Verslag en stand na ronde 12, gespeeld op vrijdag 24 november 2017

Herstel schaakteam Castricum!

Het eerste team van de schaakclub Castricum heeft zich hersteld van de eerste tegenslagen in de competitie in de eerste klasse b van de NHSB en wist, met een volledig en sterk achttal De Waagtoren 3 uit Alkmaar nipt te verslaan!
De eerste twee wedstrijden werden respectievelijk  verloren en gelijkgespeeld, maar toen was het team niet compleet.
Tegen De Waagtoren 3 ging het goed en werd een degelijke overwinning behaald.
Mark Min gaf het goede voorbeeld en zette Castricum op een 1-0 voorsprong door een simpel, maar logische combinatie uit te voeren. Eric van der Klooster besloot met zijn opponent tot een gelijkwaardige remise, waarna Wouter Beerse de eer aan zijn tegenstander moest laten.
Fred Kok bewees in prima vorm te zijn en gaf zijn opponent weinig kans middels een mooie kwaliteitswinst. Hij bleef geconcentreerd en speelde de partij goed uit.
Ook Rob van den Heuvel speelde een goede partij, maar faalde op de twaalfde zet, waarop hij een winnende combinatie kon uitvoeren. Hij verloor uiteindelijk een pion en kon zijn partij niet meer redden in het eindspel.
Nico Kuijs stond goed  met zwart, maar liet zich verrassen in een enigszins onzorgvuldig gespeeld eindspel. De witte koning kwam te snel in het spel en de witte toren sloot de e-lijn af, waardoor de zwarte koning werd afgesneden.
Heleen van Arkel won fraai in het middenspel toen haar opponent zich verslikte in een combinatie.
Als laatste was Sander Mossing Holsteijn nog bezig. Hij ging langs de rand van de afgrond, toen zijn tegenstander in tijdnood niet voor de beste zet koos met een combinatie op de achtste rij. Sander wist, geconcentreerd spelend, het over gebleven eindspel mooi te winnen.
Zo kwam er een positief einde aan deze spannende wedstrijd die gewonnen werd door Castricum!

Piet van Wonderen

In de 12e ronde interne competitie kon runner-up Han Duinker het niet bolwerken tegen Kees Lute en moet Han toch langzaamaan erkennen dat de zware jongens nog een maatje te groot zijn. Door zijn degelijke spel wist Kees de overwinning binnen te slepen en hij staat nu op een mooie 4e plaats.

Piet Kuijs zit in een vormcrisis, zoveel is duidelijk na zijn zeer ongebruikelijke …d5 op het e4 van Piet van Wonderen. Waarschijnlijk de eerste keer dat Piet dit probeerde in een serieuze partij, waar hij normaal gesproken Frans als antwoord op 1.e4 heeft. Zelfs neef Gerard zei enigzins lachend: ” Wat is Piet (K.)nu eigenlijk aan het doen”?

Piet K. had gehoopt 2.e5, een slap zetje waardoor zwart direct beter staat omdat hij 2…c5 kan spelen en zijn loper op c8  buiten de keten kan brengen. Nu moest hij alles zelf gaan bedenken in de openingsfase. Dat liep niet goed af, Piet van W. kreeg een kanjer van een aanval en nadat Piet K. nog een kans had gemist, was het over voor hem.

Trouwens toch een slechte avond voor de Kuijssen want alle 3 verloren hun partij. Opvallend was dat de twee Gerards binnen 1 week twee keer tegen elkaar speelden. Dinsdag j.l. in Bakkum en vrijdag j.l. dus weer. Het werd dezelfde uitslag als Ajax tegen Panathinaikos in 1971. Voor Gerard van P. wel te verstaan.

Langste partij (tegen de 80 zetten)van de avond werd gespeeld door Hans L.met wit tegen Evert. Evert verdedigde bewonderenswaardig knap een stelling met een loper minder en ook nog maar weinig tijd op zijn klok. Had Hans in de diagramstelling nog even langer gekeken, dan had hij gezien wat Evert ook al zag, namelijk dat het door wit beoogde matnet er ook daadwerkelijk was, Opdracht: wit is aan zet en wint

” Ik wilde al opgeven Hans” aldus een opgewekte Evert na afloop van de partij!

De zwarte koning kan niet zetten vanwege mat  en de toren moet op de 6e rij blijven omdat het anders mat in 2 is. Hans zette zijn toren op de onderste rij en hoopte op koning h4, waarna het na toren f3 uit is. Zoals het in de partij ging liet Hans de koning ontsnappen en Evert kon een niet meer verwacht halfje bijschrijven….

Oplossing opdracht: de toren moet op de 4e rij blijven dus met toren d4 wint wit: 1.Td4,Tb6 2. Td8 is 1-0 (..Kh4 3. Td3)

1 Heleen van Arkel-de Greef 2024 714 100 9 5 4 0 77,8 1
2 Eric van der Klooster 1917 644,8 99 11 4 6 1 63,6 -1