Verslag en stand na ronde 4, gespeeld op vrijdag 28 september 2018

Eerste klap…

Het eerste achttal van onze schaakclub heeft de moeilijke uitwedstrijd tegen Aartswoud in Hoogwoud met 3-5 gewonnen. Piet van Wonderen was als eerste klaar. Na een mislukte opening, moest hij alle zeilen bijzetten om verlies te voorkomen. Voortaan maar theorie spelen als je opponent Caro-Kann speelt. Rob van den Heuvel bood zelf aan om aan het eerste bord te spelen tegen zijn oude club, want hij zag wel mogelijkheden tegen 2100-speler Marc Helder. Dat kwam uit. Slim spelend verschalkte Rob enkele pionnen en won knap en snel. Een prima deal dus! Nico Kuijs won met zwart een pion en wist zijn tegenstander met toch een rating van 2000+ het zo moeilijk te maken met een paard en doorgebroken c-pion, dat wit er geen gat meer in zag en opgaf. Matthias van Zwet speelde met zwart een uitstekende partij. Een mooi paardoffer op g3 werd vervolgd met een beslissende mataanval. Thomas Broek, was verrast dat hij al in de eerste wedstrijd mocht invallen, trof met zwart een sterke jonge tegenstander. Hij nam geen risico’s en speelde secuur. Hij wist een pion te winnen en later een tweede. Hij trok het eindspel simpel naar zich toe en had bewondering voor de kracht van zijn opponent. Na deze winst was de wedstrijd reeds gewonnen. Fred Kok kwam, achter de zwarte stukken, slecht uit de opening en verloor een kleine kwaliteit. Het pleit voor hem dat hij nog lang tegenstand bood met toren tegen loper en paard, maar hij kon het uiteindelijk niet redden. Erik van der Klooster speelde een gelijk opgaande partij en het bleef lang gelijk. Toen hij in de aanval een risico nam en in tijdnood kwam, verloor hij de controle en gaf zijn dame weg. Meteen einde partij. Robert van der Wal was ontevreden over zijn spel. Voor hem was het de eerste keer na een paar jaar dat hij aanwezig was in de “hoofdmacht” van onze vereniging. Met wit kwam hij moeilijk te staan, maar hij wist op slinkse wijze allerlei valstrikken te plaatsen. Hij kwam uiteindelijk in tijdnood zelfs een stuk voor, maar vond niet dat hij verdiend had te winnen. Zijn remiseaanbod werd direct geaccepteerd!

Zo werd de eindstand Aartswoud – Castricum 3-5 en wacht de volgende confrontatie thuis in dorpshuis De Kern op zaterdag 20 oktober om 13.00 uur tegen het Texelse En Passant.

Piet van Wonderen.

Wow! Dijker dwingt koploper tot puntendeling.

Voorafgaand aan de 4e ronde stuurde de wedstrijdleider een bemoedigend berichtje naar runner-up Pieter Dijker die de sterke Kees Lute had geloot

Van: Hans Leeuwerik
Verzonden: vrijdag 28 september 2018 16:48
Aan: Pieter Dijker
Onderwerp: Zware dobber voor Dijker

Hoi Pieter,

Ik acht je zeker in staat om remise te spelen tegen Kees.

Probeer gezonde zetten te doen en zet je stukken op velden waar ze tot hun recht komen. Als je moet verdedigen, verdedig dan actief!

Dan, na ongeveer 25 zetten, bied je remise aan en dan denk ik dat Kees het aanneemt!

Succes en tot vanavond.

En inderdaad liep het zoals vooraf werd beschreven. Pieter koos in de partij niet de beste voortzettingen en kwam beslist minder te staan uit de opening. In het vervolg kon Kees echter geen bres slaan in de stelling van Pieter en een ver opgerukte pion van Kees kon worden gestopt.

Pieter was de koning te rijk en vierde terecht de remise als een overwinning. Hou dit vast Pieter!

Hieronder volgt de openingsfase van Kees-Pieter:

1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bc4 Bc5 4.c3 Nf6 5.d4 exd4 6.cxd4 Bb4+ 7.Nc3(…Pxe4 beter) 0–0 8.0–0 d6(…Pxe4) 9.Re1 Bg4 10.Bg5 Bxf3 11.gxf3 h6 12.Bh4 g5 13.Bg3 Nh5 14.a3 Ba5 15.Bb5 … en in het vervolg gebruikt Kees erg veel tijd en komt er niet uit.  1/2-1/2

Nico Kemp en Han Kemperink delen een halve achternaam en dachten misschien: ‘laten we dan in de partij ook maar het punt delen’…. Maar inderdaad, er waren weinig aanknopingspunten op het bord te vinden, dus eigenlijk toch wel een logisch resultaat.

Gerard van Pinxteren gaat twee maanden naar het andere eind van de wereld (Australië) en dan verwacht je toch eigenlijk een zetje in je rug van de tegenstander. (naam: Piet Kuijs.) Nou, het werd geen zetje maar een regelrechte dolksteek, want Gerard liep in het mes van varkenshoeder Kuijs.

Snel naar je bord Gerard, Piet heeft minder goede bedoelingen”…..

“Have a nice holiday” Gerard!, riep Piet nog.

Henk van der Eng had zich terdege voorbereid op Gerard Kuijs, die standaard zijn Hollandse opening speelt tegen alles behalve 1. e4 en een bajonetaanval (met een wit g4) over zich heen kreeg. Hoewel 9… g5 een vaak gespeelde zet is, was het dit keer geen goed idee. De hele zwarte koningsstelling was “ lekker luchtig” en Henk had geen moeite om het punt binnen te halen door een ijzersterk pionnenduo, dat naar de overkant van  het bord rolde. Een verdiende 1-0 voor Henk. Hieronder de partij:

1.c4 e6 2.Nc3 d5 3.d4 f5 4.Bf4 c6 5.Nf3 Nf6 6.e3 Be7 7.Qc2 0–0 8.Bd3 Ne4 9.g4 g5 10.Bxb8 Rxb8 11.Ne5 Bd6 12.gxf5 exf5 13.0–0–0 Nxc3 14.Qxc3 Be6 15.f4 Bxe5 16.dxe5 gxf4 17.exf4 Qh4 18.Rdf1 Rbd8 19.Qc2 Kh8 20.Rhg1 Qe7 21.Rg5 Qc5 22.Bxf5 Bxf5 (zoals Henk opmerkte was 22… Txf5 hier veel sterker omdat er na 23. Txf5, De3+ vervolgens Dh3 volgt en zwart staat dan veel beter….) 23.Rxf5 Rxf5 24.Qxf5 Rf8 25.Qd3 dxc4 26.Qc3 h6 27.f5 Kh7 28.f6 Qd5 29.Rd1 Qe4 30.Rd7+ Kh8 31.Qg3 Rg8 32.Rg7 Rd8 33.Rg6 Qh1+ 34.Qg1 Qxg1+ 35.Rxg1 Rd4 36.f7 Rf4 37.Rg8+ 1-0

Gerard geeft op

Henk: ” Ha, dacht ik het niet,… hij speelt altijd g5, nu kan ik lekker lang rokeren en de zwarte koningsstelling bombarderen”

Jan van Riel wilde niet met wit, zoals vorige week snel van het bord worden gezet en dat was pech voor Hans Leeuwerik. Jan speelde een uitstekende partij en pas in het eindspel vlak voor twaalf uur moest hij in een klassiek loper- paardeindspel het punt aan zijn tegenstander laten.

Doordat Rob van den Heuvel in de externe partij won, is hij nu koploper en volgen Kees Lute en Pieter Dijker op de 2e en 3e plek.

1 Rob van den Heuvel 1913 262,17 100 3 2 1 0 83,3 1
2 Kees Lute 1822 254,5 99 4 2 2 0 75 0