Verslag en stand na ronde 13, gespeeld op vrijdag 7 december 2012

Grote opkomst bij Schaakvereniging Castricum

In de 13e ronde interne competitie waren afgelopen vrijdag 34 spelers present om een partij schaak te spelen.

Bij veel clubs zorgt het dalende ledenaantal vaak voor een dunbevolkte schaakzaal op de clubavond. Zo niet bij de SV Castricum die regelmatig een hoge opkomst kent.

Wat gebeurde er vrijdag zoal?

Wouter Beerse herpakte zich na de vorige ‘loserfriday’ en versloeg de prima in vorm verkerende Hidde Brugman waarmee hij mooi de 1e plek behield.

Heleen van Arkel- de Greef boekte een mooi succes door ratingfavoriet Erik Schoehuijs te verslaan. Een knappe prestatie voor de enige vrouwelijk clubkampioen die Schaakvereniging Castricum ooit heeft gekend!

Thomas Broek wist zich prima te revancheren voor de nederlaag vorige week en versloeg in het eindspel Evert Schmit. Evert leek door een koningsaanval overrompeld te worden maar verdedigde zich vindingrijk. “Dan moet het maar in het eindspel gebeuren”aldus Thomas en alsnog ging Evert de bietenbrug op.

Piet Kuijs smaakte met wit het genoegen in een Budapestergambiet ( Fajarowicz-variant) tegenstander Hans Leeuwerik in een variant te lokken die zwart weinig beloofd. De pion die zwart geofferd had was gewoon een pion minder. In de loop van de partij keerden de kansen en was er wel degelijk compensatie voor zwart. Meer dan remise zat er echter niet in voor zwart en na een verkeerde afruil stond hij plots twee pionnen achter. Het leek een gelopen koers, totdat Piet na de tijdcontrole een domme koningszet deed die een zekere winst uit handen gaf. Toch een gelijkspel dus nog!

Nico Lute bewees andermaal dat hij de jeugd nog niet hoeft te vrezen. Dit keer speelde hij tegen nieuw lid Marnix Deurloo. Marnix speelde met wit eigenlijk heel goed en kwam gewonnen te staan hetgeen Nico naderhand ook eerlijk toegaf. Marnix liet het voordeel jammerlijk glippen en Nico kon toch nog het volle winstpunt bijschrijven.

Han Kemperink blijft het met zijn onorthodoxe speelstijl heel goed doen. Ditmaal trof hij voorzitter Willem Pool en een gemotiveerde Han bleef rustig, rustig en sloeg toe met nauwelijks verholen venijn, waardoor de partij voor hem in een overwinning eindigde.

Han sluipt geruisloos en met mooi aanvallend schaak de top tien binnen en dat is wel eens anders geweest!

Jos Maasdijk heeft nog niet de vorm die men van hem mag verwachten. Hij kwam in een verloren eindspel terecht tegen invaller Cees Egberts.  Dan weet je gewoon dat je aan de beurt bent en Cees knapte de klus heel netjes op. Hij incasseerde het winstpunt met een verheugd gemoed!

Hans Leeuwerik

1 Beerse, W. 909 100 13 9 2 2 76,9 3