Verslag en stand na ronde 9, gespeeld op vrijdag 9 november 2012

Beerse blijft boeien!

In de 9e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum heeft Wouter Beerse zijn voorsprong als koploper vergroot door een overwinning met de zwarte stukken op Jan van der Maas.

Wouter koos voor een Koningsindische opstelling tegen het 1. d4 van Jan. Wit zette een breed centrum op dat na afruil van de loper op d3 kwetsbaar werd.

Wit koos voor een ongebruikelijke lange rokade en zwart liet wit gissen waar hij zijn koning zou gaan parkeren. Uiteindelijk plofte het witte centrum waarna Wouter met gewonnen materiaal de strijd in zijn voordeel besliste.

Piet van Wonderen wist sinds lange tijd weer eens van ‘Angstgegner’ Eric van der Klooster te winnen. In een Franse partij kreeg wit erg veel ruimte, maar was – door ervaring wijs geworden- voorzichtig met het plaatsen van een beslissende counter. Zoals het nu ging bleef Piet zijn voordeel behouden en kreeg Eric een minder eindspel voor zijn kiezen. Piet speelde het vervolg heel secuur uit en pakte daarmee het volle punt.

Hemmo Dekkers bood met wit heel goed tegenstand tegen ‘zware jongen’ Thomas Broek. En Hemmo had warempel een mooie plusstelling in handen. Vaak is Thomas dan echter het meest gevaarlijk en ook nu was hij weer vindingrijk als een speurhond door een kleine kans waar te nemen en direct te benutten. Toch weer 0-1 voor Broek.

Ger Holsteijn speelde met wit naar eigen zeggen een mooie partij tegen Willem Pool, maar stond tegen het einde van de avond wel heel bedremmeld te kijken toen Willem met een simpele tactische truc meteen het punt opeiste.

De mooiste aanvalspartij van de avond werd gespeeld door Gerard Blees die vanaf zet één direct zand in het raderwerk van de door Henk van der Eng gespeelde Engelse opening strooide. Spelers van de Engelse opening willen meestal het spel rustig opzetten om later positioneel voordeel te krijgen.

Gerard koos voor een scherpe bestrijdingswijze ( destijds aangeraden door grootmeester Raymond Keene) en joeg zijn zwarte pionnen over de helft van het bord met daarbij de Hollandse manoeuvre dame d8 naar e8 en vervolgens naar h5.

Henk kreeg al snel problemen op zijn koningsvleugel en moest zich beperken tot verdedigen. Ternauwernood wist hij direct onheil te voorkomen. Zijn stukken werkten helaas niet goed meer samen en bleken deze avond te kreupel om het vervolg draaglijk te maken, waarna Gerard de partij in stijl uitmaakte.

Nico Lute blijft het dit seizoen prima doen door zijn derde overwinning te boeken. Tegenstander Raymond Chin-a-Loi was gemotiveerd om de nederlaag van vorige week ongedaan te maken. Het leek hem ook te gaan lukken met de prima stelling die hij in handen had. Toen werd de spanning kennelijk te groot, want Raymond verloor door een blunder de partij. Jammer….

Hans Leeuwerik

1 Beerse, W. 734,5 100 9 7 2 0 88,9 1