Verslag en stand na ronde 24, gespeeld op vrijdag 22 maart 2019

Revival Hepie&Hepie?

In de jaren ‘70 hadden Hepie en Hepie een hit met “ Ik lig op mijn kussen stil te dromen”. Er is nu een deel 2 gekomen namelijk: “ Ik zit achter mijn schaakbord stil te suffen”…  Of beide heren Van Wonderen en Kuijs ook zo goed bij stem zijn als bovengenoemd duo, is nog niet zeker, wel zeker is dat de schaakpartij in de opening nergens op leek. Van Hepie en Hepie is bekend dat ze niet bijster goed konden schaken en in een schoolschaaktoernooi in 1968 hun schaakleraar tot wanhoop dreven met exact dezelfde zetten als die van Piet en Gerard 51(!) jaar later.

Hoe ging dat liedje ook alweer…..?

Er bleek echter een verklaring te zijn voor de pionopstand van He(Piet). Onverlaten hadden met Super Glue de stukken van van Wonderen op hun uitgangspositie vastgelijmd, alleen het paard op c1 hadden ze vergeten.  Bij Kuijs was het ook niet pluis.  Na zeker 6 zetten alle stukken op de eigen onderste rij.. of was dit een staaltje hypermodern schaak Gerard?  Maar goed, deze smartlap zal zeker niet in de schaak-annalen  worden bijgeschreven. Overigens won Gerard uiteindelijk.

Neem dan de partij van Hans tegen Evert. Het werd een Franse opening en Evert  pakte een oudje uit de kast met de ‘ MacCutcheon’ variant in het Frans. Ook hier zit nog een anekdote aan vast want in het verleden waren er twee legionairs die in Frankrijk een partijtje schaak speelden. Patrick leBoeuf en John MacFlurri. John speelde met de zwarte stukken en speelde de zet die Evert speelde namelijk loper b4. ( Na 1.e4,e6 2.d4,d5 3.Pc3,Pf6 4.Lg5,Lb4).  Waarop Patrick zeer onbeschaafd zei: da’s kut John… en nu komt ‘ie.. John won de partij op weergaloze wijze en besloten werd om deze variant  om te dopen tot de MacCutcheon.

Evert was net als John MacFlurri goed op dreef, overspeelde Hans in deze variant en sleepte de overwinning verdiend binnen!

Wouter speelde een door hem verafschuwde remise. Dan zal hij waarschijnlijk dik verloren hebben gestaan tegen Han….anders doet ‘ie dat nooit!

“Ik kan nooit van John winnen”  was het commentaar van een ontgoochelde Hemmo na weer een remise tegen John. Gentleman John leek zich er haast een beetje schuldig door te voelen, maar feit is dat John dit seizoen prima schaak speelt, vorige ronde achterwege liet om Piet Kuijs te verslaan en nu dus ook weer geen verlies voor “The” John!

Verder waren er veel remises te noteren in deze 24e speelronde. Vermeldenswaard, maar met frisse tegenzin is het verlies van de bondsschakers. Het bekerteam werd in de uitwedstrijd  met 2 ½ -1 ½  uitgeschakeld door Opening 64 en in de thuiswedstrijd tegen Het Paard van Ree uit Wijk aan zee werden de Castricummers met 3 ½ – ½  verslagen.

Schaker en bareigenaar ( Cafe de Zon) Ad van Schie had gehoopt rivaal Frank Sluiter te treffen. Deze was echter naar een musical toe.

De verhouding tussen beiden is wat bekoeld, nadat bij een vorig treffen Frank op Ad zijn vraag “ Hoe is het met je”  antwoordde : ”Slecht”.  Ad:“Hoe dat zo Frank”?    Frank:  “Mijn tv is kapot”..  Ad “ Hoe komt dat”?  Frank: “ Jij was er op met je rotkop en daarna kwam er rook uit”….. Ad was namelijk te zien op een regionale zender met een item over Wijk aan Zee. Ad schold op zijn beurt Frank nu uit voor lafbek en dat hij voorlopig geen bitterballen meer zou krijgen in zijn kroeg…  Nu was Frank’s plaats vervanger Nico Lute de Sjaak en verloor na gewonnen te hebben gestaan.

Ratingjager Pieter Dijker werd op zijn wenken bediend door knap te remiseren tegen de veel sterkere Willem Pool. Pieter had zich goed voorbereid op het Pool-systeem en het betaalde zich uit. Knap hoor!

1 Thomas Broek 2145 1400,67 100 13 10 3 0 88,5 1
2 Eric van der Klooster 1893 1354,17 99 22 10 9 3 65,9 2