Verslag en stand na ronde 7, gespeeld op vrijdag 20 oktober 2017

Han verslaat Evert en grijpt de koppositie.

In de 7e ronde interne competitie wist Han Duinker met zwart verrassend de sterkere Evert Schmit te verslaan. Evert had weliswaar de hele partij iets beter gestaan, maar in de slotfase met weinig tijd kon hij geen zinnig plan bedenken. Han bleef koel verdedigen en stond nu zelf wat beter. Toen Evert door een familieschaak een toren verloor was het uit. Een beduusde Han nam de felicitaties in ontvangst. En waarschijnlijk is het feit dat een 1500 speler na 7 ronden bovenaan staat een unieke gebeurtenis.

Een 2e verrassing vond een paar borden verder plaats. Nico Kuijs speelde met wit tegen zijn neef Gerard Kuijs en het werd natuurlijk weer een “Stonehenge”. Nico probeerde met loper a3 snel de sterke zwarte velden loper af te ruilen waarna idealiter de witveldige loper een dood stuk hout wordt. Het plan was goed, de uitvoering minder, want het was Gerard die voordeel kreeg nadat hij zijn zwakke loper tot leven kon wekken. Gerard had al de bevrijdingszet e5 kunnen uitvoeren maar koos er voor de muur in tact te laten. Omdat Nico wilde winnen overspeelde hij zijn hand door een loper voor 2 pionnen te geven met hoop op promotiekansen. Zwart verdedigde echter goed en in de tijdnood van Nico kon Gerard verdiend de partij naar zich toe trekken. “ Tja, als je dan moet verliezen, dan maar liever van een familielid” aldus Nico.

Egbert Kooiman wist met zwart knap een verloren stelling remise te houden. Met een overwicht van 2 pionnen op de damevleugel in een toreneindspel, koos Piet het verkeerde plan. Egbert bleef snel spelen en bracht zijn tegenstander aan het twijfelen. Ineens was de remisestelling daar en het halfje voelde voor Egbert als een overwinning, maar voor Piet als een verlies.

Willem Pool was de draad kwijt, hij stond na 16 zetten met wit helemaal ingepakt en kon geen vin meer verroeren. Tegenstander Hans offerde een toren waar verdubbeling van de torens met snelle winst op zijn plaats was. Nu werd het nog leuk voor Willem, die snel de toren pakte  en na nog een kwaliteitsoffer van Hans weer tegenkansen kreeg. Toen zwart een toren toeliet op de onderste rij was ineens het mat niet meer te voorkomen.

“ Jij doet ook alles om me uit mijn concentratie te halen”… zei een laconieke Hidde toen Frank met een doffe dreun van zijn stoel op de grond viel. Als een spartelende bultrug lag Frank even te happen naar lucht en gelukkig konden Rob en Kees met de nodige inspanning de gevallen Frank weer op zijn stoel helpen.  Getuige de rode hoofden van beide helpers, schijnt het dat het goede eten tijdens Frank’s vakantie in Griekenland voor enige mate van topzwaarheid heeft gezorgd. Werk aan de winkel Frank…. Overigens bood Frank heel goed partij volgens Hidde, die maar net het volle punt wist binnen te halen.

Of Gerard van Pinxteren tijdens zijn vakantie  in Valencia nog schaakboeken heeft bekeken weten we niet. Maar Gerard’s zwarte openingsopzet met Lf5, c6,en e6 tegen Rob van den Heuvel moet duidelijk in de revisie. Na een schaak door Rob, moest de zwarte koning al vroeg naar f8 en leek het of Gerard ambitie heeft om de keepersopleiding te gaan doen, zo druk was hij bezig om alle zwaktes van zijn stelling te lijf te gaan. Er was geen houden meer aan en de aanval van Rob liep als op rolletjes. “ Dit keer ging het wel heel makkelijk” aldus Rob na afloop van de partij.

Aspirant lid Erwin Plesman speelde met wit tegen Nico Lute. Erwin speelt veel schaak in de bibliotheek van Castricum en dan tegen een computer. Het leek hem wel leuk om ook eens tegen een mens te spelen. Nico vroeg of Erwin familie was van Albert. “Heijn bedoel je”? zei een grinnikende Erwin. “ “Nee, nee, nee, die hoogvlieger, hoe heet ‘ie verdulleme nou weer”, “euh… nee Albert Plesman, die bedoel ik”. “ Ken ik niet” aldus Erwin. Afijn, er werd ook nog geschaakt en Erwin moest erkennen, dat het spelen tegen een mens toch wel pittig is. En dat hij weer wat routine moet krijgen.

1 Han Duinker 1561 459 100 7 5 1 1 78,6 -1
2 Heleen van Arkel-de Greef 2024 395,5 99 4 3 1 0 87,5 -2