Verslag en stand na ronde 24, gespeeld op vrijdag 8 april 2016

Gerard: “Remise…? … Piet: “Ik speel nog even door”…

Bovenstaand korte vraag en antwoord spel zal zich al heel wat keren afgespeeld hebben tijdens een partij schaak. Afgelopen vrijdag ook weer tijdens de partij Piet van Wonderen en Gerard Kuijs.

Gerard antwoordde met d5 op het 1.e4 van Piet. Scandinavisch dus denk je dan, maar nee Piet schoof de pion door naar e5 om Gerard uit de theorie te halen. Toch verdient de zet 2. e5 een vraagteken omdat zwart direct met voordeel uit de opening kan komen door 2…c5 te spelen. En waarom dan? Anders dan bij het Frans kan de loper buiten de keten worden gebracht en is er sprake van een versterkt Frans. Gerard had echter al ervaring met deze zet van Piet en had wat anders voorbereid. En het moet gezegd, hij kreeg actief spel  en een wat makkelijker te spelen stelling. Na materiaalvoordeel behaald te hebben was het voor Gerard echter nog niet zo eenvoudig om ook de winst te pakken, gezien het uitgedunde materiaal. Daarom een remiseaanbod dat beleefd doch beslist door Piet werd afgeslagen. “Ik wilde persé winnen” verklaarde Piet later. Maar hij kwam van een koude kermis thuis toen Gerard met heel weinig tijd op de klok het lastige eindspel gewoon heel mooi uitspeelde. Eerst dekte Gerard zijn vrijpion op de a-lijn en daarna nam hij de vrijpion van Piet onder schot. Het leek nog ingewikkeld te worden om winst te behalen, maar toen Gerard de torens afruilde was het over en uit. Een mooie prestatie van Gerard die niet vaak van Piet wint en zeker niet met zwart.

Hemmo blijft de gemoederen verbazen, dit keer wist hij de veel sterkere Ger Holsteijn te verslaan die de laatste ronden wat uit vorm lijkt. Kom op Ger!

John Chadwick speelde een partij  zonder gevloek (uiteraard) en vooral gezucht en dan weet je (in dit geval Han Duinker) dat je kennelijk minder staat. Geluidloos voerde John zijn zetten uit en met windkracht 0 bereikte hij de winsthaven. Mooi John!

René  van der Linden speelt steeds langere partijen en maakt het zijn tegenstanders lastiger. Dit keer kreeg Guido Bos met serieus tegenspel te maken van René die het nu meer dan 30 zetten volhield. Uiteindelijk kon Guido winnen maar er was zeker geen sprake van een partij wegtikken!

De enige remise van de avond kwam op naam van Piet Kuijs en Willem Pool, 7 zwartspelers wonnen hun partij en maar 3 witspelers. Tegen de normale verhoudingen in dus.

Mark Min verloor door een hattrick van Thomas Broek, beide heren besloten tot Rapid-schaak en er werden drie partijen gespeeld.

Een spectaculaire partij werd gespeeld door Gerard van Pinxteren  en Evert Schmit. Na de Fajarowicz-variant van het Budapester-gambiet speelde Gerard na het provocerende b6 van Evert de dame naar d5 met dreiging toren winst. Waarschijnlijk haalde Evert een paar messcherpe varianten door elkaar want zonder het paard op f3 kan het wel en kan wit  de toren pakken maar moet dan later de dame geven, en  hoewel hij er materiaal voor terugkrijgt, staat hij minder. Dat gaat zo: 1.d4,Pf6 2.e5,Pe4 3.dxe5,Pe4 4.a3, b6!? 5. Dd5?!,Pc5 6.Dxa8?Lb7 7.Dxa7,Pc6 8.Dxb7, Pxb7

Het werd trouwens toch nog spannend toen sportieve Gerard met een toren en een pion meer ook aan het offeren ging met Lxh7. Daarmee werd het uiteindelijk nog een heel gevecht en Gerard behaalde ten koste van heel wat zweetdruppels later  toch de winst binnen….poehhhh!!

In de bekercompetitie werd Castricum uitgeschakeld door Bergen. Nico Kuijs kon niet verder komen met remise. Hans Leeuwerik remiseerde eveneens na lange tijd minder te hebben gestaan en Wouter Beerse liet helaas een winststelling glippen en had daar de ziekte over in. Omdat Eric van der Klooster aan bord 1 verloor had het verder echter niet meer uitgemaakt en Bergen gaat met 2½-1½ door naar de finale ronde voor de beker.

1 Eric van der Klooster 1947 1418 100 24 7 16 1 62,5 -2
2 Sander Mossing Holsteijn 2022 1393,5 99 18 10 7 1 75 2