Verslag en stand na ronde 22, gespeeld op vrijdag 21 maart 2014

Blij met remise?…. het kan!

Vrijdagavond j.l.  speelde Mark met wit tegen Sander.  Mark opende bescheiden met 1.d4 en 2.c3. Niet verkeerd tegen ‘tovenaar’ Sander ( deze term werd door oud-lid  Albert Bouma geregeld  gebruikt als hij tegen Sander lootte).  Sander baarde opzien door de openingsopzet van Mark als Antischaak te bestempelen. Een minzame glimlach werd zijn deel. Vader Ger Holsteijn  zag het lachend aan!

En ook: de trukendoos van Sander bleef gesloten. Sterker nog: in het toreneindspel dat zou resulteren na dameruil had Mark op papier de betere kansen, maar zo ver liet hij het niet komen. Een mooi succes voor Mark die twee maal op rij remise speelt tegen een sterkere tegenstander.

Nog sterker was het optreden van Kees Lute,  die Thomas Broek zijn eerste nederlaag van dit seizoen in de interne competitie toebracht. Een sterk staaltje van Kees, want uw verslaggever zag een zeer dreigende stelling voor wit  van zwartspeler Thomas. Waar het verkeerd gegaan is voor zwart  is ( nog) niet bekend, maar het was een uitstekend resultaat van Kees tegen een speler met een  rating van 2183.

Kees koppelt een solide speelstijl nu ook aan aanvallende initiatieven en staat nu op de 4e plek!

Wouter Beerse sluipt ook weer naar de top, dit keer door een overwinning met zwart op Hans Leeuwerik. De laatste drie ontmoetingen was Wouter winnaar en de plusscore van Hans is aan slijtage onderhevig. Feit is wel, dat Wouter een flinke ontwikkeling als schaker heeft doorgemaakt en zich niet meer zo eenvoudig van het bord laat zetten als voorheen.

De partij tegen Hans was interessant, omdat  beide schakers al heel vroeg in de opening op eigen kompas bezig waren. Toen Wouter in het middenspel een pion dreigde te winnen, compliceerde wit de stelling maar dit pakte goed uit voor Wouter, die een stuk won. Dat je nooit te snel moet opgeven, bewijst de volgende stelling na de 30e zet van zwart:

Wit had hier 31.Tcxe5 moeten spelen met een geforceerde remise variant, als zwart de toren neemt (… fxe5 32. Txh7+… nu wel goed, Kxh7 33. Dxg6 +etc. Als de dame wordt geruild is het eindspel remise door de actieve witte torens. De controle was echter verdwenen en met een wanhoopsoffer 31.  Txh7  riep Hans de nederlaag over zich af.

Uit het boekje “Afgeserveerd worden op de 7e rij”  pastte George hoofdstuk 1 toe tegen Piet Kuijs: “Het plaatsen van dodelijke penningen”….blz. 2 en verder. Piet  schoot in de opening een lelijke bok en kreeg al direct een penning op de 7e rij voor zijn kiezen. Naderhand gaf Piet ook toe dat de zetten van George als aces om zijn oren vlogen. Binnen de kortste keren was het  game set and match voor oldie’George! Heel knap dat deze 80+ man nog swingt op het schaakbord als Fred Astaire in zijn beste dagen. Piet Kuijs alias Ginger Rogers vervulde een bijrol dit keer.

Willem Pool lijkt er een gewoonte van te maken medebestuursleden dwars te zitten op het schaakbord. Waar onlangs Gerard van Pinxteren aan de beurt was, won hij vrijdag van Hans Schagen. Hans verloor door een invalide toren. Iedere toeschouwer stelde dezelfde vraag : “Hoe komt die zwarte toren van Hans in vredesnaam op g4, ingesloten door vijandelijke pionnen”?  Duidelijk een geval van tijdelijk verminderde toerekeningsvatbaarheid bij het nemen van de beslissing om de toren juist op dat veld te plaatsen.

Het kostte Hans veel hoofdbrekens en uiteindelijk kon hij alleen door schaak te geven de partij nog wat rekken, maar het resultaat stond al heel lang vast en dat was een overwinning van Willem.

Een tweede grote ratingsurprise werd geboekt door Boor Fekkes die de 225 punten sterkere Han Kemperink lelijk verraste. Dit betekent zomaar een winst van 25 ‘real life’ ratingpunten voor Boor en een dito verlies voor Han.  Han moet echt aan de bak, want zijn klassering is eigenlijk een twintig plaatsen te laag. Kom op Han!

In de staart van het klassement speelde Marnix een prima partij tegen Frank Sluiter die een mat-aanval over zich heen kreeg, waarna hij op kon geven. Marnix begint beetje bij beetje wat winstpunten bij elkaar te verzamelen. Deze jongen gaat beslist stappen maken!

Verrassend tot slot was ook  de zege van Hidde Brugman op Piet van Wonderen. Hidde maakt een sterke fase door en Piet werd verslagen door een beter spelende opponent. Hidde nadert nu keurig de top tien!

1 Thomas Broek 2183 1443,83 100 18 11 6 1 77,8 0
2 Heleen van Arkel-de Greef 2072 1418,5 99 17 11 5 1 79,4 -1