Verslag en stand na ronde 4, gespeeld op vrijdag 25 september 2015

Vuurdoop 1e team Castricum!

Verslag 1e wedstrijd Castricum 1 in de Promotieklasse tegen de Uil 1 uit Hillegom door: Evert Schmit.

De eerste wedstrijd van Castricum in de promotieklasse na lange tijd was een leerzame. De Uil uit Hillegom kwam op bezoek en dat was op alle borden sterker. Op papier dan. In werkelijkheid wilde ik dat nog wel eens zien. Van wedstrijdleider Cees Lute mocht ik alleen de eerste tien minuten foto’s maken, maar toen was er nog niet veel aan.

Dus het wachten was op de eerste schermutselingen. Die kwamen op het bord bij Heleen van Arkel en bij Ger Holsteijn. Heleen kreeg op het eerste bord  met zwart meteen in de opening al een pionoffer voorgeschoteld door Peter Pijpers en durfde daar niet op in te gaan. Ze zou een verschrikkelijke aanval over zich heen hebben gekregen. Nu gebeurde dat even later toch en ik verdenk Peter Pijpers  van een akelig goede voorbereiding. Dat zag er niet goed uit voor ons. En Ger was onherkenbaar. Normaal een vechtjas, maar nu met zwart op het vijfde bord geen schijn van kans tegen Jan Havenaar. Bijna elke zet van Ger was…ja wat zal ik er van zeggen. Na zijn vijftiende ben ik troost gaan zoeken bij Jan van Riel, die de bar bemande.

Terug naar de borden. Ik ging zetten schrijven. Dat is geen sinecure, maar ik heb ze allemaal, dus de spelers kunnen me niets meer wijs maken. Nico Kuijs met name vond dat zorgelijk. Hij informeerde bij mij wat ik er mee van plan was. Even later was zijn partij op het vierde bord tegen Fred van Randen remise en om eventuele kritiek voor te zijn wees hij mij er voor de zekerheid op dat hij niet veel tijd meer had gehad. Toch had hij een prima prestatie geleverd, weliswaar een kwaliteit ingeboet, maar tegen twee pionnen en in de slotstelling stond hij inderdaad duidelijk beter.

Heleen verloor. Ger verloor. Maar het was nog niet gedaan. Het was alleen jammer dat bij onze kampioen Eric van der Klooster, tweede bord, de oude kwaal weer opgeld deed en dat is met wit een prima stelling in remise proberen te vertalen. Nu gebruikte hij zijn voordeel om de zware stukken langs de open d-lijn af te ruilen en toen hij in het verre middenspel bij een ogenschijnlijk ongevaarlijke pionnenruil iets te snel terugsloeg bleek hij plotseling in een gemeen valletje van Ad Reijneveld te zijn getrapt. Eric vocht voor wat hij waard was, maar het was niet genoeg.

Ik zag het even niet meer zitten en herinnerde me dat ik boterhammen meegenomen had. Dat wordt dan wel tijd zei Jan van Riel, het is al half drie.

Hoe ging dit aflopen? Dat werd geen vuurdoop maar een partijtje kielhalen. Gelukkig staken Henk van der Eng en Hans Leeuwerik daar een stokje voor. Hans won met zwart op het zevende bord van Jan Vreeburg. Met een gelukje, zei hij verontschuldigend. Dat was niet helemaal waar. Zijn tegenstander verdedigde een voor hem moeilijk eindspel niet goed en Hans profiteerde.

39. a2-a4? Ke5-d4  40. b4-b5 f4-f3+ en de pion loopt door en/of de loper gaat door een paardvork verloren. Kennelijk was dat het gelukje waar Hans op doelde.

En Henk won op het zesde bord met wit van Edwin Heemskerk. Zijn zetten waren onleesbaar, dus ik vroeg hem de partij een beetje netter op te schrijven. Ik mail ‘m wel, zei Henk. Even later bedacht hij zich. Schrijf jij het verslag, vroeg hij. Dan krijg je van mij de zetten. Deal. Alleen, nog steeds niet te lezen. Ik meen dat hij won omdat zijn tegenstander het vertikte  met b7-b6 zijn pion op c5 te dekken en in plaats daarvan een vaag lijntje naar Henks koning opende, wat niets opleverde.

Nog twee partijen te gaan. Gerard Kuijs, met wit op het achtste bord, speelde goed. Heel goed. Remise lange tijd binnen handbereik. Maar toen bezweek hij zoals de tegenstander van Hans: in het eindspel.

Gerard had zojuist de blunder 48. Pb2-d3 (in plaats van Pb2-c4) geproduceerd. Zwart profiteerde meteen met 48. … c5-c4!  49. b3xc4  Kb5xc4  50. Pd3-c1 a5-a4 en er was geen houden meer aan.

En toen was alleen Wouter Beerse nog over. Zijn partijen zijn altijd de moeite waard. Hij speelde op het derde bord met zwart tegen Jerry Bey.

50. h4-h5 Ke5-f5  51. a3-a4 Kf5-g4 52. Ke3-e4 Lf6-d4  53.Pg2-e1 Kg4xh5  54.a4-a5?

De beste stuurlui stonden aan wal. Wouter ging winnen!  Zelf dacht hij daar kennelijk anders over. In plaats van te slaan op a5 deed hij 54. … Kh5-g6 maar hij kreeg een nieuwe kans: 55. a5xb6 a7xb6  56.Pe1-f3 Ld4-c3? Dat was niet zo slim. De loper had zijn werk beter gedaan op f6. Nu greep wit zijn kans:

57. d3-d4! en na 57. … g5-g4  58.Pe3-e5+ Kg6-h5  59.d4xc5 Lc3xe5  60.Ke4xe5 begon het rennen van de pionnen met remise als gevolg.

Er had meer in gezeten verzuchtte menig speler.

ES/27/09/2015

Ondertussen heeft Mark weer de leiding genomen in de interne competitie. Dit keer door een rapid-overwinning van 2-0 op runnerup Ab Hoolhorst. Het is maar goed dat Mark af en toe afzegt anders zou hij nog kampioen worden ook met z’n rapidverslaving. Er zou dan trouwens wel een luchtje aan het kampioenschap zitten….

Gerard Blees moest ervaren dat ratingverschillen er niet voor niets zijn. Hoewel Gerard in het verleden meerdere toppers punten afhandig maakte lukte hem dit kunstuk niet bij Wouter Beerse. 0-1 voor Wouter na een lange partij.

Nico Kuijs had last van die andere Nico namelijk L. die met z’n gezwets tijdens de partij de gemoederen opstookte. Hoewel K. daar goed last van had liet Tobias zien dat hij dat wel gewend is, hij zit immers meer in de buurt van L. en weet wat het is. Overigens: Nico was de eerste om toe te geven dat Tobias de partij heel knap heeft uitgespeeld na een materieel voordeel behaald te hebben. Een keurige 1-0 voor Tobias.

Gerard van Pinxteren had een prachtige aanvalsstelling en kon rustig de hoek uitzoeken waar hij ging scoren. Guido kon niet anders dan machteloos toezien hoe zijn koning fataal werd belaagd door een combi-actie van torens en loper. 1-0 voor de Geer!

Pieter Dijker had machtige plannen om de sterkere Han Duinker wat punten af te pakken. Hij strandde echter in zijn opzet door het degelijke spel van zijn opponent en een verkeerde inschatting op het bord door hemzelf. Jammer Pieter, maar de scherpte gaat er aan komen!

Hans Leeuwerik

Gerard Kuijs 1669 Externe wedstrijd           0-1
Wouter Beerse 1864 Externe wedstrijd ½-½

Verslag en stand na ronde 3, gespeeld op vrijdag 18 september 2015

Oostenrijkse aanval slaat door!

In de 3e ronde interne competitie nam Thomas het op tegen ‘runner up’ Jan van der Maas. Na 1. e4, probeerde Jan de Pirc-verdediging. Thomas koos-  niet verrassend- met de Oostenrijkse aanval voor de scherpste bestrijdingswijze. Een muur van pionnen op d4,e4 en f4 zag Jan op zich afkomen en na een vroeg e5 voelde Jan dat hij voor zijn veiligheid een stuk voor 2 pionnen moest offeren. Zoals zo vaak was dit te weinig om het wit moeilijk te maken en al snel raakte Jan verzeild in een hopeloze stelling, waarna hij opgaf. Thomas is met deze overwinning weer eens koploper!

Nieuwkomer Ab Hoolhorst  blijft sterk boven in de ranglijst meedraaien en wist dit keer met aanvallend spel al snel John Chadwick in problemen te brengen. Ab kon de stelling met e6 helemaal dichtsnoeren en John stond akelig gedrongen. Het was typisch zo’n stelling waarin er geen goede zetten meer zijn en je moet kiezen uit een slechte  of nog slechtere voortzetting. John deed de meest logische voortzetting door op te geven.

Nico Kuijs beet zich met wit stuk op de taaie Evert. Na de opening leek Nico wat meer ruimte te hebben en had hij keuze uit diverse plannen. Evert verdedigde secuur en kon na een lange partij een toren op de 7e rij plaatsen. Nico bood de kwaliteit aan die Evert verstandig afsloeg en na nog wat schermutselingen rondom de witte koning was het duidelijk hoe de zaken er voor stonden. Opgave door Nico en Evert gaat uitstekend met 2½ uit 3!

Mark Min (nu al: Johnny Rapid) is de man die per partij het minst betaalt. Hoezo? Wel … als we uitgaan van het feit dat er 30 competitieronden worden gespeeld betaalt een trouw lid zoals bijvoorbeeld Eric van der Klooster 3,50 per partij. Mark is als een bezetene bezig om alle tegenstanders in de Rapid-modus mee te trekken ( de afgrond in) en warempel  is er nog geen 1 schaker die het voorstel: “Zullen we vanavond een paar Rapid –partijen spelen” met “Nee dank je”, beleefd heeft afgewezen.

Vrijdagavond j.l speelde Mark tegen Han Kemperink maar liefst 4 partijen en het werd een afgetekende 3-1 overwinning voor de Budget-schaker Min, die als hij zo doorgaat onder  de magische eurogrens  per partij duikt….. De wedstrijd leider van het 2e moet Mark duidelijk instrueren dat Mark’s eerste externe partij niet met het voorstel: “Ik stel 2 partijen voor….” begint.

Garmt  speelde een ijzersterke partij tegen Jos en wist met de witte stukken met precies spel de zwartspeler tot wanhoop te drijven. De contouren van een sterke schaker beginnen steeds duidelijker  vormen aan te nemen en de verwachting is dat Garmt dit seizoen doorstoomt naar de beste twintig.  Oeps…. Niet schrikken Garmt, hoog inzetten gewoon!

Bart Schlosser speelde met wit Engels en kreeg een zee van ruimte op de witte damevleugel tegen Jan van Riel. Het ruimtevoordeel werd ingewisseld voor materiaalvoordeel en Jan had dit keer geen schijn van kans tegen Bart. 1-0 dus

Piet Kuijs heeft  het familiedrama dat al twee weken voortdendert eindelijk afgesloten. Dit keer speelde Piet tegen een buitenstaander namelijk Egbert Kooiman en dat ging hem beter af. Alle ellende van de afgelopen twee weken werd omgezet in een gestroomlijnde aanvalscadans van Piet. Egbert kon er weinig tegen inbrengen en is de eerste drie ronden nog niet op zijn oude schaakniveau. Met een negatieve hattrick staat Egbert laatste en het zal weer even duren voordat hij zich weer in de hogere regionen gaat begeven. En daar komt ook nog bij, dat  hij komende 4 weken helaas verstek moet laten gaan..

1 Thomas Broek 2170 239 100 3 3 0 0 100 1

Willem Pool 1690 - Oneven
Marnix Deurloo 1353 - Afwezig zonder kennisgeving

Verslag en stand na ronde 2, gespeeld op vrijdag 11 september 2015

Hidde houdt stand en neemt de kop over!

In de 2e ronde interne competitie speelde Hidde met zwart tegen Willem. Het was een vrij gelijk opgaande partij waarbij Hidde een ietwat gedrongen maar gezonde positie had. Er kwam een abrupt einde aan de partij toen Willem een stuk aanraakte, daar mee moest zetten en vervolgens opgaf toen hij zag dat deze zet direct verliezend was. Hidde heeft nu de koppositie te pakken maar kan twee keer niet spelen dus het blijft voorlopig bij een 1-malige gebeurtenis. Maak maar gauw een foto van de ranglijst Hidde!

Er zijn 4 spelers met een 100% score, dat zijn Hidde,Thomas, Hemmo en Jan van der Maas. Thomas won door een mat in 2 tegen Piet van Wonderen overigens wel na een aantal zetten…. Maar de verrassing was er niet minder om bij beide spelers. Hemmo won weer, dit keer van Gerard Blees en Jan van der Maas liet Peter Smit alle hoeken van het bord zien.

Mark speelt het liefst Rapid-partijen en Evert ging er ook in mee. Twee partijen dus en de eerste werd vrij gedecideerd gewonnen door Evert die niet onder de indruk was van de witte London opstelling. Mark kon met de zwarte stukken echter revanche nemen en zo was de einduitslag van ½-½ bereikt.

Pieter Dijker had lang hoop tegen Ab Hoolhorst maar moest toch ervaren, dat hoewel Ab enige tijd uit de roulatie is geweest zijn schaakkracht er nog wel degelijk is. Pieter kon het niet bolwerken en werd na een lange partij verslagen.

Hans Leeuwerik speelde met wit tegen Bart Schlosser en had een hele moeilijke avond. Bart verdedigde zich zo taai, dat het niet veel gescheeld had, of wit had de partij verloren. Nadat Bart een verloren pion terug won leek het maximale resultaat voor beide spelers remise te zijn. Met een soort wanhoopsoffensief probeerde wit het tij te keren en keek tegen een mindere stelling aan. Echter na pionverlies en torenruil door Bart bleek het lopereindspel voor wit makkelijker te spelen waarna een niet meer verwacht winstpunt bij wit terecht kwam. Oefff…

Piet Kuijs kreeg voor de tweede keer in 1 week klop van een familielid en het is dat de onderlinge verhoudingen wel tegen een stootje kunnen want…..

Piet kreeg met wit spelend een zeer gecompliceerde stelling waarbij Gerard Kuijs doodleuk lang rokeerde in een soort gatenkaasbedoening. Er lagen een heleboel gunstige voortzettingen klaar voor Piet maar er is niets moeilijker dan dat. Hoe meer keuzes hoe moeilijker het is om de juiste er uit te pikken en Piet ging ten onder in een woud van mogelijkheden.

Plotseling bleek de combinatie van  een vrijpion van Gerard en het feit dat de koning van Piet achter de paaltjes doorslaggevend voor zwart te zijn. Voorlopig heeft Piet het even gehad met familieschaak.

Nico Lute heeft wat last van gezondheidsproblemen maar gelukkig had dat geen invloed op zijn spel vrijdagavond j.l. Met keurig spel wist hij nestor Wim Julien te verrassen en deze overwinning zal hem ongetwijfeld veel goed hebben gedaan na alle fysieke malheur.

1 Hidde Brugman 1776 162 100 2 2 0 0 100 -2

Han Duinker 1645 - Eric van Benschop 1454 1-0

Verslag en stand na ronde 1, gespeeld op vrijdag 4 september 2015

Schaakseizoen weer begonnen!

Vrijdag 4 september j.l. gingen de stukken na een welverdiende zomervakantie weer uit de doos. Een nieuw schaakseizoen ging van start en vele schakers keken al uit naar de seizoenstart.  Ook nieuw op de eerste speelavond, was de mogelijkheid om twee partijen te spelen, waar bij de uitslag meetelt voor de competitie, maar niet voor de rating.

Opvallend was dat er maar 2 spelers twee partijen speelden tegen elkaar namelijk Mark Min en Hans Leeuwerik. Nog opvallender was dat deze twee heren voor de achtereenvolgens derde keer tegen elkaar ingedeeld werden in de eerste ronde via  loting op de 1e clubavond van het seizoen.

De zomervakantie heeft Mark goed gedaan want hij wist wel raad met het spel van Hans. Mark won twee keer afgetekend en gelukkig voor Hans heeft hij maar 1 verliespunt. Het tempo was  40 minuten per partij en 5 seconden per zet erbij. Wellicht volgen er meer liefhebbers…..

Nu Mark bovenaan de ranglijst staat zal hij alles in het werk stellen om die plek te consolideren, zo gaf hij al aan…l

Vooraf tijdens de koffie bij de ouders van Nico en Piet Kuijs werd al even gezinspeeld op de mogelijkheid dat beide broers tegen elkaar zouden moeten spelen.” Nou doe dan maar remise hoor” zei de dikke(qua leeftijd) negentiger Kuijs, “want ik wil niet dat jullie elkaar pijn doen…”.

Dat leek tegen dovemans oren gezegd want er werd op het scherpst van de snede gespeeld en Nico strafte een rottige zet van Piet af met een krachtige serie “geef maar op”zetten. En niet veel later 0-1 voor de met zwart spelende Nico.

Twee nieuwe leden op de eerste clubavond en Ab Hoolhorst, oude gediende met 16 jaar ervaring als clublid liet zien dat hij het nog niet verleerd is. Tegen de onberekenbare Jos Maasdijk die snel en vaak gevaarlijk ( vooral voor zichzelf) speelt pakte een secuur spelende Ab een half punt.

Ook Han Duinker heeft een aantal jaren gespeeld bij de SV Castricum en was op papier met zijn rating van 1645 duidelijk het best ten opzichte van tegenstander Peter Smit. Maar schaken doe je niet op papier maar op hout en daar gaf me die Peter toch een partij weerwerk… Han kon het niet bolwerken en verloor met de witte stukken.

Hemmo Dekkers begon met een fijne overwinning tegen Jan van Riel en dat smaakt naar meer om zodoende de slechte smaak van het vorige seizoen weg te spoelen. En… hij kan het gewoon, dat weten we!

Vrijdag start de 2e ronde, de indeling wordt vooraf gemaakt dus afmeldingen dienen voor vrijdagmiddag 17:00 binnen te zijn!!

Hans Leeuwerik

1 Mark Min 1882 92 100 1 1 0 0 100 1