Verslag en stand na ronde 15, gespeeld op vrijdag 15 december 2017

Van der Linden wint weer!

Na 10 (!) schaaknederlagen op rij zullen er zeker schakers zijn, die het hoofd laten hangen en denken aan stoppen met schaken. Zo niet Rene van der Linden. Het verdient alle lof dat hij keer op keer voor een beter resultaat gaat en zie, de aanhouder wint! Vorige week werd Nico Lute opgebracht en dit keer was Frank Sluiter aan de beurt. Het werd een marathon-partij, waar veel reeds uitgespeelde schakers naar keken. “Over en weer werden fouten gemaakt” zo gaf Rene na afloop sportief toe. Het was Frank die in de zeer spannende eindfase, waarbij Rene nog maar 30 seconden op de klok had de laatste fout maakte. Frank liet een loper in staan en daarna kon Rene promoveren met een pion en werd Frank matgezet. Oeff….

Matthias van Zwet ging met zwart langs de afgrond in zijn partij tegen Boor Fekkes. Nadat Boor via een familieschaak een toren pakte, leek het gedaan met Matthias. Boor had echter buiten de kracht van de verbonden vrijpionnen gerekend en kon ondanks zijn materiaalvoorsprong de pionnen niet lamleggen. Na promotie van een zwarte pion was het bekeken en won Matthias zijn eerste partij na zijn hernieuwde entree bij de schaakvereniging Castricum.

Piet van Wonderen verloor van Heleen nadat hij een onderste rij mat over het hoofd zag. Heleen loopt nu verder uit op de directe concurrenten, omdat Sander en Eric remiseerden en Thomas niet speelde.

Han Duinker kreeg met zwart met een hele serie aanvalspionnen te maken van Nico Kuijs. Han werd steeds verder teruggedrongen en moest uiteindelijk capituleren. Na een goede seizoenstart moet Han helaas weer een pas op de plaats maken en hij valt weg uit de top tien.

Het 2e team lijkt weer op de goede weg door met overtuigende cijfers (6 ½ -1 ½)   te winnen van de Waagtoren 6.  Met 6 soms nog zeer jonge spelers is het altijd uitkijken. Het zou zomaar kunnen dat als deze wedstrijd in dezelfde opstelling over pakweg 1 jaar wordt gespeeld, de uitslag omgekeerd is! Vaak kloppen de ratings ook niet omdat, de ontwikkeling van de jonge spelers heel snel gaat. In de analyse na de partij wees Piet Kuijs Waagtorenspeler Milan de Boer op een zet waar mee hij een gewonnen eindspel had kunnen bereiken tegen Willem Pool.

Toernooischaker en Waagtoren kopman Klaas Jan Koedijk kwam in het middenspel in een paardengevecht terecht. Het was een strijd tussen een kreupel en een triomferend paard. Nadat Hans een paard kon pennen met zijn dame, verloor Klaas Jan enigszins ongelukkig door zelf een verliezende paardzet te doen, waarna Hans L. een winnende paardzet uitvoerde.

Het witte paard stond al ongelukkig op g1, maar door naar e2 te springen, transformeerde het zwarte paard op e5 zich in een nachtmerrie voor wit. Waar gaat deze ‘Black Beauty’ heen?

Met deze flinke matchoverwinning draait Castricum 2 weer goed mee in de middenmoot.

1 Heleen van Arkel-de Greef 2024 985 100 12 8 4 0 83,3 2
2 Thomas Broek 2239 762,1 99 8 6 2 0 87,5 -2