0,0 -1
40 Nico Lute 992 171,17 61 13 1 2 10 15,4 -1
Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.