Verslag en stand na ronde 35, gespeeld op vrijdag 9 juni 2017

Thomas clubkampioen, Sander pakt snelschaaktitel.

Met een hele hoge score (tot dusver 22 gespeeld, 17 gewonnen en 5 remises) is Thomas 2 ronden voor het einde van de competitie niet meer in te halen en dus weer eens clubkampioen. We zijn de tel kwijt geraakt maar Thomas is absoluut recordhouder uit het ruim 90-jarige bestaan van de SV Castricum. Afgelopen vrijdag trof Eric van der KLooster voor de zoveelste keer achter elkaar Thomas en weer was het Thomas die won. Op zich is dat logisch want een rating verschil van ruim 300 punten is veel en Eric kon dit keer geen verrassing uit de hoge hoed toveren.

Zoals boven aangegeven pakte vorige week vrijdag Sander de snelschaaktitiel met een indrukwekkende score van 15 punten uit 16 partijen. Thomas bood remise aan tegen Sander en dat halve puntje brak hem later op omdat hij nog 2 ander remises moest toestaan. Ook een pracht resultaat natuurlijk maar net te weinig voor een gedeelde 1e plaats…

Enkele sfeerbeelden van de snelschaakavond.. copyright E. Schmit

Heleen van Arkel kreeg ruimtevoordeel tegen Wouter Beerse en kon het voordeel langzaam opvoeren en uiteindelijk via dreigende promotie het punt pakken. Zo heeft zij revanche voor een verlies tegen Wouter eerder dit seizoen!

Hans Leeuwerik en Evert Schmit speelden lange tijd volgens de theorie en pas op zet 12 werd er door zwart van de gebaande paden afgeweken. Evert speelde het knap met zwart tegen de Koningindische aanval van Hans. Een rustig maar gevaarlijk systeem. Zwart moet op de damevleugel actief aan de gang en deed dit met verve. Na een pionoffer bracht Evert zijn pion naar de 2e rij. Hans ging op de koningsvleugel verder en offerde een loper met aanvalskansen. Evert hield het dicht en kreeg de betere stelling. Toen begon het “krukkenschaak” zijn intrede te doen. Evert raakte het spoor kwijt en Hans had heel eenvoudig met dame h6 en dreigend mat het punt binnen kunnen halen. Een dreigend zwart schaak was helemaal niet gevaarlijk, maar wit reageerde slecht en gaf het initiatief terug. Gevaarlijk was het niet meer en een remise leek het eindresultaat, door “patzer” zetten werd het nog een nul voor Hans en daar was hij goed ziek van..

De partij van de avond werd gespeeld door Rene van der Linden die de 400 punten sterkere Peter Smit fraai versloeg. Opvallend was dat Rene met verzorgd positioneel spel zijn tegenstander tot wanhoop dreef. Rene had een prachtig centrum een sterk paard en ook nog eens een open f-lijn bezet met zijn torens. Alle witte stukken werkten mooi samen en Peter kon zijn stukken niet meer goed coördineren en verloor.

Zeer tevreden was Egbert Kooiman met zijn knappe overwinning op Hidde Brugman. Hidde zette met wit de Siciliaanse partij met een vroeg loper b2 rustig maar evengoed aanvallend op. Er waren niet zo heel veel aanknopingspunten en Egbert stond misschien iets minder, maar stevig. In de eindfase maakte Hidde een fout waardoor het ineens ging lopen voor Egbert. Toen hij met zijn dame de witte stelling kon binnendringen was het gebeurd en kon Hidde opgeven.

Gerard van Pinxteren smaakte het genoegen om Kees Lute in een soort Schaakbankschroef te zetten. Arme Kees stond helemaal ingesnoerd en zijn stukken hadden minimale bewegingsvrijheid. Nee…., dit keer zou het geen remise worden voor Kees Beton en Gerard hanteerde de betonschaar zoals het moet en knipte de stalen spanten van de verdedigingsmuur van Kees vakkundig door. 1-0 voor de Geer!

Natuurlijk was er weer het bekende familiegevecht tussen Piet Kuijs met wit tegen Gerard Kuijs. Piet wil altijd graag winnen, maar helemaal als dat tegen zijn neef zou kunnen gebeuren. Gerard speelde weer zijn vertrouwde Hollands, wat hij een keer tijdens een cursus van Hans Bouwmeester geleerd heeft en het daarna nooit meer van zijn repertoire heeft gehaald. “ Je weet waar het om draait in de opening en je kent de contouren”… aldus Gerard. Laat Piet nou eens lekker in de voorbereiding gegaan zijn, want natuurlijk zou er Hollands op het bord komen. Gerard kwam na de zet Loper f4 in onbekend terrein en Piet zat daarna eigenlijk de hele partij met zijn stoel in de relaxstand-modus, zo goed stond hij. Piet won 2 pionnen en had de strijd al vroegtijdig kunnen beslissen met een kwaliteitoffer. Als laatste waren de Kuijssen nog bezig, maar toen dwong Piet met het halen van een dame neef Gerard op de knieën. Misschien toch maar eens een Gambiet tegen 1d4  in het repertoire opnemen Gerard?

Ranglijst SV Castricum, vrijdag  16 juni 2017
Stand na ronde 35: