Verslag en stand na ronde 19, gespeeld op vrijdag 28 februari 2014

Thomas Broek slaat toe in blessuretijd!

In de 19e ronde interne competitie speelde Thomas Broek met wit  tegen Eric van der Klooster. In een soort Philidor-achtige opening kreeg  wit een zee van ruimte. De stukken van Eric bleven geparkeerd op de onderste rij en alleen een paard bezette de derde rij. De verleiding voor wit  was dan ook groot om met geweld de zwarte stelling te slopen, maar Thomas bleef voorzichtig. Nadat Eric met d5 grip op de stelling kreeg, leek het niet eenvoudig voor Thomas om verder te komen. Eric bleef heel secuur verdedigen en pas vlak voor twaalf uur in een dame met toren eindspel, kon Thomas de zwarte koning via schaak naar een veld dwingen waarna  verplichte dameruil beslissend was. Jammer voor Eric die na een hele avond zwoegen om de remise veilig te stellen, toch nog tegen een nul aanliep.

Na Eric werd ook Sander met wit  vrijdagavond opgebracht door niemand minder dan  Heleen van Arkel- de Greef.  In de 1…b6 opening  van Heleen, bleef de zwarte  loper ongehinderd de witte lange diagonaal beheersen en deze werd uiteindelijk via afruil onschadelijk gemaakt. Toen was de angel al uit het witte spel gehaald en Sander kwam duidelijk minder te staan. Na het binnenvallen van de zwarte dame kon Heleen  een toren van Sander pakken. Dat leek mooi, maar Sander kreeg daarvoor wel een aftrekschaak met een onduidelijk vervolg en een mogelijk eeuwig schaak. Heleen paste perfect het schaakadvies toe: “Keep it simple, keep it safe” en daarnaast “If your opponent is helplessly, keep him that way”. Heleen schakelde over naar een gortdroog maar totaal gewonnen toreneindspel en daar was geen eer voor Sander mee te behalen, dus zijn opgave was terecht.

Kees Lute kon met wit geen bres in de stelling van Wouter Beerse slaan en hoewel Wouter louter een abonnement op overwinningen of verliezen heeft afgesloten was dit keer de remise onontkoombaar omdat Kees niet verder aandrong met alle risico’s van dien.

Jan van Riel blijft de gemoederen verbazen. Hij schaakt als in zijn beste dagen en ook George ten Bosch verkeek zich  op de taaie Rielman. Natuurlijk- eerlijk is eerlijk- George had de remise moeten pakken, maar hij wilde meer in een stelling die eerder beter voor Jan was dan andersom. Jan had de loper en toren tegen George een paard en toren met pionnen op beide zijden van het bord.  Met een witte loper aanval op pion en toren had George de pion moeten dekken, maar hij liet zijn toren pardoes van het bord slaan. 1-0 voor Jan, die nu gevaarlijk dicht bij de beste tien spelers komt en ook weer even een flinke ratingslag maakt ten koste van de op schaakgebied  flink hoger ingeschaalde George.

Willem Pool lijkt aan een sterke opmars bezig na zijn derde overwinning op rij. Dit keer leek Gerard van Pinxteren met wit een mooie zet te hebben voor misschien wel winstkansen, maar Willem kon  de pseudo sterke zet ontmaskeren en een winnend voordeel pakken.  De voorzitter was in zijn element met deze overwinning, omdat  de overwinning tevens  behaald werd op een bestuurslid en dat geeft deze zege nog wat extra cachet. Uiteraard aast Gerard op een revanche en de heren ontmoeten elkaar vast nog wel een keer dit seizoen.

Boor Fekkes heeft de pech twee keer een zwaar tot middelzwaar kanon geloot te hebben. Boor speelde tegen de sterke Bert van Oudvorst  en leek warempel het beste van het spel te krijgen. De openingen van Boor zien er verzorgd uit en als hij de strategische steken die hij in het middenspel laat vallen kan beperken, gaat hij stappen maken. Bert won een pion nadat een aanval op de witte toren van Boor een pionleverde omdat Boor gewongenwas de dekking op te geven. Toen kwam de ervaring en het ratingsurplus van Bert voor de dag en kon Boor het helaas schudden. 1-0 voor Bert dus.

Gerard Blees dacht dat hij tegen Nico Lute ingedeeld was en had al zin in een ongelooflijk scherp gambiet dat hem een spoedig winstpunt op zou leveren. Helaas voor hem trof hij de veel taaiere Egbert Kooiman. Van zijn gambiet plannen stapte Gerard echter niet meer af en na de Siciliaanse opening van Egbert diende Gerard het Morra-gambiet op als hoofdgerecht. Gerard bleef heel avontuurlijk spelen en offerde en stuk en kreeg een gedekte vrijpion op de 7e rij. In die fase deed Gerard die gewonnen stond het niet helemaal ok. Egbert counterde en er leek nog van alles mogelijk, ware het niet dat….. Egbert zijn 36e zet nog moest uitvoeren toen er – 15.00 op het scherm van zijn klok stond.  Dan is volgens de reglementen je vlag gevallen en Gerard kwam daarmee goed weg en zadelde Egbert met een doorzeurende nul op.

Piet van Wonderen begint beter in vorm te raken. Tegen de andere Piet, namelijk Kuijs die ook met vormproblemen kampt wist Piet van W. in de Rubinsteinvariant van het Frans het initiatief te pakken en niet meer af te staan. Direct na de opening was er nog weinig aan de hand na de 11e zet van wit zie diagram

Hier had  Piet K. de mooie positie van de dame kunnen zekeren door ….b5, of kiezen voor een directe aanval op het centrum met Td8 en c5.

Hieronder de volledige partij:

Piet van Wonderen-Piet Kuijs

1. e4, e6  2. d4, d5  3. Pc3, dxe4  4. Pxe4, Pd7  5. Pf3, Pgf6  6. Pxf6+, Pxf6  7. Ld3, b6  8. Lb5+, Ld7  9. Lxd7+, Dxd7  10. Pe5, Dd5  11. 0-0,Ld6 De balans tot dusverwit staat een fractie beter 12. Te1, Td8 hier waren  zetten als ..b5 ( de dame staat mooi gecentraliseerd) of …c5 beter  geweest   13. c4, Db7  14. Da4+, b5  15. Dxb5+,Dxb5

16. cxb5, (…wit staat nu wel iets beter, maar zwart heeft een mooi veld voor zijn paard op d5)… Lb4 ( doe wat met je paard Piet K.)  17. Td1, Lc5? (Deze loper moet zich nu verder terugtrekken.)  18. Le3,( Pc6 was nog sterker) Lb6? (Het verkeerde veld!) Nu gaat het hard..

19. a4, a5 (Uit nood geboren…)  20. bxa6 e.p., La5  21. Pc6, Td5  22. b4, Lb6  23. a5, Td6  24. axb6! en zwart gaf op (1-0). Commentaar Piet v.W en Hans

Tobias speelt  de laatste tijd een stuk sterker en wist Nico Lute lelijk te verrassen.  Nico had zelfs geen tijd meer om “shit” te zeggen zo gedecideerd werd hij weggespeeld door de jeugdige Tobias.

1 Thomas Broek 2183 1304,33 100 15 10 5 0 83,3 1
2 Heleen van Arkel-de Greef 2072 1241 99 15 10 4 1 80 1