Verslag en stand na ronde 20, gespeeld op vrijdag 1 maart 2013

Lazarus-act levert Min een punt op!

In de 20e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum troffen Boor Fekkes en Mark Min elkaar achter het schaakbord.

Mark gaf er blijk van de finesses van de doorschuifvariant in de Caro-Kann opening nog niet helemaal te beheersen, want hij keek na een luttel aantal zetten tegen een zwarte ravage aan.

Tel maar eens op: niet gerokeerd, slecht ontwikkeld, volledig ingesnoerd. En dat voor de prijs van 1 zwarte pluspion. Dat is nog eens keihard nadeel!

Boor kon kiezen uit vele winstplannen, maar had wel te maken met een tegenstander die kennelijk de keepersopleiding met van der Sar heeft gevolgd, zo taai hield hij zijn doel schoon.

In het beslissende stadium had Boor niet moeten kiezen voor een verdedigende zet, maar doorgaan met aanvallen.. Zie diagram na de 30e zet van zwart Df8?

Nu zou wit winnend voordeel krijgen na 31.Txa7. Fekkes voerde deze zet niet uit, Min vlocht een fraaie ‘Schwindel’in de stelling en warempel hij leefde weer! Het miniscule pluspionnetje werd ineens een levensbedreigende gigant . Een ontgoochelde Fekkes moest helaas voor hem in een nederlaag berustten. Gnuivend nam Min het punt in ontvangst.

Een knappe prestatie leverde Eric van der Klooster door Heleen van Arkel- de Greef op remise te houden. De hele partij stond Eric gedrukt, maar nadat Heleen kans op een groter voordeel had gemist bleef Eric met secuur spel binnen de remisemarge.

Ger Holsteijn heeft altijd een kwade aan Hidde Brugman, als deze jongen de witte stukken hanteert. Niet gehinderd door enige theoretische kennis doet Hidde het zo: Snel rokeren, stukken in de aanval en even ‘buurten’ bij de vijandelijke koning.

Het was dit keer niet anders en voor de tweede keer in een week werd er een bres geslagen in de moderne verdediging van Ger. Tijd om de lekken te dichten Ger!

Willem Pool werd verrast door Gerard Kuijs die de hele partij in zijn achteruit leek te schaken. De stukken leken af en toe van het bord te vallen zover stonden ze naar achter.

Toch zat er meer veerkracht in de zwarte stelling dan op het eerste gezicht leek.

Nadat Willem een kansrijke voortzetting miste door met de g-pion voor verwarring te zorgen nam Kuijs het initiatief over. De witte koning die niet gerokeerd had werd kwetsbaar en Gerard incasseerde het volle punt.

Een lange Spaanse partij werd gespeeld door Hans Leeuwerik met wit en Hemmo dekkers met zwart. We komen erin na de 47e zet van wit Pf4. Wit staat iets minder, maar wilde geen remise.  Zie diagram:

Zwart speelde hier 47…Pg6 waarna wit weer een heel klein voordeel heeft, beter was Pg4. Na 48. Pxg6, hxg6. speelde wit 49. Kf4, Ke6. Na de 50e zet Kg5 speelde Hemmo snel Ke5.  Deze zet verliest, omdat zwart weliswaar eerder promoveert, maar wit doet dat 1 zet later met schaak.

Met weinig tijd op de klok won wit nog de c-pion, waarna het na een serie zwarte schaaks uit was door verplichte dameruil. Zie diagram:

Wit speelt in vliegende tijdnood Dc1+ en na Dxc1,Kxc1, Kxa2  gaat wit voor de tweede keer in de partij een dame halen!

Hans Leeuwerik

1 Mossing Holsteijn, S. 1224,33 100 16 9 6 1 75 0