Verslag en stand na ronde 17, gespeeld op vrijdag 8 februari 2013

Schakers Castricum verslaan Wormerveer en bizarre schaakzet zorgt voor ophef!

In de 5e ronde externe competitie speelde Castricum afgelopen vrijdag tegen Wormerveer.

Wat verwacht werd van tevoren, kwam helemaal uit want Castricum won verdiend met 6-2 tegen de Wormerveerders. Alleen Mark Min zorgde voor een smetje door te verliezen van de qua rating sterkste speler van Wormerveer. Verder remiseerden Gerard van Pinxteren en Eric van der Klooster. Robert van der Wal, Heleen van Arkel- de Greef, Piet van Wonderen, Hans Schagen en Gerard Kuijs wonnen alle vijf.

Aangetekend moet eerlijkheidshalve worden dat de schaakclub uit Wormerveer, die uit slechts dertien leden bestaat op de laatste twee borden schakers noodgedwongen liet meespelen met een rating van 817 en 1342.

Ook werd er weer interne competitie gespeeld en hoe! Wouter Beerse moet vrezen dat het zo langzamerhand gedaan is met zijn hoge positie.

Wouter kwam er met wit niet aan te pas tegen Sander Mossing Holsteijn. Hoewel Wouter vaak succes oogst met zijn eigenzinnige en creatieve spelopvatting, maakte hij het dit keer wel erg bont.

Gedurende het grootste deel van de partij bleef zijn hele koningsvleugel onontwikkeld. Bepaalde wetten kunnen nu eenmaal niet worden genegeerd en Sander profiteerde  met mooi veldspel en diverse tactische dreigingen, die Wouter uiteindelijk niet meer kon pareren. 0-1 voor Sander en Wouter staat nog slechts met een banddikte op kop voor Sander.

De partij tussen Evert Schmit met wit en Maarten Froma kwam wel heel bijzonder aan zijn eind:

Tot en met de 32e zet van wit Lh5-f7 werd er keurig genoteerd door Evert en Maarten.

Beide spelers waren allebei in tijdnood en toen deed Maarten een zet die Evert volledig in verwarring bracht. Hij pakte Evert’s paard op e7 van het bord en zette daar Everts loper van d6 voor in de plaats. Uiteraard geen opzet, maar wel een verrassend slimme actie van Maarten. Deze ‘Fred Kaps’ verdwijntruc kostte Evert een vol stuk:

Evert zette de klok stil en vroeg Maarten wat zijn laatste zet was. Hij zei: “ik heb je paard eraf geslagen”. Evert zei: “ja, met mijn loper, dat mag niet, en hoe heb je dat dan genoteerd, kijk nog eens goed”. Maarten had  Lxf8 opgeschreven en was zich echt van geen kwaad bewust en Evert was het spoor volledig bijster.

Kees Lute werd er bijgehaald. Die kon er ook geen touw aan vastknopen. Tot en met de eerste stelling was de partij uitstekend te reconstrueren, Evert en Maarten hadden zoals gezegd, beiden keurig genoteerd. Alleen die laatste move dus niet. Gelukkig kwam Maarten toen met het aanbod om de partij als remise te noteren. Eind goed al goed.

Piet Kuijs smaakte het zoet der overwinning door na een eerdere nederlaag dit seizoen op overtuigende wijze Henk van der Eng te verslaan. De Nimzoindiër van Henk werd door Piet vakkundig ontleed en gefileerd. Henk leverde een pion in maar leek wat aanvalskansen op de witte dame te krijgen.

Uiteindelijk bleek het om een ‘fata morgana’ te gaan en werd Henk’s dorst naar een nieuwe overwinning  op Piet niet gelaafd.

Willem Pool werd verrast door het hardnekkige spel van tegenstander en nieuwkomer Boor Fekkes. Laatstgenoemde speelt net zo taai als zijn naam zeldzaam is.

Beide heren waren als laatste nog bezig en de partij werd uitgemolken tot er geen andere uitslag mogelijk meer was dan remise.

Frank Sluiter lijkt zijn Tata-vorm vast te houden na een mooie overwinning op Nico Lute.

Frank bleef de hele partij rustig en pas na opgave van Nico door mat,  liet hij zich verheugd van zijn stoel vallen. Deze jongen gaat nog voor ophef zorgen!

Het juniorenduel van Marnix Deurloo tegen Victor de Vries viel uit in het voordeel van de laatste. Victor heeft de voornaam van een geduchte schaker en lijkt mogelijkheden te hebben om zich uit de onderste regionen los kunnen te worstelen.

Hans Leeuwerik

1 Beerse, W. 1098,5 100 17 11 2 4 70,6 5