Verslag en stand na ronde 32, gespeeld op vrijdag 18 mei 2018

Victorie voor de Vries!

In de 32 ronde interne competitie speelde Victor met wit tegen Henk van der Eng. Henk speelde zoals gebruikelijk de Caro-Kann opening en Victor koos voor de ruilvariant. Fischer gebruikte dit systeem al met succes tegen Petrosian en in tegenstelling tot de afruilvariant in het Frans heeft deze speelwijze in de Caro beduidend minder kans op remise. Victor kwam ongeveer gelijk uit de opening, maar kon in het vervolg van de partij een centrummeerderheid realiseren en hij kwam gevaarlijk met zijn pionnen opzetten. Henk taxeerde verkeerd en zodoende kon Victor zijn eerste zege op een 1800-speler boeken. Gefeliciteerd Victor!

Nog in de openingsfase!

Wouter speelde de Franse opening tegen Gerard Kuijs. Als Wouter Frans speelt dan kunnen er 2 dingen gebeuren: 1: Hij laat zich hopeloos vastzetten en probeert de nieuwe Houdini te worden (passerende toeschouwers denken dan:’dat Houd i ni ’) vervolgens weet hij dan toch ergens een lek in de vijandige aanval op te sporen en wint hij nog. 2: Hij is uit vorm en wordt kansloos weggetikt.

Vrijdagavond 18 mei gebeurde geen van tweeën en vond plaats wat Wouter het meest verafschuwt: het werd remise. Ook Gerard had daar een wat minder gevoel over, voor zijn gevoel had hij de winst moeten pakken.

Erg veel remises trouwens, er werd 8 keer geremiseerd uit 15 partijen.

Niet door de koplopers overigens. Heleen won met wit van Eric en Thomas versloeg in de rapidserie Rob. Zowel Heleen als Thomas staan nu wat los en ze kunnen zich opmaken voor waarschijnlijk een 5-kamp. Wel spannend op deze manier en misschien dat als er twee honden enzovoort… ook Sander nog voor een verrassing kan zorgen. Alle snipperavonden van de koplopers zijn op, dus dit gaat een mooi schouwspel worden!

In de partij tussen Hans en Robert ( net als Victor speelde Hans een ruil Caro- Kann) waren er ook een paar leuke momenten. Na een mindere voortzetting van Hans kon Robert een pionnenwals opzetten.

Zwart aan zet. Hans heeft net Rg3 gespeeld en omdat de dame op h6 ‘hangt’ kan Robert natuurlijk g5 spelen met voordeel.

23.Rg3? g5 24.Bc1 f4 25.Rg4 Rf8 26.h4 Qd7(…Qe6?, Rxg5!) 27.f3 Rg6 28.Qh5 Qg7 29.hxg5 Bxg5 30.fxe4 dxe4 31.Bxf4! Bxf4  Nu is de fase van de ‘ lowerrated moves’  aangebroken..32.Rxg6?? (Consequent was natuurlijk Rxf4 , beide manieren van de loper pakken zijn goed. 32.. Be3+? 33.Kh2 hxg634.Qd5+ Kh7? 35.Rxf8 Qh6+ 36.Kg3 Qxf8 37.Qxb7+ Kh8 38.Qxe4 ½–½

Zwart aan zet en remise gegeven.

Peter Smit was de grote afwezige maar hij had een goede reden. Peter heeft een foodtruck gekocht waarmee hij Dance,Trance en Techno-festivals wil bezoeken.

Er zijn nog wat dingen die beter moeten. De man die verantwoordelijk was voor de belettering had de naam van Peter verkeerd neergezet ( of had Peter zijn naam op de Engelse manier gegeven?). Bovendien- en dat is veel vervelender- ontbreekt het voedselluik van 1,5 bij 3 meter aan de zijkant. Nu moet Peter dus de laadklep laten zakken om zijn handel te slijten. Niet ideaal!!

Sympathiek lachend wachtte Piet geduldig op Nico Kuijs die nog een collectebus moest wegbrengen. Van Piet werd Nico niet rijk, want Piet weigerde in een Spaanse partij om meer dan een halve duit bij te dragen aan Nico’s goede doel ( namelijk winnen).

1 Heleen van Arkel-de Greef 2039 1879 100 24 14 9 1 77,1 2
2 Thomas Broek 2198 1751,8 99 19 15 4 0 89,5 1