Verslag en stand na ronde 28, gespeeld op vrijdag 13 april 2018

Thomas loopt weer in!

In de 28e ronde interne competitie wist Thomas door een overwinning op Eric weer een stukje dichterbij de koploopster Heleen te komen. Heleen kwam zelf niet verder dan remise met zwart tegen Rob. Er zijn nog 9 ronden te spelen en omdat de bondsverplichtingen na komende zaterdag afgelopen zijn voor Thomas kan hij zich de laatste 8 ronden op de clubtitel gaan richten. Ook Sander heeft nog kansen, dus het wordt nog een spannend slot, met de laatste 5 ronden weer nummer 1 tegen 2, 3 tegen 4 enz…..

Nico Kuijs maakte zich op voor een revanchepartij tegen zijn neef Gerard die de laatste onderlinge ontmoeting won. Het werd een gesloten Spanjaard, waarbij het centrum werd dichtgeschoven. Gerard richtte zich op een aanval via de damevleugel, Nico zocht de confrontatie op de koningsvleugel van wit. Na de opening werd duidelijk, dat de aanval van Nico er veel gevaarlijker uitzag dan de aanval van Gerard op de andere kant van het bord. De stukken van Gerard werkten niet goed samen en leken wat klem achter de pionnen te staan. Toen Nico een open g-lijn kreeg met een directe aanvaarroute naar de witte koning werd duidelijk dat Gerard een zware avond tegemoet ging. De aanval van Nico sloeg fraai door en Gerard moest met mat of groot materiaalverlies genoegen nemen. Zover liet hij het niet komen en hij feliciteerde neef Nico met zijn verdiende overwinning.

Wie komt er eerst?

De twee Pieten (Van Wonderen en Kuijs) maakten er een spectaculaire partij van. Piet K. kwam met duidelijk voordeel uit de opening en kon via de open d-lijn met stukken van zwaar kaliber infiltreren. Daar kon Wonderman aanvankelijk weinig tegenoverstellen en zwart leek te wankelen na de murw-zetten van Piet K. Toen wit een paard offerde leek dit een sterke voortzetting te zijn maar verkeek hij zich op de tegen-kansen van zwart. Wonderman sloeg door op g-3 met een dreigend mat maar Kuijs pareerde prachtig. Daarna kwam zwart op winst te staan, maar een oude fout brak hem op: te weinig rekening houden met de kansen van de tegenstander. Piet K. reageerde zeer alert en kon nu zelf met een matdreiging gaan werken. Nu reageerde zwart wel alert en bood vervolgens in ongeveer gelijke stelling remise aan, hetgeen wit aannam. Een heel boeiend gevecht!

Oei,oei…Piet K. gokt en laat het paard slaan. Gokken doe je voortaan maar op Duindigt Piet…..

Henk van der Eng en Matthias van Zwet maakten van hun partij ook een meeslepend gevecht. Henk bediende zich van een oud beproefd recept: de Botwinnik-opstelling in de Engelse opening. Matthias antwoordde thematisch met f5, Henk ging met de pionnen op de damevleugel aan de gang. Op de damevleugel kwam het vast te staan, maar Henk kon met voordeel zich een open e-lijn toe-eigenen. Zwart verdedigde nauwkeurig, om het binnendringen van een toren te voorkomen. Toen dat uiteindelijk toch gebeurde kon wit echter niet verder komen. Wellicht had Henk eerder met h3 en g4 moeten gaan werken om zijn lamme loper op g2 te activeren, maar daar kleefden ook weer wat nadelen aan. Zoals het nu ging werd het remise.

Evert Schmit speelde tegen Victor de Vries en het was opvallend hoe sterk Victor tegen Evert speelde. Victor lijkt met de week sterker te gaan spelen en voor de oude schaakrotten is het verrassend om tegen een jeugdspeler te merken dat zij alles uit de kast moeten halen om hem eronder te houden….. Het lukte Evert niet en met een remise boekte Victor andermaal een uitstekend resultaat!

Hemmo Dekkers speelde met zwart tegen Jan van Riel en de partij eindigde met een mooi toreneindspel. Mooi voor Hemmo dan, want hij wist de technisch gewonnen stelling fraai te winnen. Jan probeerde nog wat te rommelen, maar zag het hopeloze van zijn missie in en staakte de strijd.

Hemmo:’Dit ga ik niet meer uit handen geven….’  (Dubbelklik op de foto voor details)

De bondscompetitie zit er weer op en afgelopen vrijdag gaven de spelers van het 3e team het tot dusver dramatisch verlopen seizoen nog een beetje glans door te winnen van Kijk Uit 3. Dit team kwam met slechts 5 spelers opdagen, de 6e (een IJmuidenaarling) was ‘afwezig zonder geldige reden’….  Ook was er 1 voor de partij de weg al kwijt door aan te bellen bij Helmbloem 4, het huis van de secretaris, maar niet de speellocatie. “ Joa… ik had via google maps gekeken en daarom was ik daar.. ik vond het ook al wat aan de kleine kant daaro” aldus een IJmuidenaar. De vrouw van de secretaris Egbert had geen zin in schaak, dus de man werd heengezonden. Uiteindelijk werden de IJmuidenaren door een heldhaftig schaakoptreden van Bart Schlosser knock-out “ge-mapt

1 Heleen van Arkel-de Greef 2039 1649,5 100 22 12 9 1 75 0
2 Thomas Broek 2184 1510,3 99 16 13 3 0 90,6 0