Verslag en stand na ronde 19, gespeeld op vrijdag 8 februari 2019

Victor ontsnapt!

In de 19e ronde interne competitie speelde Matthias met wit tegen Victor. Het was een gevecht waarbij Matthias zijn tweede plaats wilde consolideren en Victor zijn eigen plannen had. “ Ik weet al welke stelling we rond de 11e zet op het bord hebben”, aldus Victor vooraf .

En zo ziet het er dus uit, als je je schaakhuiswerk goed gedaan hebt. Ontspannen en met vertrouwen wacht Victor het verloop van de partij af. Tot zet 14 wordt alles bijna achteloos uit de mouw geschud!

Dat scheelt alvast wat tijd, dacht Victor en inderdaad verschenen de eerste 14 zetten in sneltreinvaart op het bord. Matthias speelde weer zijn 4-pionnen aanval tegen het Koningsindisch van Victor. Een uitermate scherpe variant die dynamisch spel oplevert en veel rekenwerk met zich meebrengt.  Matthias heeft al veel slachtoffers gemaakt met deze agressieve opening (vraag maar aan Piet van W.) en de vraag was of Victor dit kon bolwerken.  In de analyse bleek later, dat Matthias een aantal kansen heeft gemist om groot voordeel te verkrijgen. Op het eind had hij nog wel een plus, maar met een witte open koningsstelling en weinig tijd voor wit vonden de spelers elkaar in een remise.

Hieronder de partij :

Zwet, Matthias van – Vries,Victor de [A68] ronde 19,  08.02.2019

1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.Nc3 Bg7 4.e4 d6 5.f4 0–0 6.Nf3 c5 7.d5 e6 8.Be2 exd5 9.cxd5 Bg4 10.0–0 Nbd7 11.a4 Re8 12.h3 Bxf3 13.Bxf3 a6 14.a5 b5  15.axb6 Qxb6 16.Ra4 c4+ 17.Kh2 Qc7 18.e5, het witte voordeel loopt op,..dxe5 19.d6 Qc5 20.Bxa8 Rxa8 21.f5, ook een zet als dame f3 zou sterk geweest zijn, e4 22.fxg6 hxg6 23.g4, dit breekt de witspeler later op, Ne5? oeps, dit is een blunder, paard b6!

Wit aan zet, staat al goed, maar hier kan hij op de 24e zet zeer gunstig liquideren!

24.g5,(Rxf6! +-, misschien nog net niet ” It’s all over” ) Nh5?(Nd7) 25.Nxe4, Qc6  Het is een uitermate ingewikkelde stelling geworden. Na de volgende witte zet komt zwart in het voordeel 26.Nf6+( Qc2!, …kom er maar op) Nxf6 27.gxf6 Bf8 28.d7 Nd3 29.Qf3 Qxa4 30.Qxa8 Qxd7 31.Bh6 Qd6+ 32.Kg2 Qb4 33.Bxf8 Qxf8 34.Qxa6?(Qxf8) Qc5 35.Qa8+ Kh7 36.Qe4 Qg5+ 37.Kh1 Qh5 38.Kh2 Qb5 39.Qh4+ Kg8 40.Qd4 ½–½

Ook Han Kemperink met wit en de veel sterkere Rob van den Heuvel speelden een lange en spannende partij. Han verliet snel de theorie met f4( Paard f3 was op zijn plaats geweest) in een Aljechin opening.Rob kwam eerst beter te staan, maar Han herstelde zich knap en kreeg voordeel.Han had beter kunnen rokeren want zoals het nu ging werd het voordeel weer uit handen gegeven.

Op de dame vleugel van wit vond de strijd plaats en na het binnenvallen van een zwarte toren kreeg Han problemen. Rob voerde de druk op en na een grote ruil werden zijn lopers moordend en kon Han opgeven.

Rob staat nu knap op de 2e plaats.

Willem Pool had goed de smoor in dat hij van Piet Kuijs verloor. Hij was niet tevreden over zijn eigen spel en zei “ Gauw vergeten maar”.. “ Helemaal niet” reageerde Piet als door een adder gebeten, “Het was een prachtpartij”…”ik ga hier nog lang van nagenieten”.  Wat kan de beleving van het spel toch verschillend zijn…. Gelukkig komen er gewoon weer nieuwe kansen, elke partij weer!

Ook Hans Leeuwerik verloor tegen Heleen en teleurgesteld als hij was,had hij geen zin meer in een analyse.  “ Dus je gaat de partij thuis maar aan het infuus leggen Hans?” aldus een plagende Gerard van Pinxteren, die zelf won van Hidde die noodgedwongen zijn zetten niet met de schrijfhand kon noteren vanwege een sleutelbeenbreuk.

Gerard Kuijs won knap van Hans Schagen, die dit keer niet in de Fischer-modus bezig was. Gerard had in de turbofase wel de betere stelling en ook nog meer tijd. Dit keer liet Gerard zich niet gek maken en speelde gecontroleerd Hans Schagen naar een nul. In mindere stelling ging Hans door zijn vlag en verloor.

Wouter Beerse smaakte het genoegen om met de witte stukken na een hele reeks nederlagen nu eindelijk eens te winnen van ‘Angstgegner’  Nico Kuijs. De manier waarop zal Wouter veel voldoening hebben gegeven. In een loper(Nico) tegen paard(Wouter) eindspel, kon Wouter met een pionnenoverwicht op de damevleugel zijn tegenstander tot opgave dwingen. Secuur en tot op het laatste moment alert greep Wouter het punt.

1 Thomas Broek 2145 1152,17 100 11 8 3 0 86,4 1
2 Rob van den Heuvel 1931 1061,67 99 14 7 5 2 67,9 0