Verslag en stand na ronde 21, gespeeld op vrijdag 14 maart 2014

Castricum bekert door!

In de bekercompetitie voor Noord-Hollandse clubteams speelden de schakers uit Castricum tegen Aalsmeer. Twee jaar geleden werd het 3-1 voor de Castricummers en ook dit keer werd er gewonnen,  nu met 2½-1½. Ook op herhaling ging Robert van der Wal die net als twee jaar geleden met zwart tegen Willem Hensbergen speelde. Waar Robert twee jaar geleden nog won, werd het dit keer remise nadat de bijna volledige beschikbare speeltijd werd verbruikt door beide spelers. Robert kwam zeer goed te staan en had waarschijnlijk door moeten gaan op de ingeslagen weg om een matnet te fiksen.

De partij was prachtig om te zien en het fijne positiespel van Robert was wederom van hoog niveau. Willem toonde zich op zijn beurt bijzonder inventief in het verdedigen van een moeilijke stelling. In de slotfase met luttele minuten resttijd op de klok greep Willem de mogelijkheid om over te gaan tot een eindspel met koning tegen koning, loper en pion van Robert. De loper had niet de kleur van het pionpromotieveld en een ‘dead-drawn’ positie was het eindresultaat. Daarmee was de totaaloverwinning voor de Castricummers een feit.  Sander en Wouter speelden het betere schaak en  wonnen beiden terwijl Eric van der Klooster als enige verloor.

Het tweede team dat vrijdag j.l. speelde, staat er slecht voor de in de tweede klasse, na het verlies tegen Het Witte Paard 2 uit Zaandijk.

Een curieuze partij Speelde Piet van Wonderen tegen Andre Meester. In de eerste 10 zetten produceerde de Zaandijker een aantal zetten die niet boven de 1000 ratinggrens uitkwamen. Piet viel van de ene verbazing in de andere en misschien was het wel een psychologisch wapen van André.

Warempel kreeg zwart het voor elkaar om zijn Lazarusstelling nieuw leven in te blazen. Maar toen ging Piet er echt voor zitten. Het verloop van de partij verliep echter zo wisselvallig dat de ene keer wit gewonnen stond en een zet later zwart.  Wie zou er winnen in de schaakvariant van de Postcodeloterij?

Kijk eens naar de stelling na de 32e zet van zwart die …Ke7 speelde:

Piet speelde 33. Td1 maar Houdini geeft een winnend offer met  Lxg5 met daarna  snel een  paard naar e3.  Na Td1 werd het nog heel spannend en de tegenstander van Piet had op het eind te laat de samenwerking van de sterke witte loper op b5 en de dame in de gaten. De dame viel binnen op de onderste rij en zwart liep mat.

Ook een hele wisselvallige partij speelde Hidde Brugman. Tegen 1400 speler Piet van Tellingen kwam Hidde zo goed als verloren te staan, totdat deze een dame in de aanbieding deed. Dit buitenkansje liet Hidde zich niet afnemen en hij won daarna simpel en doeltreffend. In de analyse was Hidde wel zo sportief om bij iedere stelling die op het bord verscheen, te beamen dat Piet daar totaal gewonnen stond….   Zo ging Piet toch nog met een post-mortemzege naar huis.

Het waren de enige twee overwinningen aan Castricumse zijde, de einduitslag  was 4½-3½ voor de Zaankanters.

In de interne competitie liep Thomas Broek verder uit op Heleen door een remise tegen Mark Min die daar heel tevreden mee was.

Pieter Dijker kwam met een volgens Nico  ‘verskriklijk’ vuile zet op de proppen.  Pieter had de zwaktes van de witte stelling prima in de gaten en het is opvallend hoe snel hij zich ontwikkelt op schaakgebied. Pieter is een persoon met ratingambitie, hij boekte al ruim 100 punten winst in de afgelopen periode en ook nu snoepte hij weer wat punten van zijn tegenstander af.

Jan van der Maas mishandelde naar eigen zeggen een Benko-gambiet en verloor daardoor van Boor Fekkes .

Bert van Oudvorst schaakt weer als vanouds en heerst als een vorst.Als  deze man op de clubavond verschijnt, zie je al gauw dat gaandeweg de partij de gelaatskleur van zijn opponent langzaam verdwijnt. En dat komt dan gewoon door de krachtige zetten die Bert gewend is om te doen. Dit keer werd hij wel een beetje geholpen, eerlijk is eerlijk door tegenstander Han Kemperink die een stuk cadeau deed. Han gaf direct op en is op dit moment een beetje zoekende naar vormvastheid.  Eigenlijk iets waar veel schakers zich in zullen herkennen….

1 Thomas Broek 2183 1444,33 100 17 11 6 0 82,4 1
2 Heleen van Arkel-de Greef 2072 1320,5 99 16 10 5 1 78,1 0