Verslag en stand na ronde 7, gespeeld op vrijdag 18 oktober 2019

Thomas Broek neemt afstand.

In de 7e  ronde interne competitie speelde Thomas met de zwarte stukken tegen Wouter Beerse. Lang ging het gelijk op en had Wouter goed spel. Naarmate de tijd verstreek kwamen beide spelers op terrein waar Thomas zich als een vis in het water voelt. Genoeg zware stukken voor tactische mogelijkheden en minder tijd voor zijn tegenstander. Het was dan ook niet vreemd dat Wouter in de eindfase ten onder ging. Doordat achtervolgers remiseerden staat Thomas vaster op kop.

Diep gepeins op de vrijdagavond.

Willem Pool stuurde na dameruil in de opening op een eindspel aan. De variant die hij speelde staat echter als onschuldig voor zwart bekend en meer dan remise is meestal niet haalbaar. Dat zwart ook aan zijn trekken kan komen in dit speltype bewees Matthias van Zwet die met een actievere koning gevaarlijk werd. Een zeer spannende eindfase brak aan waarbij Willem een stuk voor kwam omdat Matthias noodgedwongen zijn stuk moest offeren. Laat dit nou gelijk een winnende voortzetting zijn! Het was verloren voor Willem omdat zijn paard en koning gebonden waren aan een vrijpion en een gedekte vrijpion. Wellicht had het te vroeg opspelen van zijn pionnen het verlies veroorzaakt, want een remise leek er lange tijd in te zitten.

Paard en koning gebonden aan de pionnen, het is verloren voor wit

Maarten Froma blijft het uitstekend doen en bond dit keer Piet van Wonderen aan zijn zegekar. Piet verdedigde weer scherp met de van hem bekende  snelle pion- opstoten, maar verloor gaandeweg de partij een kwaliteit en kwam duidelijk minder te staan. Maarten speelde het resterende eindspel heel knap uit en Piet gooide de handdoek in de ring.

Op dit moment loopt er een actie houthakkershemden bij de Zeeman: “3x hakken is euro’s pakken” Getuige de foto hebben de heren geprofiteerd van de actie 3 halen =1 betalen!

Het leek warempel wel een reünie van “The Waltons”. Jammer dat John-Boy al naar huis was. Ook op het bord werd flink hout gehakt trouwens…

Pim Hoff speelt als nieuwkomer op de club sterk en hij heeft zich verdiept in de Botwinnik opstelling die tegen het Koningsindisch bereikt wordt  na 1.c4. Een lastig systeem voor zwart en als je niet weet wat je doet wordt je gauw verrast via een aanval op dame- of koningsvleugel. Ook Henk van der Eng speelt dit en behaalt doorgaans goede resultaten hiermee. Het voordeel is dat een flink aantal standaardzetten tegen wat voor opstelling van zwart dan ook op het bord gekwakt kunnen worden. Dat Pim ook het vervolg goed in de vingers had, bewees hij met een mooie overwinning op Gerard van Pinxteren.

Gelukkig heeft Nico Kuijs na een ongelukkige seizoenstart weer eens een punt gepakt. Peter Smit werd min of meer overlopen vanuit de opening en het grote ratingverschil kwam tot uitdrukking in de uitslag.1-0 voor Nico dus.

Pieter Dijker speelde weer het Budapestergambiet  tegen John Chadwick en na een eerdere nederlaag  werd John wederom verrast en was het weer ‘Good Heavens’ voor ‘the Chad’. “Dit is nou de laatste keer dat ik dat tegen jouw speel, het lukt mij niet om voordeel te krijgen in deze opening” aldus John. Pieter ging als een malle tekeer en rondde een mataanval fantastisch af. Gevoelens van blijheid en dankbaarheid streden om voorrang na afloop van de partij bij de Dijk..

Wat een ‘powerhouse’ op f3. Dit gevecht loopt ten einde….

Er was ook nog een beladen duel deze avond, namelijk een HDHD gevecht. En dan niet hele dagen heel druk maar Han Duinker tegen Hemmo Dekkers. Voor beide heren was het zaak om na een qua schaakresultaat mindere periode, geen nieuwe  averij op te lopen. Ze slaagden beiden met glans, want het werd remise en de blik kan nu weer opwaarts gericht worden. Yes!

Boor Fekkes staat op de foto al een stuk voor tegen Rene van der Linden en dit voordeel liet hij niet meer glippen. Het werd weer eens tijd voor Boor! Overigens weet Rene zijn partijen doorgaans goed op te bouwen, maar mist hij in kritieke stellingen soms net de juiste voortzetting. Als hij tactisch nog wat progressie kan boeken kan de 1200 grens beslecht worden. Kom op Rene!

Dat scheelt een stuk…

Ranglijst bijgewerkt t/m ronde 7