Verslag en stand na ronde 23, gespeeld op vrijdag 27 maart 2015

Castricum kampioen!!!

Het eerste achttal heeft de titel “op eigen kracht” binnengehaald. In dorpshuis “De Kern” werd vrijdag j.l. een mooie 5-3 zege behaald op Magnus-Anna Paulowna Combinatie.

Vooraf kregen we te horen van Aart Strik, vijfde bordspeler van Magnus-A.P. en bondscompetitieleider van de N.H.S.B., dat zelfs een 0-8 nederlaag voor Castricum afdoende zou zijn om als beste tweede te promoveren naar de promotieklasse!!!

Het werd uiteindelijk een gemakkelijke opgave, want het team uit Schagen en Anna Paulowna kon, door omstandigheden, niet volledig aantreden.

Piet v.W. was, met wit, als eerste klaar en was te sterk voor zijn opponent, die nog lang door bleef spelen in een kansloze stelling. Ronald is wel de op het laatst opgeroepen invaller, vader van Jan-Pjotr (bord 4), die voor bloemen voor ons team had gezorgd J!

Wouter (zwart) was niet echt tevreden over zijn partij. Aart Strik vergiste zich lelijk in een combinatie die hem een stuk en de partij kostte.

Ger wist een Ben-oni goed te behandelen en kon zijn opponent in het middenspel verschalken. Eerst won hij een pion en wist ook de rest van de partij keurig naar zijn hand te zetten. Deze nestor heeft het gepresteerd om uit zijn laatste 3 partijen de volle winst te behalen!

Hans Leeuwerik speelde met wit een rustige partij en switchte van de dame- naar de koningsvleugel met zijn stukken voor initiatief. Hij forceerde niet, bleef geconcentreerd en speelde een correcte remise.

Toen ook Sander, na een rustige partij, remise overeenkwam, was het kampioenschap een feit.

Nico K. speelde een uitstekende partij met wit aan het vierde bord. Hij rokeerde lang en nam de witte koning, die kort gerokeerd stond, onder vuur. Hij hield daarbij de opmars van zwart op de damevleugel goed onder controle. Een prachtig loperoffer op c4, leidde de ondergang van zijn tegenstander in. Met een paar krachtige zetten besliste hij de partij en bracht zijn team zo op een 5-1 voorsprong.

De tot vanavond in de bondscompetitie ongeslagen Robert en Heleen, moesten nu berusten in een nederlaag.

Heleen, achter de witte stukken, leek het haar tegenstander moeilijk te maken met een zwarte koning in het open veld, maar kon er, ondanks verwoede pogingen geen voordeel uit halen. Wim Boom hield controle en na een lange partij moest Heleen het hoofd buigen.

Robert streed met zwart en leek beslissend voordeel te krijgen met zijn aanvalsspel op de witte koning. Met enige venijnige tegenzetten kon wit ternauwernood het tij keren en de winst binnen halen.

Een bijzonder sympathieke geste volgde van onze opponenten: Zij waren, heel sportief, de eersten, die ons letterlijk in de bloemen zette en dit gebaar werd zeer gewaardeerd, waardoor het nog lang sfeervol bleef in ons dorpshuis!

Voor het eerst sinds seizoen 2004-2005 (dus na ruim 10 jaar afwezigheid) speelt Castricum 1 komend seizoen weer in de Promotieklasse.

Gedetailleerde uitslag:

27-03-2015 Castricum  –  Magnus-Anna Paulowna Comb.

5 – 3

6239222 Robert van der Wal  2133  – 7227462 Enrico van Egmond  2150

8276719 Heleen van Arkel-de Greef  2118  – 7196013 Wim Boom  2064

8120893 Sander Mossing Holsteijn  2044  – 6050891 Siem Roet  1919

½-½

7800672 Nico Kuys  1905  – 8157237 Jan-Pjotr Komen  1846

7137988 Wouter Beerse  1883  – 6106540 Aart Strik  1767

7245447 Hans Leeuwerik  1826  – 8040879 Niels Wijntjes  1724

½-½

6115813 Gerrit Holsteijn  1786  – 7561730 Jeroen Stellingsma  1657

6135085 Piet van Wonderen  1781  – 8464423 Ronald Komen  1213

1934  1792

Voorlopige eindstand klasse 1 A:

Match Bord

Castricum

33½

Bergen

30½

K.T.V.

Kennemer Combinatie 3

Magnus-Anna Paulowna Comb.

Excelsior

En Passant

23½

De Waagtoren 4

17½

De wedstrijd: De Waagtoren 4 – Kennemer Combinatie 3 wordt op 31-03-2015 gespeeld.

Piet van Wonderen.

Interne competitie:

Eric van der Klooster op kop!

In de 23e ronde is Eric erin geslaagd de koppositie te pakken door een overwinning op Hidde Brugman. Hoewel Hidde zich lang taai wist te verdedigen kwam hij materiaal achter en kon Eric dit voordeel te gelde maken. Met deze overwinning etaleert Eric nog even zijn uitstekende huidige vorm!

Han Kemperink kreeg een prettige stelling tegen Bert van Oudvorst en kon relatief eenvoudig stand houden tegen de sterkere Bert. Mart Smeets zou zeggen: Chapeau.

Wij -normale mensen- zeggen gefeliciteerd Han. Ga het vieren…!

Hans Leeuwerik