Verslag en stand na ronde 16, gespeeld op vrijdag 22 december 2017

Code Rood brengt Castricum de overwinning!

In de externe competitie speelde Castricum maandag j.l tegen koploper de Uil. Het was een uitgestelde wedstrijd van de week daarvoor, die vanwege Code Rood werd afgelast. Trouwens bestaat er ook een 83-jarige mevrouw uit Rotterdam met de naam Co de Roodt, de link naar een dameoffer werd al snel gemaakt. “ Ik heb begrepen dat ik binnen moet blijven, omdat ik gevaarlijk ben…” was haar leuke commentaar op maandag de “verschrikkelijke” sneeuwdag. Geluk bij een ongeluk voor Castricum 1, die op de oorspronkelijke wedstrijddatum met 4(!) zwakkere invallers gespeeld zou hebben…..

De weergoden waren Castricum dus goed gezind kunnen we achteraf zeggen.

Er werd nu met 4 ½- 3 ½ gewonnen. Pas op het eind van de avond werd de overwinning spectaculair veilig gesteld door een uitermate koelbloedige Sander, die met zwart speelde tegen Willem Hensbergen. Met fantastische zetten werd de witspeler in verwarring gebracht en kon Sander met een wandelkoning zowaar een matnet opzetten. Een vallende witte vlag voorkwam dat. Zo groot als de vreugde bij de Castricummers was, zo groot was de grafstemming bij de favoriete Hillegommers, die in de ietwat treurige entourage van de met bruin schrootjesplafond getooide jaren ’70 sporthal snel hun speeltafels, borden en stukken opborgen.

Na een aarzelend begin is nu dus de 2e overwinning voor de Castricummers op rij een feit.

In de interne competitie moest Heleen haar meerdere erkennen in Thomas Broek die na een paard f3 opening met een loperpaar dood en verderf zaaide. Het was de eerste competitienederlaag van Heleen, maar dankzij een eerder deze week behaalde remise in de bondswedstrijd, valt de schade mee voor haar.

Piet van Wonderen speelde met wit tegen Gerard Kuijs. Het werd een Scandinavische opening waarbij Piet het beter aanpakte dan vorige keer, toen hij na 1.e4,d5 2.e5? speelde. Piet pakte de lange rokade van Gerard stevig aan en stelde de zwartspeler al snel voor problemen door een oprukkende a-pion. De dreigingen werden groter en groter, Gerard verdedigde niet optimaal en Piet crashte winnend de zwarte stelling binnen.

Gerard in karakteristieke pose. Het paard moet weg Gerard… en PPR ( Piet Pakt Ruimte) De koffie is op, Gerard’s denktank raakt ook leeg… Let ook op de hoofden van de spelers: Sinterklaas is geweest maar toch: “Zie de maan schijnt door de bomen”…

Victor de Vries speelde een uitstekende partij met zwart tegen de ervaren Bart Schlosser, die geen voordeel wist te behalen tegen de dameindische opstelling van zijn jeugdige opponent. Bart moest uiteindelijk met remise genoegen nemen. Knap hoor Victor!

Duel tussen de 2 T’s: De tiener en de tachtiger…. Is de eerste de ziener of is de tweede toch machtiger? Let ook eens op de details: stille getuigen van de leesbrilinvasie, notatieboek met een kaft van biologisch rundleder, de prachtige volle haardos van de clubnestor, het vroege biertje van de jongeling…..

Eric van der Klooster speelde voor de 2e keer dit seizoen tegen Hans Leeuwerik. De eerste keer werd het remise nadat Eric een winnende voortzetting had gemist. Nu miste Hans met de witte stukken na een schijnoffer van Eric op d4 een kans op remise, maar meer ook niet. Wit ging op pionnenroof en had gemist dat Eric een keer door kon slaan met zijn stuk op d4, waarna het stuk niet meer teruggenomen kon worden op straffe van een dodelijke penning. Zoals het nu ging kwam Eric er uit met stukwinst en later won hij de partij.

Egbert Kooiman speelde tegen de op papier veel sterkere Wouter Beerse. Wouter kreeg met een  zeer aanvallend ingestelde speler te maken en helaas voor hem zag hij ook weer eens een aantal essentiële dingen niet. Egbert wist materiaal te winnen en niet veel later de partij. Ook voor Wouter viel de schade mee dankzij een remise in de wedstrijd tegen de Uil.

Zie er goed uit voor Egbert “Kooivechter” !

Knapste prestatie van de avond, was de remise van Rene van der Linden tegen de 500 punten sterkere Boor Fekkes. Rene gaat sterker spelen en met een score van 2 ½ uit 3 gaat hij binnen kort de onderste plaats verlaten, dat is zeker.

Pieter Dijker, die met wit speelde, deed zijn uiterste best tegen 1600 speler Paul Harmse en leek voordeel te gaan behalen door zware druk op f7. De beste zet in de stelling op de foto was c4 geweest, om de koning in het midden te houden en de stelling open te breken.Op het juiste moment counterde Paul, waarna Pieter er materiaal bij inschoot. Toch dus weer verlies voor Pieter, die zijn uitstekende seizoenstart vooralsnog geen vervolg kan geven.

Opzet en creativiteit een 9. Modus operandi blijft achter… een 6-. Als Pieter (en dat is hem als boekhouder wel toevertrouwd) de balans vindt wordt het opletten voor iedereen!

Komende vrijdag 29 december is er oliebollenschaak en wordt er Rapidschaak gespeeld. Ook schakers van buiten de club zijn van harte uitgenodigd. Aanmelden vanaf 20:00 in de grote zaal van de Kern.

1 Heleen van Arkel-de Greef 2024 1031 100 13 8 5 0 80,8 3
2 Thomas Broek 2239 867,6 99 9 7 2 0 88,9 -1