Verslag en stand na ronde 19, gespeeld op vrijdag 19 februari 2016

Eric pakt 14e(!) remise

In de 19e ronde wist Gerard Kuijs met zwart knap stand te houden tegen clubkampioen Eric van der Klooster, die weliswaar zeer goed kwam te staan tegen de Stonewall opstelling van zwart, maar met weinig tijd op de klok niet voor de winst wilde gaan.  Netjes van Gerard die met 250 ratingpunten minder vooraf met remise bij het wedkantoor  werd ingeschat op 1 -20. Een kans van 5% op remise en 20 keer de inleg uitgekeerd bij dat resultaat. Niemand die daar zijn vingers vooraf aan durfde te branden…..

Mark Min had de pech dat hij met zwart tegen Robert van der Wal een systeem tegen het Engels speelde dat Robert 20 jaar geleden al met succes bestreed. Na de zetten Pf6 en d5, cxd5,Pxd5, Pc3,Pxc3,bxc3, g6 krijgt wit de open b-lijn en staat zwart gedrukt. Na het logische h4 van Robert had Mark beter met h5 kunnen antwoorden maar ook dan speelt het makkelijker met de witte stukken. Lang wist Mark de schade nog beperkt te houden maar  in zijn zoektocht naar actief spel overspeelde hij zijn hand. Toen Robert met een toren en een pion twee lopers aanviel was het gebeurd en kon Mark niet veel later opgeven.

Nico Kuijs speelde ook de Engelse opening waarbij tegenstander Sander Mossing Holsteijn snel met e5 en f5 kwam. Niet de beste aanpak van het Engels maar in de handen van Sander werd het toch weer gevaarlijk. Hoewel de zwarte damevleugel amper was ontwikkeld en de verdachte zetten met de dame wat gehandicapt oogden kon Nico de zwarte opstelling niet weerleggen. Sander  kreeg een pion op e4 en dreigde met zijn paard via e5 naar veld d3 te gaan. Na nog wat zetten kwam er een verrassende paardmanoeuvre en was de partij ineens in het voordeel van Sander beslist.

Piet Kuijs zag een pion vork over het hoofd waardoor hij materiaal verloor maar achteraf bleek het een subliem stukoffer te zijn . Omdat tegenstander Evert nog niet gerokeerd had en zijn toren op de open g-lijn er voor spek en bonen bijstond kon Piet in het centrum zijn pionnen in beweging zetten. Piet had meer dan genoeg compensatie maar uiteindelijk kon Evert het  remise houden!

Wouter Beerse won knap van Rob van den Heuvel die de hele partij moeite had om een zwakke pion op c6 te verdedigen. Paard b8 bleef zodoende lang op stal en gaf wit de gelegenheid om alle stukken goed neer te zetten. De partij duurde tot ver in de blessuretijd maar toen had Wouter eindelijk de vis op het droge. Spannende partij!

Jos Maasdijk kon het na de overwinning vorig jaar nu niet bolwerken tegen Piet van Wonderen.

In een dame,toren en loper eindspel liet hij zich flessen door de getructe Piet die plotseling met de loper op g3 en een schaak met de dame op de onderste rij binnen viel zonder te kloppen. Deze gecombineerde actie was Jos te veel  en hij had erge spijt dat hij het gevaar via de onderste rij had onderschat!

Heel knap was de overwinning van Eric van Benschop tegen Han Duinker. Er leek in een toreneindspel weinig aan de hand en een remise was voor beiden een realistische uitslag. Waar het mis gegaan is voor zwart weet de schrijver niet maar Eric scoorde knap het volle punt!

Frank Sluiter kon eindelijk weer eens op de wekelijkse schaakavond zijn en was blij met Hemmo Dekkers als tegenstander. Of dat na afloop ook nog zo was leek minder voor de hand te liggen, want nadat Frank een eenvoudige vork miste kon hij direct opgeven. Nu weer wat speelritme opbouwen Frank!

1 Eric van der Klooster 1947 1139 100 19 5 14 0 63,2 -1
2 Thomas Broek 2135 1072,5 99 10 8 2 0 90 2