Verslag en stand na ronde 2, gespeeld op vrijdag 11 september 2015

Hidde houdt stand en neemt de kop over!

In de 2e ronde interne competitie speelde Hidde met zwart tegen Willem. Het was een vrij gelijk opgaande partij waarbij Hidde een ietwat gedrongen maar gezonde positie had. Er kwam een abrupt einde aan de partij toen Willem een stuk aanraakte, daar mee moest zetten en vervolgens opgaf toen hij zag dat deze zet direct verliezend was. Hidde heeft nu de koppositie te pakken maar kan twee keer niet spelen dus het blijft voorlopig bij een 1-malige gebeurtenis. Maak maar gauw een foto van de ranglijst Hidde!

Er zijn 4 spelers met een 100% score, dat zijn Hidde,Thomas, Hemmo en Jan van der Maas. Thomas won door een mat in 2 tegen Piet van Wonderen overigens wel na een aantal zetten…. Maar de verrassing was er niet minder om bij beide spelers. Hemmo won weer, dit keer van Gerard Blees en Jan van der Maas liet Peter Smit alle hoeken van het bord zien.

Mark speelt het liefst Rapid-partijen en Evert ging er ook in mee. Twee partijen dus en de eerste werd vrij gedecideerd gewonnen door Evert die niet onder de indruk was van de witte London opstelling. Mark kon met de zwarte stukken echter revanche nemen en zo was de einduitslag van ½-½ bereikt.

Pieter Dijker had lang hoop tegen Ab Hoolhorst maar moest toch ervaren, dat hoewel Ab enige tijd uit de roulatie is geweest zijn schaakkracht er nog wel degelijk is. Pieter kon het niet bolwerken en werd na een lange partij verslagen.

Hans Leeuwerik speelde met wit tegen Bart Schlosser en had een hele moeilijke avond. Bart verdedigde zich zo taai, dat het niet veel gescheeld had, of wit had de partij verloren. Nadat Bart een verloren pion terug won leek het maximale resultaat voor beide spelers remise te zijn. Met een soort wanhoopsoffensief probeerde wit het tij te keren en keek tegen een mindere stelling aan. Echter na pionverlies en torenruil door Bart bleek het lopereindspel voor wit makkelijker te spelen waarna een niet meer verwacht winstpunt bij wit terecht kwam. Oefff…

Piet Kuijs kreeg voor de tweede keer in 1 week klop van een familielid en het is dat de onderlinge verhoudingen wel tegen een stootje kunnen want…..

Piet kreeg met wit spelend een zeer gecompliceerde stelling waarbij Gerard Kuijs doodleuk lang rokeerde in een soort gatenkaasbedoening. Er lagen een heleboel gunstige voortzettingen klaar voor Piet maar er is niets moeilijker dan dat. Hoe meer keuzes hoe moeilijker het is om de juiste er uit te pikken en Piet ging ten onder in een woud van mogelijkheden.

Plotseling bleek de combinatie van  een vrijpion van Gerard en het feit dat de koning van Piet achter de paaltjes doorslaggevend voor zwart te zijn. Voorlopig heeft Piet het even gehad met familieschaak.

Nico Lute heeft wat last van gezondheidsproblemen maar gelukkig had dat geen invloed op zijn spel vrijdagavond j.l. Met keurig spel wist hij nestor Wim Julien te verrassen en deze overwinning zal hem ongetwijfeld veel goed hebben gedaan na alle fysieke malheur.

1 Hidde Brugman 1776 162 100 2 2 0 0 100 -2
2 Thomas Broek 2170 157 99 2 2 0 0 100 0