Verslag en stand na ronde 10, gespeeld op vrijdag 9 november 2018

Van Zwet dankzij kalmte koploper, 4e team verliest en Van Wonderen weinig koningsgezind.

Bovenstaand in het kort samengevat de hoogte- en dieptepunten van de 10e ronde interne en externe competitie. Matthias was spekkoper op vrijdagavond j.l. Hij speelde met wit tegen Piet Kuijs. Matthias had zich helemaal ingesteld om met de zwarte stukken tegen Heleen te spelen maar die had afgezegd. Nu kwam Piet Kuijs uit de koker rollen. Vorige keer werd het remise en ook nu kwam dezelfde variant weer op het bord. Het werd een hele lange zit voor de heren, waarbij de kansen gelijk leken. Uiteindelijk was Matthias in de eindfase het meest stressbestendig en pakte Piet in. Hoewel Piet vorige week ondanks de zenuwen toch de winst pakte, lukte het hem niet nog een keer. Matthias gaf toe dat de uitslag ook andersom had kunnen zijn. Misschien moet Piet aan de Pleegzuster Bloedwijn gaan om hem wat te kalmeren en  hem rationeel te laten denken in tijdnood ….

Piet van Wonderen had altijd veel op met het Koningshuis, zelfs zoveel dat hij altijd jarig was op 30 april. Ondanks dat Koningsdag nu op 27 april gevierd wordt blijft Piet gewoon jarig op 30 april. In de partij tegen Thomas Broek, waarbij Piet de zwarte stukken had, leek hij doof voor de smeekbede van zijn koning (30 april is 30 april…). Kon de koning praten dan had deze na loper b5 schaak gezegd:  “ Alsjeblieft Piet, laat me naar f8 gaan zodat ik wat kan schuilen”..  Piet plaatste echter foutief zijn loper op d7 om het schaak op te heffen. Nu werd zijn koning echter het open veld ingetrokken en genadeloos verpulverd door “The Thomas”.

Broek, Thomas – Wonderen, Piet van [D32]

Tarrasch verdediging 1.Nf3 d5 2.c4 e6 3.d4 c5 4.cxd5 exd5 5.Nc3 Nf6 6.Bg5 cxd4 7.Nxd4 Nc6 8.e3 Bb4 9.Be2 h6 10.Bxf6 Qxf6 11.0-0 Nxd4 12.exd4 Bxc3 13.Bb5+ Bd7? 14.Bxd7+ Kxd7 15.bxc3 Rhe8 16.Rb1 b6 17.Rb5 Qe6 18.Qf3 Kc6 19.c4 Rad8 20.cxd5+ Rxd5 21.Rxd5 Qxd5 22.Rc1+ Kd6 23.Qa3+ 1-0

En Piet geeft op na dame a3 schaak, er gaat teveel materiaal verloren.

Hans Schagen speelde tegen Jan van Riel een thematisch toreneindspel mooi uit. De tweede Hans bemoeide zich ermee en dacht dat Jan remise kon houden, dat het zelfs een theoretische remisestelling was. Dat bleek een misvatting, Hans S. liet zien dat hij – ook als Jan geen blunder (Kf7 en na Th8 en Txb7,Th7+ etc.) had gemaakt – het simpel kon uitschuiven naar winst. Mooi gedaan Hans!

Theoretische remise ja, maar dan zonder zwarte f- en h-pion en witte g- en h-pion.

Egbert Kooiman had geen kind aan Han Duinker en op de foto is te zien hoe hij zijn “pigs on the seventh” ( zoals dubbele torens op de 7e rij wel genoemd worden in het Engels) heeft geplaatst en dat was beslissend. Zie hoe Han mat gaat.

Het Mat van Han

Mark Min speelde zijn eerste partij dit seizoen en is gelijk zijn ongeslagen status kwijt. Hoewel hij in een gecompliceerde stelling met de zwarte stukken zeker niet minder leek te staan, liet hij zich door de op papier zwakkere tegenstander Gerard Kuijs uiteindelijk in de luren leggen.  Gewoon weer wat wedstrijdritme opdoen Mark..!

In de beginfase heeft wit wat voordeel.

Geer heeft een nieuwe trui en de man met de baard is Mark

Victor kreeg met de witte stukken te maken met een obscure opening van Hemmo die een snel  f5 speelde in de 1.e4 opening. Verrassend en daarom  potentieel gevaarlijk als je dit onderschat. Victor reageerde echter goed en kon het initiatief pakken en druk zetten op de zwarte stelling. Het werd steeds lastiger voor Hemmo om overeind te blijven en hij verloor uiteindelijk omdat de aanval te sterk werd.

Hemmo onder druk…een stuk achter en de dame moet weg.

Boor is ook weer ‘back in business’, speelde zijn eerste interne partij en won tegen Rene van der Linden.

Het 4e team verloor helaas tegen het viertal van Assendelft 2 met 3 ½ -1 ½ . Alleen teamleider Pieter Dijker won. Peter Smit remiseerde en Frank en Nico verloren helaas. Nu in de return dan maar het punt pakken heren!

Voor de WK match volgers: check ook eens het Youtube-kanaal van Agadmator.

1 Matthias van Zwet 1819 637 100 10 6 2 2 70 0
2 Heleen van Arkel-de Greef 2054 619,83 99 6 5 1 0 91,7 -2