Verslag en stand na ronde 6, gespeeld op vrijdag 12 oktober 2018

Overwinning zonder klaroengeschal!

Het 2e team speelde afgelopen vrijdag de bondswedstrijd tegen schaakclub de Pion. De wedstrijd vond plaats in een soort boswachtershut. Deze uit groen hout opgetrokken flinke bouwkeet was getooid met de niet bepaald  illustere naam ”de Wormer Vendeliers”. De schrijver dezes werd een beetje rillerig van deze naam en kreeg een visioen van de horror movie: “Invasion of the bodysnatchers”….  en nu dan in de vorm van vleesetende wormen die alles verslinden wat ze tegenkomen….

Onder de rook van Cargill  (de cacaoboer en dat ruik je…) is dit het onderkomen van het plaatselijke klaroenkorps en ook de dans- en schaakclub hebben hier plek voor hun verenigingsactiviteiten. Gezien de inrichting van het speelzaaltje, dat uitgerust is met een gymzaalvloer zullen er nog wel wat meer  gebruikers zijn.

Afijn, na enig gedoe met het vinden van de locatie kon Hans trots zijn nieuwe navigatie demonstreren en kwamen we aan bij de ietwat desolaat aandoende omgeving van de Knollendammerstraat 14. Gelukkig waren er in de clubkeet swingende klanken uit onder andere de jaren vijftig te horen, waarop de voeten van de aanwezige dansparen losgingen.

Echt gezellig werd het voor de spelers echter nergens in het omgebouwde sportzaaltje, waar hard tl-licht de aanwezige schakers een asgrauwe uitstraling gaf. In dit soort locaties kun je zomaar een herfstdepressie oplopen…

De Wormer schaakclub is in de loop van de jaren helaas een kleine club geworden, met 12 leden en hoe het nu verder moet houdt de gemoederen flink bezig. De Castricummers  werden in ieder geval gastvrij onthaald door de sympathieke Jan Koopman, die bekend is vanwege zijn deelname aan vele schaaktoernooien en ook bij de veteranen is hij een graag geziene gast.

Vorig seizoen werd met fikse cijfers verloren van de Wormenaren, er waren toen flink wat invallers en er moest zelfs een beroep worden gedaan op niet spelend lid Henk Vaessen. Dit keer liep het anders en wonnen de Castricummers met 6-2.

Willem Pool die goed op stoom was, was als eerste klaar nadat zijn tegenstander flink materiaal achterkwam en opgaf.  Willem kon om half tien al een fles bier opentrekken. Proost! Daarna ging het snel, Egbert won van oud clubgenoot Peter Hoek die al vroeg nipte van Belgisch vocht met een hoge gisting en concentratie leek te missen. Victor speelde in een Morra-gambiet knap remise tegen de ervaren Ron Greven.

Piet Kuijs won met wit van Marc Hartog, die een soort Benko op het bord bracht maar zonder fianchetto van zijn loper op f8. Piet bleef de pion voor, consolideerde en speelde een heel degelijke partij met een overwinning als beloning. Neef Gerard Kuijs speelde in een Scandinaaf remise.

Hans won met zwart in een geweigerd Morra-gambiet tegen Jan Koopman. Het zag er lang remiseachtig uit, maar het eindspel van paard tegen loper van Jan ging verloren voor de witspeler.

Zonder de andere schakers te kort te willen doen, was er 1 speler die er flink boven uitstak deze avond en dat was Matthias van Zwet. Matthias trof het niet want hij speelde op bord 1 tegen Stephan Paternotte, die met een rating van 2008 veruit de sterkste speler is van de Pion. Even wat cijfers: Stephan is de man van 21 ongeslagen bondswedstrijden achter elkaar met een verbluffende score van 17 uit 21 partijen. En beslist niet tegen de minsten!

Vrijdag trof Stephan echter een tegenstander die op meester-niveau acteerde en hij werd met chirurgische precisie via een g-lijn operatie geliquideerd.

Hoewel het niet gebruikelijk is om na de vorige bondswedstrijd ( invalbeurt 1e team) weer een partij van Matthias te plaatsen, kunnen we niet om deze schitterende partij heen.

Van Zwet, Matthias 1781 – Paternotte, Stephan 2008

A42  Moderne verdediging Averbakh variant

Externe partij 2e team uit tegen de Pion, 12.10.2018

1.d4 d6 2.c4 Nd7 3.e4 e5 4.d5 g6 5.Nc3 Bg7 6.Be3 Ne7 7.Bd3 0–0

8.g4 (meestal wordt hier eerst Pe2 gespeeld, Matthias doet het anders) h6 9.f3 f5 10.gxf5 gxf5 11.Qd2 f4 12.Bf2 a6 13.0–0–0 Nf6 14.Kb1 Bd7

15.Bf1( zie diagram,fijn positioneel spel van de witspeler) Qe8 16.Bh3! (ruilen inactief stuk) Bxh3 17.Nxh3 b5 18.c5 (met remiseaanbod van wit, waarschijnlijk ingegeven door teambelang, want feitelijk staat wit al beter) b4 19.Ne2 Nexd5?!( leuk gezien dit schijnoffer, maar het speelt wit in de kaart) 20.exd5 Qg6+ 21.Ka1 Qg2 (dit was dus de bedoeling van zwart, hij gaat het stuk weer terug winnen) 22.Nexf4! exf4 23.Nxf4 Qxf3 24.Rhg1 Ng4 25.Ne6 Rf7 26.Bd4 Ne5 27.Bxe5 dxe5 28.Rg3 (vooral geen Qxh6?? want dan wint Qxd1 voor zwart..) Qf6 29.Qg2 Kh7 30.Rg1 Rg8 31.Nxg7…, zie diagram

Zwart geeft op na Pxg7

en opgegeven door de tegenstander,waarom? Omdat na grootscheepse stukkenruil  de witte pion gaat promoveren…1–0 ( zie diagram)

En wat is d6 dan een heerlijke zet om te spelen

De enige verliezer aan Castricumse zijde was Hidde, die niet opgewassen was tegen de aanval van zijn geconcentreerd spelende tegenstander. Hoewel Hidde vocht als een leeuw was deze keer zijn stelling onhoudbaar.

In de interne competitie waren er twee superkorte partijen. Nico Kuijs won in een Engelse opening al na 7 zetten een stuk van Hemmo, die – nadat een loper op b4 van hem werd aangevallen- een paard sloeg op d5 met zijn paard. Nico nam terug met een pion en nu stond er een paard in op c6 en een loper op b4….

Een teleurgestelde Hemmo gaf op en beende snel weg, hopelijk weet hij deze blunder gauw te verwerken.

Jan van Riel verloor in 13 zetten van Peter Smit maar Janman staat bekend om zijn immuniteit voor verlies….het werd gewoon weer heel gezellig aan de bar!

Pieter ‘Surprise’ Dijker kon zijn goede spel van de laatste weken geen vervolg geven. Na 1.d4,Pf6 2.g4?… raakte Pieter al snel het spoor bijster en werd hij dolgedraaid door tacticus Sander.

Eric van Benschop kon met wit na 4 achtereenvolgende remises tegen sterke spelers ook zijn successen niet continueren. Ondanks een door hem via Youtube ingestudeerde variant in de Caro Kann gaf Robert van der Wal geen krimp en hij won ruimschoots.

Rob van den Heuvel had een benauwde remise tegen Piet van Wonderen, die ook een sterke seizoenstart kent. Rob blijft op kop, gevolgd door Sander en Matthias.

1 Rob van den Heuvel 1913 415,33 100 5 3 2 0 80 1
2 Sander Mossing Holsteijn 2058 384 99 3 3 0 0 100 1