Verslag en stand na ronde 33, gespeeld op vrijdag 19 mei 2017

Remise? Nee! Verliezen? Ja!!

In de 33e ronde overkwam Hidde Brugman wat veel schakers herkennen: het afslaan van een remiseaanbod in de hoop om toch nog het punt te kunnen pakken. En dan vervolgens verliezen….

Hidde moest afgelopen vrijdag de gifbeker helemaal leegdrinken toen hij met luttele seconden op de klok en in een stelling met een hoog remisegehalte, het vredesaanbod van Piet Kuijs afsloeg.

Na een rare paardzet van Hidde kon Piet afruilen een pion buitmaken en een verre vrijpion creëren. Hidde kon direct opgeven en gaf zo onnodig een half punt weg.

Hemmo Dekkers legde het vuur na aan de schenen van Mark Min. Hemmo kwam met voordeel uit de opening tegen de Hollandse Stonewall van Mark. Met een witte lange rokade en een vroeg g4 was het een heel gevaarlijk systeem tegen de Stonewall. Naderhand bleek dat volgens Fritz het voordeel tot +4.00 (=KO voor zwart) was opgelopen voor Hemmo en dat mag je dan eigenlijk niet meer uit handen geven. Sluwe Mark wist echter een geboden kansje te pakken en ontsnapte met een remise….

Hans Schagen wist na een mindere opening toch Gerard Kuijs in de problemen te brengen. Met een gevaarlijk uitziende koningsaanval koos Hans ervoor om op safe te spelen en Gerard ontsnapte. Uitslag: een “Lute”

“Heb je toch weer mazzel”! zei Heleen. “Ze zeggen het”.. antwoordde Thomas enigszins besmuikt en inderdaad kon Thomas met twee pionnen minder een eeuwig schaak mechanisme in de partij brengen welk Heleen dwong tot het accepteren van een puntendeling… weer een “Lute” dus.

Pieter Dijker speelde een magistrale partij met de witte stukken. “ Ik werd helemaal overspeeld” zei een eerlijke Egbert. Het Siciliaans was een kolfje naar de hand van Pieter die veel ruimtevoordeel en later materiaal meepakte. “Als je doelrijpe kansen creëert moet je ze wel afmaken ook” was het nuchtere commentaar van Egbert na afloop van de partij. Egbert bleef loeren in een verloren stelling en zowaar Pieter raakte de kluts helemaal kwijt en begon te zuchten als J.C. Hij maakte een zware fout door zijn koning uit het kwadrant te halen waarna Egbert probleemloos kon promoveren.

“Hoe is het mogelijk”  en Pieter schudde vol zelfwalging zijn hoofd. Dat hij zo goed had gespeeld, wilde hij al helemaal niet meer horen. Het weekend zal zwaar en lelijk geweest zijn voor de “Dijker”.

Willem Pool speelde tegen de naamgever van de al eerder genoemde “Lute” (=een degelijke remise) en we hoeven de uitslag daarom niet te vermelden. Een Guus Geluk bestond er al, maar er is nu dus ook een Guus Gelijk opgestaan. Liefst 21 remises speelde Kees, die vaak op het eind van de avond tot stand kwamen. Dus een “salonschuiver” is Kees zeker niet, maar wel een speler met een hoog gewapend beton gehalte. Iets waar clubkanon Thomas over mee kan praten.

1 Thomas Broek 2212 1862 100 20 15 5 0 87,5 0
2 Eric van der Klooster 1907 1728,9 99 32 11 14 7 56,3 0