Verslag en stand na ronde 7, gespeeld op vrijdag 21 oktober 2016

IJsBeerse koelbloedigheid laat Pool smelten!

Met zeer koelbloedig spel deed Wouter Beerse zijn bijnaam “IJsBeerse” weer eer aan. Willem Pool was nog trots lijstaanvoerder en dat wilde hij nog wel even zo houden.  Na een onconventionele opening met witte pionnen op c4,d4 en f4 oogde de witte opstelling enigszins vreemd.  Zwart liet wit toe dat deze veel ruimte pakte op de damevleugel en de zwart stukken kwamen passief te staan. Na een geval van overbelasting sloeg wit door de zwarte stelling heen, die gelijk onhoudbaar werd. Opgave door Willem volgde en daarmee verdwijnen zijn gedachten aan consolidatie van zijn topklassering  als sneeuw voor de zon. Wouter daarentegen mag zich nu koploper noemen met vlak daarachter Nico Kuijs.

Nico speelde een hele degelijke partij met zwart tegen Hans Leeuwerik. Uit de opening kwam Nico gedrongen te staan door zijn loper op f8 in te sluiten. Toch was het Nico, die gaandeweg de partij zich los kon werken nadat wit b5 toestond hetgeen hij met a4 had kunnen voorkomen. De zwarte stelling werd steeds beter en nadat wit verzuimde een sterke zwarte loper op f6 met loper g5 tot afruil te dwingen, zette hij de verkeerde toren op e1 waarna  kwaliteitverlies onvermijdelijk werd. Het afrondende spel werd prima gedaan door Nico, die verdiend een winstpunt pakte.

Rob vanden Heuvel en Piet van Wonderen speelden een spectaculaire partij. Met beide koningen op de tocht was het moeilijk in te schatten wie nu de beste papieren had. Uiteindelijk won zwart een kwaliteit maar leek het nog lastig voor Piet om te gaan winnen door een sterk wit paard en zijn volledig openliggende eigen koningsstelling. Toch wist Piet het klaar te spelen om Rob te verrassen met een  goede samenwerking van dame en toren en daardoor de winst te pakken.

Eric van der Klooster trok met allerlei offers de stelling van Piet Kuijs open, die moest constateren dat er geen kruid meer gewassen was tegen de witte invasie  en met mat in het vooruitzicht opgaf.

Bart Schlosser zorgde voor een verrassing door de sterkere Gerard Kuijs op een nederlaag te trakteren. De altijd zo stevige Stonewall van Gerard werd deskundig door Bart van de verbindende cementlaagjes ontdaan  en het duurde niet lang voor de Hollandse vesting uit elkaar viel.

Natuurlijk speelde Gerard weer eens “veel te lang door” volgens toeschouwer en neef Piet,  maar dat weet iedere tegenstander nu wel en daarom was Bart tot het eind toe geconcentreerd om met een loper meer het punt binnen te halen.

Pieter Dijker maakt iedere week vorderingen, maar verviel afgelopen vrijdag toch weer tot het begaan van een schaakzonde, namelijk het offeren van een stuk voor twee pionnen. Natuurlijk…. interessant zo’n offer maar tegen een speler  met ruim 300 punten meer achter zijn naam niet verstandig.  En de uitzondering op de regel dat het verkeerd is om een dergelijk offer te doen, werd helaas voor en door Pieter  niet in de praktijk gebracht. 1-0 voor de Kooiman en dat was voor hem gewoon mooi man!

Nico Lute moest een revanche toestaan aan Rene van der Linden, die een aantal ronden geleden nog verloor van Nico. Bijkomende schade voor Nico was dat hij nu de rode lantaarn weer overneemt van Rene!

1 Wouter Beerse 1865 506,5 100 7 5 1 1 78,6 1
2 Nico Kuijs 1892 462,6 99 6 4 2 0 83,3 -2