Verslag en stand na ronde 23, gespeeld op vrijdag 3 maart 2017

Stuivertje wisselen…..

Vrijdag 3 maart moest Ger Holsteijn zijn 1e plaats weer afstaan aan Thomas Broek. De tegenstander van Ger, Eric van der Klooster bracht het Oudindisch op het bord met een vroeg loper g4. Een degelijk systeem dat ook door Tigran Petrosian vaak werd gebruikt tegen 1.d4. Hoewel wit wat meer ruimte kreeg, bleef de partij steeds binnen de remisemarge en kon Ger geen vuist maken tegen de betonstelling van Eric.

Thomas Broek speelde dit keer een Spaanse opening met zwart tegen Nico Kuijs die eerder in het seizoen met de Engelse opening kwam en daarmee verloor. Het werd een ingewikkelde strategische partij waarbij niet direct te zien was wie er beter stond. Toch wist de getructe Thomas weer eens matbeelden in de stelling te brengen en met een toren op de open g-lijn en een zwarte dame op de onderste rij was het na de hele vervelende zet…Lc5,( waarna de g1 dekkende witte loper de controle van g1 verloor) plotseling uit. Thomas weer op kop, maar wellicht kan Ger komende weken weer goede zaken doen omdat Thomas twee keer niet speelt.

Wouter Beerse, die net vader is geworden van dochter Emma, speelde een prachtpartij tegen Hans Leeuwerik. De beslissing viel in het middenspel toen Hans twee pionnen offerde voor tegenspel. In een erg ingewikkelde stelling bleef Wouter met nog enkele seconden op de klok heel koel en won gedecideerd. Daarmee doet hij weer helemaal mee in de race voor de clubtitel.

Hemmo Dekkers liet zien hoe je de Stonewall van Gerard Kuijs eigenlijk moet behandelen. Waar veel sterkere spelers moeite hebben de ‘muur’ te slechten kreeg Hemmo veel betere lopers, een open b-lijn en een gevaarlijke pion op a6. Dit waren teveel ‘goodies’ voor Hemmo en Gerard kon het niet bolwerken. Hemmo wist met 55 ratingpunten minder dan Gerard,de overwinning te pakken. Knap gedaan!

Egbert deed het dunnetjes over tegen Mark die extreem offensief speelde. Na Egbert’s  mooie … Tc6 ( verdediging en ontwikkeling!) was de aanval van Mark krachteloos en kon Egbert zelf een initiatief ontplooien. Toen Egbert kon liquideren, gaf Mark op in een hopeloze stelling. Wil Mark soms de ratingstumper van februari Hans L. naar de kroon steken? Hij is hard op weg….

Piet Kuijs kreeg waar hij zin in had: een lekker weekend met een overwinning op zak. Dat geeft altijd een heerlijk gevoel weet hij uit ervaring. En hij weet waarover hij praat na 10 nederlagen dit seizoen, dus ook die andere kant heeft hij meegemaakt. Slachtoffer van de dadendrang van Piet was de gebruinde Hidde Brugman die vorige week nog zo grondig het weekend van Piet’s broer Nico verpest had.

Piet wilde zeker wraak nemen voor zijn jongere broer. Hidde bracht veel tactische grappen in de stelling maar Piet pareerde goed en pakte het initiatief en de overwinning.

De andere Piet namelijk van Wonderen kreeg lelijk “ VAN ONDEREN!!!!!” want met veel geraas viel er een enorme woudreus op zijn bord met het opschrift Heleen. Piet was druk bezig iets omver te zagen en viel na een Schotse opening met tegengestelde rokades aan met torens en dame op b2. ( Er dreigt maaaaaat!!)Er volgde een stukoffer overgaand in een torenoffer en even later viel er een slachtoffer. Maar dat was niet Heleen…… Piet werd geplet door een in de verkeerde richting omvallende Van Arkel-boom. “ Ik deed zelf niets” zei Heleen nog…..

Boor Fekkes maakte de arme Peter Smit een stuk afhandig en speelde de partij vervolgens mooi uit. Na een moeilijke periode lijkt Boor weer aan de goede kant van het bord te zitten!

1 Thomas Broek 2203 1262,7 100 14 10 4 0 85,7 0
2 Ger Holsteijn 1757 1225 99 22 9 9 4 61,4 0